בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
${m.global.stripData.hideElement}
 

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

נפלו רחוק מהעץ

סטיב ג'ובס המנוח וחברת "אפל" שינו את עולמם של מיליונים. אבל לצד ההצלחות המסחררות, היו גם כישלונות מסחריים ומאבקים אישיים. מי זוכר היום את "ליסה", "פיפין" ו"פינג"?

9תגובות

ב-1985, כשהיה סטיב ג'ובס בן 29, הוא העניק ראיון למגזין "פלייבוי". כבר אז הופיע מייסד חברת המחשבים "אפל" ברשימת האנשים העשירים ביותר בארה"ב. זמן קצר לאחר מכן הוא נדחק החוצה מהחברה שהקים, רק כדי לחזור אליה כמנצח אחרי 12 שנים ולהיות אחראי למכשירים שגרמו למיליוני בני אדם בעולם לדבר בשפת ה-i .

בראיון התייחס ג'ובס לחזונו התמים, לרוח המהפכנית והחדשנית הנושבת במסדרונות החברה ולמדיניות המסחרית החריגה שלו ושל חבריו באפל.

"שיחה כנה על המצאת מחשבים, עשיית טעויות וצבירת מיליונים עם היזם הצעיר שהצית מהפכה עסקית", הציג המגזין את ג'ובס. "חשבנו שהמק ימכור מיליונים, אבל לא בנינו אותו בשביל אף אחד אחר", אמר אז ג'ובס הצעיר, בהתייחסו למקינטוש, אחד המחשבים האישיים הראשונים שהחברה יצרה.

"בנינו אותו בשבילנו. אנחנו היינו קבוצת האנשים שתחליט אם זה מכשיר נהדר או לא. לא התכוונו ללכת לעשות סקרי שוק, רק רצינו לבנות את הדבר הכי טוב שיכולנו", הוסיף. "כשאתה נגר שבונה שידה אתה לא תשתמש בדיקט בצד האחורי שלה, גם אם זה צמוד לקיר ואף אחד לא יראה את זה. אתה תדע שזה שם, אז תשתמש בחתיכה יפה של עץ. כדי שתישן טוב האסתטיקה והאיכות צריכות להיות שם כל הדרך".

ג'ובס, שמת בשבוע שעבר בגיל 56 מסרטן, למד מאז להיות איש עסקים ממולח במיוחד, המוביל בתחומו. הוא לא רק הביא לעולם רעיונות טובים - הוא גם ידע למכור אותם. גישתו, כפי שבאה לידי ביטוי בראיון ההוא, הוחלפה במרוצת השנים בגישה אחרת, שמרנית וכלכלית יותר. אבל מוטיב מרכזי נשאר: התעקשותו של ג'ובס לשלוט בשוק ובתקשורת ולא שהם ישלטו בו; לעשות את מה שהוא רוצה, בתנאים שלו. למה? כי הוא חושב שהוא יודע מה באמת טוב. לפי העניין התקשורתי שעוררו חייו - ועתה גם מותו - אפשר לומר שרבים סברו שהוא אכן ידע.

תצלום: אי-פי

לרוח המהפכנות הטכנולוגית של ג'ובס, ושל החברה שברא בצלמו, רוח שניתן לה ביטוי מובהק בפרסומת למקינטוש הראשון ב-1984 ("אתם תראו למה 1984 לא תהיה כמו 1984"), היו גם מגרעות שהובילו לכישלונות מסחריים ואנושיים לא מעטים.

הראשונה נרשמה עוד לפני מסע הפרסום הראוותני למק, כשהחברה הוציאה את האפל 3 ב-1980 וקצת אחריו את "ליסה", ב-1983. שני המחשבים לא נחלו הצלחה גדולה בשל עלויות גבוהות וכשלים טכניים. בסופו של דבר הם פינו את מקומם למקינטוש, שאמנם הצליח, אך לא מימש את הבטחתו של ג'ובס בפרסומת ההיא לחולל מהפכה של ממש. על האפל 3 התקבלו תלונות שחלפים זזו במחשב בזמן ההובלה, ותלונות נוספות שהוא נוטה להתחמם מהר מאוד, בשל עקשנותו של ג'ובס לא להכניס למוצריו מאווררים, כי הם רועשים.

כמעט ונשבר

כישלונו המסחרי של המחשב כמעט שבר אז את ג'ובס. הליסה, שעל פי טענה רווחת נקרא על שם בתו מחוץ לנישואים של ג'ובס (שבתחילה טען שאינה בתו), נכשל בעיקר משום המחיר הגבוה והעובדה שיריבותיה הציעו מכשירים זולים ממנו.

ג'ובס עזב את הצוות שעבד על המחשב הזה ב-1982 כדי להצטרף לצוות שעמל על המקינטוש המוצלח יותר. בתקופה שג'ובס לא היה באפל, בשנים 1985 עד 1997, נרשמו כמה כישלונות בולטים שגרמו לחברה להתקרב למצב של קריסה, עד שהוא שב אליה.

