כיצד השתלטו האפליקציות על העולם - גאדג'טים - הארץ

כיצד השתלטו האפליקציות על העולם

סטיב ג'ובס בכלל התנגד בתחילה, אבל היום, כשהאפליקציות נמצאות בכל מקום ומגלגלות מיליארדים, ברור שהן כאן כדי להישאר

שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל
סטיוארט דרדג' וצ'ארלס ארתור, גרדיאן

בעמוד הבית של חברת אפל מופיע מונה וירטואלי המציג מספר הגדל בקצב מטורף של בערך 500 לשנייה ומתקרב בהדרגה ל-25 מיליארד. המונה מצביע על מספר ההורדות של אפליקציות מה-App Store – ומדגים את הצמיחה הגדולה שחלה בשוק שעד לפני שנים אחדות כמעט ולא היה קיים. כיום תופסות האפליקציות חלק כה נכבד מהשיח היומיומי, שהמשפט "יש אפליקציה שעושה את זה" יכול להשתמע בו-זמנית כספק הצעה לעזרה, ספק בדיחה.

עד מארס צפוי המונה להגיע ליעד המרשים של 25 מיליארד הורדות, כאשר מסתמן שסף המכירות הכללי יעמוד על 5.7 מיליארד דולר, מתוכן תקצה אפל סכום של כ-4 מיליארד דולר לפיתוח, ולהשאיר בידה רווח נקי של כ-1.75 מיליארד דולר.

ברבע האחרון של שנת 2011, השקיעה אפל למעלה מ-709 מיליון דולר בקניית אפליקציות שפותחו על-ידי מפתחים חיצוניים, כאשר סכום זה אינו כולל הכנסות שנגזרו מפרסום עקיף באפליקציות חינמיות.

בעוד שפעם ילדי בית-ספר היו מחליפים ביניהם שמות של להקות, כיום השמות החמים הם שמות של אפליקציות ומשחקים כמוAngry Birds, Cut the Ropes, WhatsApp  Messenger, Temple Run, או- FatBooth.

חנות האפליקציות באתר מונה כרגע למעלה מ-550 אלף אפליקציות, שחלקן כבר הביא להתעשרות של המפתחים, בשעה שרבות אחרות מספקות מקור הכנסה יציב במסגרת ענף מסחרי חדש, הסובב סביב כתיבת אפליקציות עבור לקוחות בסדר גודל משתנה.

לעיתים אף קורה שילדי בית-הספר הם אלו שכותבים את האפליקציות: כמו למשל במקרה של רוברט נאיי בן ה-14- מפתח המשחק Bubble Ball, שכיכב בראש רשימת ההורדות. רוברט השקיע כחודש בלבד בפיתוח המשחק, שזכה מאז למיליוני הורדות.

לפי מאט מילר, מייסד שותף בסטודיו הפיתוח הלונדוני ustwo, העוסק לאחרונה בפיתוח האפליקציה Pingit mobile payments app עבור הבנק Barclays אומר כי "התפתחות התחום בה חזינו בארבעת השנים האחרונות, היא לא פחות מתופעה מדהימה".

"תעשיית האפליקציות סחפה את העולם בסערה, ויצרה מעין שוק כלכלי מפותח משל עצמה שכבר מספק עבודה למאות אלפי מפתחים מוכשרים ברחבי העולם. אפליקציה מוצלחת אחת יכולה כיום להזניק מפתח מאנונימיות מוחלטת לתהילת עולם דיגיטלית".

בנוסף, מסתבר כי האפליקציות משנות גם את הרגלי הצריכה שלנו ברשת: כ-65 מיליון אנשים הורידו את מבחר האפליקציות שמציע אתר הקניות eBay למכשירים שונים, והן גילגלו סכום הנאמד ב-5.08 מיליארד דולר ב-2011. נתון זה צפוי לעלות ל- 7.94 מיליארד דולר במהלך 2012.

בדומה, ניסתה רשת אמזון לשכנע את לקוחותיה לערוך השוואה בין המחירים שהיא מציעה לבין מחירי ספרים בחנויות בעזרת אפליקציית חינם שפיתחה.

בשעה שאפל מתכוננת לרשום לעצמה ציון דרך חגיגי עם 25 מיליארד הורדות, החלה גוגל להדביק פערים עם למעלה מ-400 אלף אפליקציות למערכת ההפעלה Android, למרות איחור ניכר של שנתיים.

