בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

אתם לא מכורים לאייפון, אתם מאוהבים בו

רבים מתלוננים שבן או בת הזוג שלהם מכורים לאייפון שלהם. אבל, בדיקות מוחיות מגלות שהם עומדים בפני תחרות קשה אף יותר

7תגובות

על פי כל הדיווחים, אפל מתכננת לחשוף היום (שלישי) את האייפון החדש שלה והמכורים לחברה בכל העולם מתכוננים לקבל מנה נוספת מהסם שלהם.

אבל האם באמת צריך לאפיין את הנאמנות הצרכנית של משתמשי כהתמכרות? ניסוי שערכתי לאחרונה באמצעות טכנולוגיית דימות מוחי מגלה כי ביטויים כמו התמכרות ומנה לא כה מדוייקים מדעית, כפי שתהיה המילה שבה אנחנו משתמשים כדי לתאר את היחסים האישיים היקרים ביותר בשבילנו. המילה הזאת נקראת אהבה.

כיועץ מיתוג עקבתי אחרי אפל מהימים הראשונים שלה כמותג עם קהל מעריצים קטן אך נאמן עד למעמדה היום כאחת החברות הנערצות ביותר בעולם. לפני כמה שנים ערכתי ניסויים כדי לבחון את הדיון בין כמה מהמותגים ההחזקים ביותר בעולם לדתות הגדולות ביותר בעולם. הצוות שלי בחן את פעילות המוח של הנבדקים באמצעות בדיקות fMRI, בעוד הנבדקים צפו בתמונות הקשורות למותגים כמו אפל והארלי דייווידסון ובתמונות עם הקשר דתי כמו חרוזי תפילה ותמונה של האפיפיור. גילינו כי פעילות המוח דומה להפליא בעת הצפייה בשני סוגי התמונות.

בקיץ האחרון אספתי קבוצה של 20 תינוקות בין גילאי 14 ל-20 חודש. נתתי לכל אד מהם בלקברי. ברגע שהם קיבלו את המכשיר ם מיד ניסו למשוך את האצבע על מסך המכשיר כאילו היו אלה אייפונים, ככל הנראה מתוך ציפייה שהמסכים יתעוררו לחיים. נראה שדור החדש לומד מינקות לנווט בעולם של אלקטרוניקה בדרך הטקסית של אפל.

אי–פי

חברים ששכחו בטעות את האייפונים בבית סיפרו לי שהם מרגישים לחוצים, מנותקים ולא שלמים בדרך כלשהי. לי זה נשמע כמו סוג של חרדת נטישה. לא מזמן עמדתי בראש מאמץ לזהות את 10 הצלילים החזקים והיעילים ביותר בעולם. גיליתי שטלפון רוטט היה השלישי, כשלפניו היו רק הניגון המוכר של אינטל והצליל של תינוק מצחקק. סינדרום הרטט המדומיין הוא המושג שבו אני מתאר את המנהג של החיפוש אחר הטלפון שאנו חשים רוטט בכיסנו, רק כדי למצוא שטעינו. בדומה ללחיצה חוזרת על כפתור מעלית באמונה שהיא תגיע מהר יותר, אנחנו בודקים שוב ושוב, אינספור פעמים ביום, בטלפונים שלנו אם הגיעו מיילים או הודעות, כאילו אנחנו יכולים בכך לגרום לאנשים אחרים לשלוח לנו הודעות, מיילים או להתקשר.

אז הסמארטפונים שלנו נחשבים ממכרים רפואית? כמה פסיכולוגים טוענים כי השימוש באייפונים ובמכשירי הבלקברי שלנו עשוי לפעול באותם ערוצי למידה במוח שהופכים פעילויות אחרות כמו הימורים לכה ממכרות. בדומה להתמכרות לסמים, סיגריות או אוכל, הזרז הכימיקלי של התהליך הוא הנוירו-טרנזמיטור דופמין.

מוקדם יותר השנה ביצעתי, בשיתוף עם חברת MindSign Neuromarketing, ניסוי fMRI כדי לגלות אם אייפונים באמת ממכרים לא פחות מאלכוהול, קוקאין, קניות או משחקי מחשב. גייסנו שמונה גברים ושמונה נשים בין גילאי 18-25, שכולם נחשפו לצליל ולמראה של אייפון מצלצל ורוטט, כאשר הצליל והמראה הוצגו בנפרד.

בכל אחד מהמקרים התוצאות הראו כי זה הוביל לפעילות גם של קליפת השמיעה וגם של קליפת הראייה במוח. במילים אחרות, כאשר הם צפו בווידיאו, המוחות של הנסיינים שלנו לא רק ראו אייפון רוטט, הם גם שמעו אותו. בהתופעה הבין חושית הזו נקראת סנסתזיה.

מה שהיה מעניין במיוחד היתה הפעילות במבודד הקורטקס, שקשור לרגשות של אהבה וחמלה. המוחות הגיבו לצליל של הטלפונים שלהם באותה צורה שהם הגיבו לקרבת בן, בת זוג או בן משפחה.

בקיצור, הם לא הפגינו את התסמינים של התמכרות, אלא הם אהבו את האייפונים שלהם.

כשאנחנו מאמצים טכנולוגיה חדשה שעושה הכל מלבד לנשק אותנו בפה, אנחנו מסתכנים בניתוק מאינטראקציות אנושיות. בעבור רבים האייפון הפך לחבר הטוב ביותר, לשותף, לצינור החמצן, וכן, אפילו לבן זוג. הגברים או הנשים שאנחנו אוהבים יכולים לשבת מולנו בביסטרו רומנטי בפאריס, אבל המתחרה שלהם מונח לו בתוך הכיס שלנו.

העצה הטובה ביותר שלי? סגרו את האייפון, תזמינו שמפניה טובה ותמצאו אהבה בשיטה הישנה.

מרטין לינדסטרום כתב את “Brandwashed: Tricks Companies Use to Manipulate Our Minds and Persuade Us to Buy”
 



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו