טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

"עדי נס, אתה מבין למה פייסבוק שילמה מיליארד דולר על אינסטגרם?"

האמן הישראלי הנודע בשיחה על טרנדים, דימויים ועולם הצילום המשתנה

תגובות

סיפור גדול היה השבוע בעקבות הידיעה שפייסבוק קנתה את אינסטגרם במיליארד דולר. אינסטגרם היא רשת חברתית המאפשרת למשתמשיה לעצב את התמונות שצילמו באמצעות אפקטים שונים, ולשתף אותן עם אחרים. עדי נס הוא אמן שיצירה שלו שנקראה באופן לא רשמי "הסעודה האחרונה", נמכרה ב-2007 במחיר שיא לתצלום ישראלי.

אתה מבין למה פייסבוק שילמה סכום כזה גדול על ההמצאה הזאת?

"יכול להיות שהם חששו ממתחרה, כי זה ברור שרשת חברתית של דימויים יש לה כוח גדול יותר מאתר שמחלק מלים, כמו שבאמת קורה - קצב ההצטרפות אליהם יותר גבוה מלפייסבוק. זה גם עניין של טרנדים - זה חדש ופייסבוק ישן. אבל אין ספק שיותר קל לייצר דימוי מפתה מאשר טקסט מפתה, צריך להיות מאד שנון כדי לייצר סטטוס מדליק בפייסבוק וצריך להיות מאד אקראי כדי לייצר דימוי שיקבל הרבה לייקים. והחברות האלה מעצם טיבן קודם כל פורשות רשת והן מעלות בתוכה הרבה מאד דגים, כי הפתיונות מאד מפתים. השלב הבא יהיה שיידחפו להם תכנים שיווקיים ומסחריים, זה די ברור, כמו שקרה עם פייסבוק".

למה כל כך הרבה אנשים מצלמים לדעתך?

"כי זה נותן להם משהו שקשור לנצח. משהו בדימוי, שהוא מקובע על משהו - בין על מסך ובין על הנייר כמו פעם - זה בעצם סוג של הנצחה. ואנחנו לא רוצים להיות בני חלוף, אנחנו רוצים שמשהו יישאר מאתנו, או מהרגע שעברנו, מהטעם שטעמנו והצילום נותן לנו אשליה שהוא עושה את זה. הוא מספק לנו אשליות".

עשו לנו לייק וקבלו את מיטב הכתבות והפרשנויות היישר לפייסבוק

רק באינסטגרם כבר יש 30 מיליון משתמשות/ים, ויש עוד רשתות כאלה. מה זה עושה לצילום עצמו?

"זה חלק מתהליך ארוך שנים שקורה, גם הופך את המדיום לעוד יותר נגיש לאנשים וגם עושה איזו הצפה. אני מחכה לרגע של ההיפוך, הרגע שבו המדיום עצמו יהפוך להיות כל כך נונשלנטי שזה כבר לא יהיה עניין, שיחזרו לדבר המקורי שהיה בצילום".

מהו הדבר המקורי שהיה בצילום?

"אמנות ככל אמנות, שיכולה לדבר בהרבה קולות ובהרבה רבדים ולהיות מטפורה להרבה דברים. כשאתה מייצר הרבה דימויים אז בכל אחד מהם יש משהו אחד, שבריר של אותו דבר. זה מפץ מאד גדול של שברי רעיונות ומבטים וניצוצות של הברקות ודווקא העושר הזה נותן דבר חדש והופך להיות מרתק, העושר הזה של שפה חדשה, אבל כל דימוי כשלעצמו הוא - בואי נגיד שלא נפלתי משום דבר. ויש גם דברים מעניינים מעצם זה שאתה מציץ לתוך עולמות של אחרים, התחושה של המציצנות שקיימת גם אצל צלמים וגם אצל מי שמתבונן בתמונות, להיות חלק ממשהו שאין לך זכות להיות בו".



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות