בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

IBM חוגגת מאה שנים להקמתה. מה הסוד שלה?

טכנולוגיות באות והולכות אבל IBM איתנו כבר 100 שנה. מי מענקיות הטכנולוגיה של היום תשרוד מאה שנה לאחר היווסדה?

תגובות

זו אינה החברה הוותיקה בעולם. יש מלונות יפאניים שפועלים מאז המאה השמינית, מבשלות בירה גרמניות מהמאה ה-11 ובנק איטלקי ששורשיו נטועים במאה ה-15. מה שמיוחד ב-IBM, שתחגוג מאה בשבוע הבא, היא הצלחתה לאורך השנים בתחום הטכנולוגיה המהירה. כיצד היא עשתה זאת?

סודה של IBM בנוי סביב רעיון שמתעלה על כל מוצר או טכנולוגיה. האסטרטגיה שלה היא שיווק טכנולוגיה לעסקים. בתחילה היה מדובר בכרטיסי ניקוב, אולם IBM התקדמה לסרטים מגנטיים, מחשבים מרכזיים, מחשבים אישיים ובאחרונה גם מתן שירותים וייעוץ. בניית חברה סביב רעיון, ולא סביב טכנולוגיה מסוימת, מקלה על ההסתגלות כאשר חלים שינויים בתעשייה.

מנהלי IBM חוגגים מאה שנה להיווסדה. תצלום: בלומברג

IBM חייבת את הישרדותה גם למזל. היא עמדה על סף קריסה כשמנהליה היססו בנושא הפסקת השימוש בכרטיסי ניקוב. ב-1993 עמדה החברה לקרוס שוב, אולם אז הבין הבעלים לו גרסטנר כי הדרך הטובה ביותר לשווק טכנולוגיה לעסקים היא להתמקד בשירות. רעיון ארגוני אלגנטי אינו מועיל אם החברה לא תציע מוצרים או שירותים טובים או אם מנהליה שוטים.

הדוגמה הטובה ביותר היא "אפל" שנוסדה ב-1976. בדומה ל-IBM גם היא עמדה על סף מוות בשנות ה-90, והיא תלויה באופן מסוכן במייסדה סטיב ג'ובס. אולם, יש לחברה רעיון ארגוני רב-עוצמה. קחו את הטכנולוגיה החדישה ביותר, שווקו אותה במארז פשוט ואלגנטי ומכרו אותה במחיר משתלם. אפל עשתה זאת עם המחשבים האישיים, נגני מוזיקה, טלפונים (סמארטפון) ומחשבי לוח (טאבלט), וכעת מציעה שירותי ענן. החברה "לכדה" טכנולוגיות חדשניות, וייצרה גרסאות קלות יותר לשימוש ויפות יותר מכל הגרסאות האחרות.

סטיב ג'ובס מייסד "אפל". תצלום: בלומברג

הרעיון שמאחורי "אמאזון" (נוסדה ב-1994) הוא להקל את מלאכת קניית מוצרים על הציבור. ההתחלה הייתה ספרים, אולם המכירות התפתחו לתחומים אחרים כמוזיקה, מוצרי מזון וצריכה, ועוד. הקינדל עשוי להיראות כספר מחשב, אבל למעשה הוא מזכיר חנות ספרים נישאת. ככל שירבו המוצרים, אמאזון תקל את רכישתם. בדומה, מטרת פייסבוק (2004) היא סיוע למי שרוצה לחלוק דברים עם חברים, בלי להתאמץ. רעיון זה יכול להתרחב ולכלול כל דבר, בכל מקום.

לעומת זאת, הנה שלוש חברות שהתמקדו במוצר: "דל" (1984), "סיסקו מערכות" (1984) ו"מייקרוסופט" - כל השלוש קשורות למוצרים מסוימים, ומתקשות לנווט בין השינויים הטכנולוגיים.

חברות ענק אחרות עדיין מנסות לצאת מתחום טכנולוגיית הבסיס שלהן. "אורקל" (1977) עסקה במסד נתונים ושיווקה זאת כפתרון לכל בעיה שהציבו לקוחותיה, אולם בעשור האחרון פנתה לכיוונים אחרים. "גוגל" (1998) מכירה בחשיבות הרעיון, ויצאה, על פי סלוגן החברה, "לארגן את כל המידע שבעולם, ולהפוך אותו נגיש לכל אדם".

טוב להיות אלגנטי. טוב יותר להיות ותיק

התוצאה: אפל, אמאזון ופייסבוק נראות כמו הימור טוב לטווח ארוך. דל, סיסקו ומייקרוסופט - לא. חבר המושבעים דן בעניינן של אורקל וגוגל. נתראה ב-2111, זאת כמובן אם ה"אקונומיסט" (נוסד ב-1843 במטרה להסביר את ענייני העולם לקוראיו) עדיין יהיה כאן.



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו