בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

דברים שצריך לדעת על אפל

מדובר בחברה החשובה ביותר בעולם כיום. יותר ממיקרוסופט, יותר מגוגל, יותר מיבמ. מפני שהיא משנה את הרגלי הצריכה של מאות מיליוני אנשים פעם אחר פעם; גיא רולניק על אפל, אוקטובר 2010

52תגובות

1. זאת אינה עוד חברת היי-טק, מחשבים, אינטרנט או מדיה. אפל היא החברה החשובה ביותר בעולם כיום. יותר ממיקרוסופט, יותר מגוגל, יותר מיבמ. זה לא בגלל התוצאות הכספיות המרשימות שהיא פירסמה בשנה שעברה - הכנסות של 20.3 מיליארד דולר ברבעון השלישי של 2010, צמיחה של 67% לעומת התקופה המקבילה אשתקד; ורווח נקי של 4.31 מיליארד דולר - זינוק של 70%. שורת הרווח של החברה עלתה על תחזיות האנליסטים בשיעור של 13% לפחות בתשעת הרבעונים האחרונים, ועלתה על תחזיות המכירות שמונה רבעונים ברציפות.

זה גם לא רק מפני שהיא נהפכה לחברה השלישית בשוויה בעולם - 280 מיליארד דולר, הרבה יותר ממיקרוסופט, מגוגל או מיבמ. אפל היא החברה החשובה ביותר בעולם, משום שהיא משנה את הרגלי הצריכה של מאות מיליוני אנשים, משום שהיא שינתה ומשנה את המודלים העסקיים של תעשיות שלמות, ובעיקר משום שהיא עושה זאת כל פעם מחדש בעשור האחרון בדרך מפתיעה, שלעתים קרובות נראית הפוכה מההיגיון וממה שמקובל.

2. "זה נראה לי כמו אייפון גדול", הפטיר בציניות מנכ"ל גוגל אריק שמידט כששאלתי אותו בינואר 2010 על ההשקה שהתרחשה לילה קודם, עם רעש תקשורתי חסר תקדים, של האייפד, הטאבלט של אפל. במועד ההשקה הרשמי של המוצר היו לא מעט פרשנים שהסבירו שמדובר בצעצוע נוסף, באייפון שאי אפשר לדבר בו או בסתם אכזבה.

קצב החדירה של האייפד בישראל נמוך ומחירו גבוה. אבל אל תיתנו לזה להטעות אתכם. כמו המחשב האישי, המקינטוש, האייפוד, האייטיונז והאייפון - גם האייפד הולך לשנות הרגלים של מאות מיליוני אנשים מסביב לעולם. זה לא ייקח זמן רב: השנה יימכרו בעולם כ-30 מיליון אייפדים, והוא יהיה המוצר החדש שגרף את ההכנסות הגדולות ביותר בהיסטוריה בשנה הראשונה להשקתו. היזכרו מה היתה התגובה הראשונה שלכם כשראיתם את האייפון וכיצד השתנתה התפישה לגביו בשנה האחרונה. עד סוף 2011 יהיו בישראל מיליוני אייפונים, או מכשירים שמנסים לחקות את האייפון.

האייפד הוא המכשיר הראשון שממזג באופן קרוב למושלם וידאו, טקסט, צליל, תמונות ומידע מעודכן באיכות, במהירות וברזולוציה גבוהות. תינוקות בני שנה מוצאים את הממשק שלו אינטואיטיבי וברור, וקשישים בני 70, שהתקשו עם המורכבות ועם הפונטים הקטנים של האינטרנט על המחשב השולחני - מתמכרים לחוויה.

3. סטיב ג'ובס, מייסד אפל, הודח ממנה ב-1985 בעקבות מאבק בדירקטוריון על סגנונו הניהולי. הוא חזר אליה ב-1996 כשהיתה שרויה במשבר שהפיל את שווי השוק שלה ל-2 מיליארד דולר. על פי האגדות, כשג'ובס חזר לחברה הוא הודיע למתכנתים שלו שמעתה הם יתרכזו בחוויה של הצרכן ומשם יגיעו לטכנולוגיה - ולא להפך. מאז הוא הצליח לעשות את זה שוב ושוב בכל קו מוצרים חדש: מחשבים אישיים, נגני מדיה, חנות מדיה דיגיטלית, טלפון סלולרי ומחשב האייפד.

חוויית המשתמש במוצרי אפל שונה מהותית מכל מוצר שהמתחרים הציעו - והם מוכנים לשלם מחירים גבוהים משמעותית כדי להשתמש בהם. ג'ובס היה אחד האנשים העשירים בעולם, אבל מעמדו המיוחד לא נבע מעושרו אלא מהיצירתיות, מהחדשנות ומהגאונות שלו. ג'ובס לא התפרסם במזג נוח או בצניעות יתרה, אבל הוא הדמות המוערכת ביותר בעולם העסקים הגלובלי.

4. מיקרוסופט השתלטה על מערכת ההפעלה של המחשבים בעולם, גוגל המציאה מנוע חיפוש גאוני עם מודל עסקי שמדפיס כסף - אבל רק אפל הצליחה לעשות מהפכות ענקיות שוב ושוב ושוב במחשוב, בתוכנה, במוסיקה ובמדיה. אפל שברה בעשור האחרון פרדיגמה אחר פרדיגמה בעולם העסקים, המחשבים, התוכנה והמדיה.