במצבת הכישלונות יש לציין גם את המחשב הנייד שניסתה החברה לייצר ב-1989, במשקל 7.2 ק"ג; את מחשב האפל טי-וי שיצא ב-1993, הרבה לפני שהלקוחות חשבו לצפות בתכני וידיאו דרך המחשב; את מחשב כף היד ניוטון שיצא באותה שנה והתהדר במסך מגע בתקופה שאנשים העדיפו מקלדת.

עוד ברשימה - קונסולת המשחקים פיפין שנחשפה ב-1996, שנכשלה כי בשוק היו קונסולות טובות בהרבה כמו נינטנדו וסגה, והמקינטוש - TAM מחשב רב אלמנטים שציין מלאת 20 שנה לאפל, רגע לפני שג'ובס חזר לתפקיד המנכ"ל.

גם לאחר ששב לחברה ודאג לחסל חלק מהפרויקטים הכושלים - ג'ובס נפל לא פעם. בניסיון להיבדל מהאחרים, דבר החוזר ונשנה בקריירה שלו, הוא השיק את עכבר הפאק בעל הכפתור היחיד ב-1998. העכבר העגול והחללי נחשב עד היום חיה מוזרה גם בעיניהם של מעריצי אפל. על מחשב הקובייה של אפל, שיצא ב-2000, הורעפו שבחים בשל העיצוב, אך הוא לא נמכר היטב, וסיים את דרכו המסחרית שנה לאחר מכן.

עוד לפני שהגיח האייפון ניסה ג'ובס לחדור לשוק הטלפונים הניידים ושיתף פעולה עם חברת מוטורולה על פרויקט בשם ROKR. המכשיר, שנחשף ב-2005, הציע ממשק המזכיר את זה של נגני האייפוד. הוא נכשל בעיקר כי איחסן כמות זעומה של 100 שירים בכל זמן נתון, וזמן טעינת השירים היה אטי.

גם ניסיונו של ג'ובס לחדור לתחום הרשתות החברתיות ב-2010, עם "אפל פינג", שהתמקדה במוסיקה, לא קצר הצלחה יתרה, ורוב המשתמשים העדיפו להישאר בפייסבוק. "אין מוצרים של אפל שלא עובדים טוב, יש מוצרים שלא נמכרים טוב", הסביר בעז אורדן, מהדמויות הבולטות בקהילת משתמשי אפל בישראל. "אם נסתכל על רוב הכישלונות המסחריים לכאורה, נראה שמדובר במוצרים שהקדימו את זמנם".

את הטענה שהכישלונות נובעים מהעלות הגבוהה של המוצרים אורדן דחה. "אפל קיבלה לפני שנים החלטה אסטרטגית, שהיא מתעסקת רק ברבעון העליון של המוצרים. תיקח היום מחשב של אפל עם המפרט הטכני שלו, תכנס לאתר של חברה אחרת ותבנה מכשיר זהה. מבחינת המפרט הטכני תראה שתגיע לאותו מחיר".

ג'ובס לא נכשל רק עם מוצרים טכנולוגיים. גם בזירה האנושית הוא ידע במרוצת השנים כישלונות לא מעטים. כבר בתחילת דרכו הסתכסך עם חלק משותפיו לדרך, וזנח את ליסה המחשב וליסה בתו. במרוצת השנים נפוצו שמועות רבות על יחסי אנוש גרועים שלו והתנצחויות עם קולגות. אף שיחסיו של ג'ובס עם שותפו בתחילת הדרך, סטיב ווזניאק, היו טובים עד מותו, נדמה גם כי תמיד יעמוד סימן שאלה מעל דחיקתו של ווזניאק לשולי התמונה.

"האיש לא ממש מימש את חזון 'תרבות הנגד' המהפכני שהטיף לו בצעירותו", מסביר פרופ' שיזף רפאלי, ראש מרכז שגיא לחקר האינטרנט באוניברסיטת חיפה, בהתייחס לפער העצום בין החזון הראשוני של ג'ובס בתחילת דרכו לבין תקופת כהונתו השנייה כמנכ"ל אפל.

"מהבודהיזם, ההיפיות והאנרכיזם המהפכני בקליפורניה צורכת הסמים של נערותו צמח מישהו מאוד שמרן. הוא אמנם היה דמוקרט, רוכב אופנוע וכדומה, אבל הוא בנה אימפריה של 'גן נעול' (מוצרי אפל לא מאפשרים שיתוף עם אמצעים אחרים, ס"ק), לחם בהצלחה רבה במודל של מידע חינם ושיתופיות, יצר יצירות פאר של עיצוב ופונקציונליות, אבל עשה זאת במחיר זניחה של אידיאולוגיות המקור שלו. זה לא בהכרח כישלון, אבל זה בהחלט הודאה בטעות ושינוי כיוון".

רפאלי מציין, עם זאת, כי "הרבה מהצלחותיו של ג'ובס נטועות ב'כישלונות', וחלק לא קטן מהחן וההצלחה באו מהיכולת להיחלץ, להודות בטעות ולהוציא מתוק מעז. זאת עקשנות. מי שלא עושה לא טועה. מי שלא טועה לא עושה". *



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו