המכוניות המעופפות ממריאות לשחקים - גאדג'טים - הארץ

המכוניות המעופפות ממריאות לשחקים

אחרי שנים של תכנון ופיתוח, החלו המכוניות של Pal-V ההולנדית ו-Terrafugia האמריקאית לצאת לטיסות מבחן

הארץ
שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל
הארץ

חלום המכונית המעופפת קורם בשנים האחרונות עור וגידים, עם כמה וכמה יוזמות מסביב לעולם. רק בימים האחרונים יצאו דגמים של שתי חברות לטיסות מבחן ראשונות: בשבוע שעבר עלתה לשחקים לטיסת ניסוי ראשונה מכונית של החברה ההולנדית PAL-V Europe NV, וביום שני הודיעה גם חברת Terrafugia כי קיימה את טיסת המבחן הראשונה של ה-Transition, מטוס עם כנפיים מתקפלות שיכול לנסוע גם בכביש, בחודש מארס.

האבטיפוס של המכונית המעופפת ההולנדית, שנקראת בפשטות PAL-V (או Personal Air and Land Vehicle בשמה המלא), הוא בעל שלושה גלגלים והוא נועד לנהג/טייס יחיד, והיא מתבססת על מנוע בנזין, שיכול לדברי החברה, להביא את המכונית מ-0 ל-100 קמ"ש בפחות משמונה שניות על הכביש. המהירות המקסימלית של המכונית עומדת על 180 קמ"ש על הקרקע ובאוויר כאחד.

התכנון של ה-PAL-V החל עוד בסף שנות ה-90, וב-2004 הציגה החברה את הקונספט של המכונית/ג'יירוקופטר. לפני שלוש שנים, ב-2009, היא יצאה לנסיעת מבחן ראשונה.

בזמן הנהיגה, הרוטור העליון והמדחף האחורי מקופלים. כאשר רוצים להמריא יש לפרוש את מנגנון הטיסה, עניין של דקות לדברי החברה. המכונית היא בעצם ג'יירוקופטר - כלי טיס שבו הרוטור העליון אינו מונע, אלא רק הרוטור האחורי שמספק את הדחף. הרוטור העליון מספק את העילוי. כדי להמריא יש צורך במסלול באורך של 195 מטר, ואם אין כביש, גם דשא יספיק. החברה מבטיחה גם כי בתחום החוקי, הרכב החדש יוכל לעמוד בדרישות של רוב השווקים העיקריים.

קרדיט: PAL-V

עשו לנו לייק וקבלו את מיטב הכתבות והעדכונים ישירות אליכם

עם הצלחת טיסת המבחן, PAL-V עוברת ליצירת דגמים מסחריים, שהיא מקווה שיוכלו להגיע לידי הטייסים הראשונים כבר ב-2014.

הטרנזישן, המכונית-מטוס האמריקאית, השלימה את הטיסה הראשונה בשדה התעופה הבינ"ל פלאטסבורו בצפון ניו יורק בחודש שעבר. "הטיסה הראשונה המוצלחת הזו של האבטיפוס של הטרנזישן היא נקודה חיונית בדרך לייצור ראשוני ומשלוח ראשון", אמר אנה מראצ'ק דיטריך, סמנכ"לית תפעול בטרהפוגיה, בהודעה לעיתונות, "טרהפוג'יה תמשיך את תוכנית הבדיקות שלה בהכנה להשקה הראשונית, שצפויה להתרחש בשנה הקרובה".

קרדיט: TerrafugiaInc

לטרנזישן יש יתרון משמעותי על ההמתחרה ההולנדי: הוא יכול לשאת שני נוסעים. הוא נחשב למטוס ספורט קל ולכן הוא צפוי להמריא ולנחות משדות תעופה מקומיים קטנים ולנהוג על כמעט כל סוג של דרך. לפי אתר החברה, מחיר הבסיס הצפוי של הטרנזישן הוא 279,000 דולר.

השתיים אינן היחידות בשוק המכוניות המעופפות העתידי. בין המתחרות נמצאת גם חברת Urban Aeronautics הישראלית, שסיפרה ל-TheMarker לפני כמה חודשים כי הם כבר מבצעים מבחני טיסה של דגם לא מאויש של כלי רכב אווירי, שנועד כרגע לשימושים צבאיים ולמצבי חירום. הייעוד הראשוני של המכונית המעופפת שלהם הוא כאמור צבאי,אבל החברה מתכננת גם להיכנס לשוק האזרחי בעתיד.

תגיות:

תגובות

הזינו שם שיוצג כמחבר התגובה
בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שהינני מסכים/ה עם תנאי השימוש של אתר הארץ