ג'ובס שבר ושובר בימים אלה את הפרדיגמה שבאינטרנט אי אפשר למכור שום דבר בכסף - חוץ מהימורים ומסקס. בהתחלה הוא עשה זאת כשהציג את השילוב של האייפוד עם האייטיונז - שנהפכה לחנות המוסיקה הגדולה בעולם. כיום הוא עושה זאת עם האפליקציות באייפון ובאייפד, שמכניסות מיליארדי דולרים בשנה.

ג'ובס שבר את הפרדיגמה שדבר לא יוכל לעמוד מול מערכת ההפעלה של ווינדוס בגלל שליטתה המוחלטת בעולם המחשוב. אבל עם האייפון והאייפד שובר ג'ובס את הפרדיגמה הגדולה מכולן: עד הופעתם השתרשה אקסיומה שאינטרנט והאדריכלות הפתוחה שלו ישלטו לעד בעידן הדיגיטלי. בא ג'ובס עם האייפון, שהוא מערכת הפעלה סגורה שמתקשרת רק עם מה שג'ובס רוצה שהיא תתקשר, והודיע לשוק - אצלי הגן סגור. אתם יכולים להמשיך לגלוש באינטרנט הפתוח, אבל אז אתם מוותרים על החוויה המיוחדת שלי. תוך שלוש שנים נהפך הגן הנעול של ג'ובס לגן הצומח, הפורח והמשגשג ביותר בעולם הדיגיטלי. עכשיו הוא רק מגדיל ומרחיב אותו עם האייפד - עוד מכשיר סגור ונעול לפי כללי המשחק של הענק וגנו.

בכל יום שחולף, גדל מספרם של האנשים שמוכנים להשתמש באפליקציות של ג'ובס ושל אחרים - במקום לגלוש באינטרנט הפתוח. הקלות, הנוחות והמהירות גוברות מבחינתם על היתרונות האדירים של האדריכלות הפתוחה של הרשת, שלהם הורגלנו בעשור האחרון. הדבר המדהים ביותר הוא שכאשר מכניסים אותם לגן סגור, עם חוויית משתמש נוחה, מהירה ופשוטה, הם מוכנים גם לפתוח את הארנק ולשלם כסף. למעשה, הם לא צריכים לפתוח את הארנק. ביום שבו הם קונים את האייפון או את האייפד, הם מוסרים את פרטי כרטיס האשראי שלהם - ומרגע זה והלאה נשאבים ממנו כל חודש בלחיצת כפתור מהירה וקלה אחת עוד ועוד דולרים. אנשים שמעולם לא העלו על דעתם להוציא סנט אחד באינטרנט - שופכים לפתע סכומים גדולים, מדי חודש, באייפון ובאייפד שלהם.

התוצאה היא כמובן שעשרות אלפי מפתחים ברחבי העולם עובדים בכל רגע נתון על אפליקציות חדשניות. הכלכלה הדיגיטלית כולה מומצאת מחדש סביב עולם האפליקציות - והיא רווחית יותר מאי פעם. בדרך, ג'ובס שבר כמובן את הקונצפט, שבעולם המחשבים והדיגיטל יש מעט ערך במכירת "ברזלים" ושרק בתוכן או בתוכנה יש ערך אמיתי. אפל מוכרת ברזלים ותוכנה ארוזים יחדיו במחירים ובשולי רווח שאין לאף אחד בתעשייה. ג'ובס, אגב, ניסה את הקונצפט הזה לפני 20 שנה עם המקינטוש - ונכשל. שנות גלותו מחוץ לאפל, בחברת נקסט, חישלו אותו, החכימו אותו ואיפשרו לו לחזור לאפל מבריק, מסוכן וגאוני יותר מאי פעם.

5. המודל העסקי של אפל נראה מסוכן ומפחיד ויוצא נגד הרבה מהעקרונות העסקיים שגובשו בעשור האחרון בעולם האינטרנט. אפל שחצנית באופן יוצא דופן, ויש לה כללי משחק שונים מכל המקובל בתעשייה. אבל לאחר חמש שנים של צמיחה מטורפת, כשבקופת החברה מונחים 50 מיליארד דולר, לאפל יש מותג וכוח שאין לאף חברת טכנולוגיה בעולם. הסיכון הגדול ביותר שארב לאפל, הוא בריאותו ותפקודו של הבוס שלה - האיש עם החזון הגדול, המגלומני והמלהיב ביותר שהיה אי פעם בעולם המחשוב, מנהל שיודע להפוך חזון לביצוע מושלם, ושעשרות מיליוני אנשים חורקים שיניים ומשלמים את המחירים היקרים של המוצרים שלו, אבל לא מוכנים לוותר עליהם.

גם האינטרנט השולחני התחיל לפני 15 שנה כסוג של גן סגור, ונהפך לפתוח לגמרי. ייתכן שגם עולם האינטרנט הסלולרי יעבור לפלטפורמות ולמערכות הפעלה פתוחות, כמו אלה של גוגל ומיקרוסופט. אבל גם אם בסופו של דבר אפל תפסיד נתחי שוק לפלטפורמות פתוחות, ברור שהיא תשפיע על התעשייה כולה יותר מכל חברה אחרת, בשנים הקרובות.

אף על פי שהחדירה של מוצרי ושירותי אפל בישראל ב-2010 היתה עדיין נמוכה מאוד ומוצרי החברה פנו לעשירונים העליונים - לא כדאי להמר נגד החברה או להתעלם ממנה: יש סיכוי טוב שאפל, לא גוגל, לא מיקרוסופט ולא יבמ, היא החברה שתשפיע יותר מכל על התנהגות הצרכנים ועל עולם המדיה, התקשורת והפרסום בשנים הקרובות.

-----------------------

המאמר פורסם ב-21 באוקטובר 2010

תצלום: רויטרס


תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו