שלום לספרים

ילדי כיתה ז' בבת ים מסכמים שנה עם טאבלט

בשעה שחלק מהתלמידים מברכים על המהלך ונהנים גם לשחק במכשירים בשיעור (ולהסתכן בעונש), אחרים מתעקשים שאין תחליף לספרים

שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל
רועי צ'יקי ארד
רועי צ'יקי ארד


שיעור המתמטיקה שהתנהל בבית הספר "רמת יוסף" בבת ים באמצעות מחשב לוח (טאבלט) במקום ספרים לא היה שונה משיעורים אחרים. אולי זה היה בזכות הד"ר אלכס אוליצין, המורה הקשוח והדרמטי שניהל את השיעור בסגנון הישן. "אתם לא מפנימים את החוקים", אמר כשהכתיב את שיעורי הבית לקול קיטורי התלמידים, "על כל תלונה אני נותן עוד". בתגובה, הם צעקו לו במקהלה "בבקשה עוד" כדי שיפסיק.

שכבת הטאבלטים הבת-ימית, הראשונה מסוגה בישראל, מסיימת החודש את שנת הלימודים הראשונה שלה. במסגרת המיזם, שעלותו 1.5 מיליון שקלים, השתמשו תלמידי כיתות ז' ברוב חטיבות הביניים בעיר במחשבי לוח, הנחשבים לאמצעי רשות. בחטיבת "רמת יוסף" שאליה הוזמנתי נרשם שיעור החדירה הגבוה ביותר לטאבלטים, כאשר 93% מההורים רכשו מחשבי לוח לילדיהם, שבהם נמצא תוכנם של ספרי הלימוד, והיתר נשארו עם הספרים המודפסים.

מסיבה לא ברורה משתמשת מערכת החינוך בטאבלט רק כספר קריאה, כשלצדו נמצאות עדיין המחברות וחוברות הנייר. בשנת הלימודים הבאה, בעקבות הלקחים, הטאבלטים ישודרגו ויהיה להם מסך גדול יותר. שיראל, שישבה בשורה הראשונה, התלהבה מהחידוש. "את הספרים קשה לסחוב, ועם טאבלט יותר כיף ויותר מעניין ללמוד", אמרה, "הבעיה היחידה היא שהטאבלט שקיבלנו קטן מדי".

התלמידים האחרים מקנאים. תלמידי "רמת יוסף" בבת יםצילום: אלון רון

אריק, תלמיד אחר בכיתה, התלונן על הבאגים במכשירים אך ציין כי "רוב התלמידים בכיתות האחרונות מקנאים בנו, ואומרים 'איזה כיף לכם'". תלמיד נוסף הציג סדק במסך ולחש כי "אנחנו משתמשים באייפד כי מכריחים אותנו. אמרו לנו לקנות את המכשיר אבל הוא אטי מאוד, לפעמים לא פועל וצריך כל הזמן להטעין אותו. לדעתי, רוב הילדים משחקים בו ולא לומדים". המורה אלכס אוליצין סיפר כי הוא מודאג מהתלמידים שגולשים בזמן השיעור. "אין לי שליטה על מה שהם רואים בטאבלט", מחה, "הם משתמשים באייפון שלהם כמודם ואז גולשים. כשהם שקועים במסך, ואני רואה אותם מזיזים את האצבע בלי קשר לשיעור, אני מתקרב אליהם ותופס אותם".

מחיר הטאבלט לתלמידים הוא 750 שקלים, ומלבד זאת הם קיבלו 40% הנחה על ספרי הלימוד, שמחירם הכולל בגרסה המודפסת נאמד ב-800 שקלים. ב"רמת יוסף" ציינו כי תלמידים נזקקים קיבלו סבסוד מהעירייה, כדי שלא יישארו מחוץ לטכנולוגיה. את התלמידים שסירבו להשתלב במיזם הגדיר ד"ר אוליצין כ"כמה חנַונים שרצו להישאר עם הספרים".
בשנה הבאה צפויים עוד 5,000 תלמידים בדימונה, באופקים ובבאר יעקב להתחיל להשתמש בטאבלטים בבתי הספר.

מנהלת "רמת יוסף" אורלי חדאיו סיפרה כי בניגוד לציפיות, התלמידים שומרים על המכשירים החדשים ומספר התקלות והאובדנים מועט. "שידרנו להם שזה כמו מכשיר סלולרי שנמצא באחריותם", אמרה, "אפילו טאבלט אחד לא נגנב או אבד. היו בודדים שנשברו כשילדים זרקו את התיקים". לדבריה, צוות בית הספר ביקש להמשיך להשתמש גם במחברות בשל חששם של ההורים מכך שילדיהם יחדלו לקרוא ספרים ויפסיקו לכתוב. לעומתה, התלמידה נטע דברן, שבאה לכיתה עם ספרים בידיה, אמרה שמדובר אמנם ברעיון נחמד אך לא יעיל ולא נגיש בשעת לימוד למבחן. "שום טכנולוגיה לא משתווה לספר", קבעה.

"מסכים קטנים מדי", תלמידים בבת ים עם הטאבלטיםצילום: אלון רון

מנכ"ל עיריית בת ים ארז פודמסקי נמנה עם הגורמים שקידמו את השימוש בטאבלטים בכיתות. סיפרתי לו שמורים בעירו טוענים כי הכיתות צפופות והם נאלצים להשקיע את מרבית זמנם בטיפול בבעיות משמעת. שאלתי אם לא היה עדיף שהעירייה תשקיע בהגדלת מספר המורים במקום בגימיקים טכנולוגיים טפלים, אבל הוא הטיל ספק ברעיון. "לא מדובר בעניין טפל, אלא בהחלפת פרדיגמה שתשנה את הדרך שבה מלמדים. יש כבר מורים שהולכים באקסטרים ונותנים לתלמידיהם ללמוד בבית באמצעות יו-טיוב, כשבכיתה רק מתרגלים. מבחינתנו ולמרות החרדה, השנה הראשונה היתה מצוינת".

דרום קוריאה היא המדינה המובילה בעולם בשילוב טאבלטים במערכת החינוך, ושואפת שעד 2015 ילמדו כל התלמידים בה ללא נייר. טורקיה מסתמנת כמתחרה רצינית בתחום, בעקבות הבטחתו של ראש הממשלה ארדואן לרכוש 15 מיליון טאבלטים לתלמידי המדינה.

תגובות

הזינו שם שיוצג כמחבר התגובה
בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שהינני מסכים/ה עם תנאי השימוש של אתר הארץ