אפילו עולם האפליקציות המצומצם יותר של ה-BlackBerry (המונה כ-60 אלף אפליקציות) הביא ליצרניתו Research in Motion שני מיליארד הורדות.

ג'ובס בעצם התנגד

פיל שילר, ראש אגף הפיתוח של ה-iPhone, וסקוט פורסטול- ראש חטיבת השיווק באפל, מספרים כי בתחילה נדרשו מאמצים משולבים על-מנת לשנות את דעתו של ג'ובס בנוגע לאפליקציות. ואילו מרגע שזה האחרון הכריז רשמית על השינוי באוקטובר 2007, הוסר המחסום התודעתי ועד מהרה השוק הוצף.

בדיוק כמו שהיא לא המציאה את הסמארטפון או את נגן המוסיקה הנייד, אפל לא מציאה את האפליקציות. גם שאפליקציות שונות היו קיימות בשוק עוד קודם לכן בעיקר בחברות תקשורת כגון Nokia, הן היו מסורבלות לשימוש.

כמו עם השקת ה-iPod וה-iPhone, אפל השכילה לפשט את תהליך החיפוש, הקנייה וההורדה של אפליקציות ומיתגה מחדש את תוכנות המחשב הקטנות תחת השם הקליט "Apps" , והשלימה את המהלך השיווקי עם קמפיין פרסום מאסיבי בטלוויזיה.

היו עם זאת כמה הפתעות לא צפויות על הדרך, שהספיקו בינתיים כבר להפוך ללהיטים, כמו למשל ה"Fart application" שמתבססת על עשיית קולות גסים למיניהם, או אפליקצייה בשם "I Am Rich" המציעה זוהר אדום שעולה מהמכשיר, תמורת 999 דולר בלבד.

לאפליקציות מיוחס גם תפקיד מפתח בשינוי תפיסה כולל לגבי מודלים עסקיים של הפצה, כחלק ממגמה שמטלטלת באחרונה את תעשיית הבידור ואת עולם התקשורת. דוגמה טובה לכך מהווה שירות המוסיקה בסטרימינג השבדי Spotify, ש- 85% מ-3 מיליון מנוייו משלמים כ-16 דולר עבור מנוי חודשי. שינוי דומה נרשם גם באתרים המתמקדים בסטרימינג של תוכן טלוויזיוני וקולנועי, דוגמת Hulu או Netflix.

בעולם המשחקים תופסות האפליקציות חלק מרכזי ממודל חדש בשם "Freemium", המציע משחקים בחינם, תוך הסתמכות על הכנסות מחפצים או אשראי וירטואלי מובנה במשחק שהשחקנים יכולים לרכוש.

עבור חברת Rovio הפינית המודל הוכיח את עצמו נפלא. Rovio נחשבת ליצרנית האפליקציות המוכרת בעולם, שהתפרסמה עם Angry Birds בה משחק אפילו ראש ממשלת בריטניה דיוויד קמרון.

בתוך כך מקווים עיתונים ומגזינים בעולם כי האפליקציות יקדמו מקור הכנסה יציב ממנויים, שיאזן בסופו של דבר את הירידה במכירות עקב דעיכתו של הפרינט.

לצד ההצלחה, ישנם עם זאת גם צדדים פחות זוהרים בתחום האפליקציות. בעבר ספגה חברת אפל ביקורת על האופן השרירותי לפיו היא פוסלת פיתוחים חיצוניים. לאחרונה נוצר אי-שקט בקרב מפתחי המשחקים ל-iPhone לאחר שנודע על גרסאות חיקוי פיראטיות למשחקים מוכרים.

למרות שהתמונה המשתקפת אינה נקייה מפגמים, נראה כי היקף השימוש באפליקציות עוד נכון להתרחב משמעותית, והן צפויות להפוך לחלק אינטגרלי יותר מחיי היומיום. כך לפחות סבורה חברת הטכנולוגיה וחקר השוק Forrester, המנבאת לאפליקציות תפקיד מרכזי בעסקים רבים.

חיל האוויר האמריקאי הקפיא לאחרונה תוכנית להחלפת ספרות ההדרכה הכבדה של קורסי הטיסה במחשבי iPad, לאחר שהתברר כי האפליקציה נכתבה על-ידי מפתח ממוצא רוסי. למרות שהאפליקציות ניצבות כיום בחזית הטכנולוגיה, מתברר שהשימוש בהן אינו חף מדעות קדומות.

תגובות

הזינו שם שיוצג כמחבר התגובה
בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שהינני מסכים/ה עם תנאי השימוש של אתר הארץ