הרשתות החברתיות שמנסות לגמול אותנו מהסמארטפון - גאדג'טים - הארץ

הרשתות החברתיות שמנסות לגמול אותנו מהסמארטפון

נמאס לכם להיות חצויים בין המסך לאנשים שסביבכם? הכירו את האתרים שרוצים לתת מנוחה לאייפון ולהחליף את הבהייה באפליקציות במפגש עם אנשים בשר ודם

שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל
לור בלו, לה מונד

ביפ. התקבלה הודעה חדשה. המוח קולט, מהסס. העיניים שטות על הילדים בפארק, על הידידה בבית הקפה, על החברים במסעדה... המוח שוקל שוב, זה לא הרגע, זה לא מנומס. אבל לשווא. היד מחפשת את הסמארטפון. המבט בעקבותיה. ההודעה נקראת. והאצבעות מקלידות תשובה. כמו רפלקס מותנה.

נשמע לכם מוכר? אתם ממש לא לבד. כשבעה מתוך עשרה אנשים בצרפת אומרים כי אינם עומדים בפיתוי אפילו כשהם נמצאים בחברה, מחוץ לבית. במחקר צפייה שנתי שערכה חברת מחקרי השוק איפסוס, כ-4,500 משתתפים בגילים 15 עד 75 העידו כי כשהטלפון הנייד בידם, הם נוטים "לקרוא ולשלוח מסרונים" (33%), "או הודעות דוא"ל" (15%), "לטלפן" (36%) "לגלוש ברשתות החברתיות" (9%) או "לשחק" (5%).

כל שצריך הוא ללכת ברחוב, לצאת לפאב או לשבת לשולחן עם ילדים מתבגרים כשהנייד מונח על הירכיים, כדי להבחין שאנו מחוברים יותר ויותר לחברים, לעמיתים, ולחיים הווירטואלים שלנו, עד כדי הזנחה של בני האדם שסביבנו.

זו תסמונת בקנה מידה עולמי, הקשורה ישירות לשיעור החדירה לשוק של מכשירי הסמארטפון. ב-2008 נכנס פיתוי אמיתי לחיינו. מחשבים קטנים וחכמים שתופסים כיום 70% משוק הטלפונים בצרפת. לפי נתוני חודש אוגוסט של חברת המדרוג הדיגיטלי comScore, ל-49% מהצרפתים מעל גיל 13 יש סמארטפון (הנתון עמד על 37% בלבד בדצמבר 2011 ו-21% בינואר 2011). בארצות הברית שיעור המשתמשים בסמארטפון הוא 51%, בקנדה – 54%, ובספרד 61%.

צילום: אי–פי

מנותקים מהעולם

העלייה המתמדת במספר משתמשי הסמארטפון מקדמת חברה בה חיים זה לצד זה דורות של משתמשים בשלבי הבשלה שונים. לדברי רמי אודגירי, ראש מחלקת חקר החברה באיפסוס, "משתמשים חדשים מרותקים לגלישה בזמן אמת המאפשרת גישה פשוטה לדוא"ל ולטוויטר. לא חולף זמן רב עד שקלות ההפעלה הזו נעשית ממכרת. בשלב מאוחר יותר, אותם אנשים נוכחים פתאום לגלות שפיתחו תלות במכשיר, וכי הוא גורם להם להתנתקות מהעולם הסובב".

בארצות הברית, ספרה של הפסיכולוגית שריל טירקל מהמכון הטכנולוגי של מסצ'וסטס (MIT) עורר עניין רב Alone Together - Why we expect more from technology and less from each other.

נראה שאפילו אצל חברות מובילות מתחום הדיגיטל נדלקה נורה אדומה. פרסומת של חברת הסלולר התאילנדית DTAC למשל מציגה באור שלילי אב צעיר השרוע על הספה בביתו ושקוע בבלאקברי שלו יותר מבבתו הקטנה שמציירת לרגליו. גם מיקרוסופט כבר שחררה קריצה לחסרונות של החיים הדיגיטליים בסרטון של חלונות.

תעשיית הדיגיטל נוקטת עכשיו בגישה זהירה, מחשש שתמשוך אליה תשומת לב שלילית כפי שקרה עם תעשיות המזון המעובד והטבק. מזון עתיר קלוריות וסיגריות חייבים עתה להימכר בליווי אזהרות כמו "העישון הורג".

בעוד שעד לפני שנתיים רבים שקלו בחיוב את רעיון "ההתנתקות", אפשרות די קיצונית, כדרך להשיב לעצמם את השליטה ביחסם המורכב עם מכשירים הניידים, כיום נבחנות גישות מאוזנות יותר להחזרת מינון אנושי מסוים לחיינו הדיגיטליים.

מפגשים בחיים האמיתיים

כחלק ממגמה זו, הקים סקוט הייפרמן את אתר Meetup (המונה כיום 11,1 מיליון חברים ב-45 אלף ערים בעולם). הרעיון פשוט: חברים באתר מחפשים ברשת אנשים בעלי תחומי עניין דומים (מוסיקאים, רוכבי אופניים, קוראי ספרים, גיקים, בני אותה מדינה שעברו לחיות בארץ אחרת...) וקובעים איתם פגישה בחיים האמיתיים. באתר מופיעות תמונות של קבוצות שהתגבשו דרכו (מעריצי זומבה בסינגפור, קבוצה אנגלית-צרפתית לשמירה על איכות הסביבה, וכן הלאה).

למעלה מ-10,000 פגישות מתקיימות מדי יום בברים, בגינות ציבוריות, במסעדות בים ובאוויר... ברוח דומה, חברות דיגיטליות מקומיות מתגבשות כיום דרך מיזמי רשת כמו Groupspaces שהוקם בלונדון על-ידי אנדי יאנג ודיויד לאנגר (מונה 5 מיליון חברים ב-80 מדינות), SocialGO, Ning, Wall.fm וכדומה. האם ניתן לראות במגמה זו חזרה לאיזון קלאסי שלאחר רוויה מסוימת מהחיים הוירטואליים? לדברי רמי אודגירי, "בזמן האחרון גולשים נוטים לחפש דרך אמצע שתשלב את הטוב בשני העולמות, המרחב הדיגיטלי והחיים האמיתיים".

יוזמה נוספת מקדמת ניצול זמן הפסקת הצהריים ליצירת חברותיות. האתר Grubwithus (תרגום מילולי: "בוא לאכול איתנו") הוקם על-ידי שני תושבי שיקגו שעברו לקליפורניה וחיפשו חברה לחלוק איתה את ארוחת הצהריים. עשרות אלפי גולשים רשומים כיום באתר ויכולים להשתתף למשל ב"ארוחה לבנות בלבד" שתתקיים בניו-יורק ב-11 באוקטובר תמורת 29 דולר, או לנסות את ארוחת ה-"Fun with Fondu" תמורת 34 דולר. הטבח או הטבחית קובעים מחיר שמוסדר אונליין.

כפי שמתאר זאת האתר בקצרה, "הכל שולם, קדימה, בואו לאכול יחד ולהתחבר!" התנאי המקדים היחיד להשתתפות הוא היפטרות מכל מכשיר הכולל מסך... גם כשהולכים לשירותים. כי המחבוא כבר ידוע היטב: לפי סקר איפסוס, שישה אנשים מתוך עשרה מודים שהם חומקים "מדי פעם" לשירותים כדי לתקשר.

תרגום: יותם מורציאנו

תגובות

הזינו שם שיוצג כמחבר התגובה
בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שהינני מסכים/ה עם תנאי השימוש של אתר הארץ