האם אפל תיפרד מהרטרו בעיצוב?

סקוט פורסטול שנטש את אפל אהב להכניס נגיעות מהעולם האנלוגי בתוכנות. רבים לא אוהבים את השילוב של מוצרים שהדור הנוכחי לא הכיר כלל, אחד מהם הוא מחליפו, ג'וני אייב

אקונומיסט
שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
מעבר לטוקבקים
אקונומיסט

סטיב ג'ובס לא היה ידוע בתור ברנש עם חוש הומור, ולכן השקת האייפון בינואר 2007 היתה די מפתיעה. ג'ובס סיפר בתחילה איך השילוב של אייפוד, מכשיר לגלישה וטלפון נייד יהיה נהדר. ואז הוא הציג על המסך אייפוד עם חוגת טלפון ישנה. הכתב שלכם, שהיה בקהל באותו הזמן, פרץ בצחוק.

בין אם זה היה מכוון ובין אם לאו, הבדיחה הדגימה את חיבתו של מייסד אפל המנוח למה שמכונה סקיאומורפיזם (skeuomorphism), השימוש בסימולקרה של טקסטורות או כלים מהעולם האמיתי בתוך ממשקי משתמש דיגיטליים, כמו תפרים על ספר כתובות דיגיטלי למשל.

סקוט פורסטול, האחראי על תוכנה למובייל שפוטר לאחרונה בעקבות פרשת המפות של iOS 6, היה ממובילי העיצוב בסגנון הזה. הנטייה להשתמש בכל מיני גימורים ואלמנטים לא רלוונטיים מבחינת השימושיות צמחה תחת שרביטו. עמודים בספרים דיגיטליים מחקים את הדפדוף של ספרי נייר, השוליים באפליקציית היומן נראים קרועים, כפתורי הפעלה דורשים החלקה של האצבע מצד לצד, כמו מתג בעולם האמיתי.

עכשיו כשפורסטול עזב, ייתכן שחלק מהאהבה לסקיאומורפיזם תרוסן. ג'ונתן אייב, האחראי על עיצוב החומרה שנכנס כעת לנעליו של פורסטול הביע בפומבי, אם כי בנימוס, סלידה מהסגנון.

notes של אפלצילום: אפל

מעצבי ממשק השתמשו בתחילה בסקיאומורפיזם כדי לרכך את ההלם בעבור אנשים שעוברים מהעולם האנלוגי לדיגיטלי. בשנות ה-80 כתבכם עבר מסידור דפוס בשיטה הישנה לעולם הדיגיטלי עם Aldus PageMaker. כמובן ש-Aldus PageMaker לא דרשה את כל השלבים הישנים כמו העבודה עם לוחות שעווה וחיתוך שלהם. במקום זאת התוכנה בחרה באיזון בין אנלוגיה ופונקציונליות. עם הזמן תוכנות עימוד ניתקו יותר ויותר מההקשרים המטפוריים לעבר. אחרי הכל, המקבילות האנלוגיות כבר לא קיימות ואינן נחוצות כדי להכין את המשתמשים לנסיגה לשיטות העבודה הישנות. כאלה תהליכים הם בדרך כלל דרך חד סטרית.

השימוש בסקיאומורפיזם עדיין יכול לספק הרבה שעשוע. אפליקציית LetterMpress למשל, מציעה סימולציה של יצירת עיצובים עם אותיות דפוס ממתכת ומעץ על מכונת דפוס של ונדרקוק. זה מהנה במיוחד מפני שאין כמעט סיכוי להניח את ידיך על הדבר האמיתי בימינו. התוכנה מציעה הרבה מאותה חדווה של ביטוי יצירתי והיא פועלת בצורה מאוד נאמנה למקור.

אבל רוב התוכנות לא דורשות כזאת רמה של ריאליזם עיצובי, והן גם הרבה פחות מכבדות את האינטיליגנציה ואת יכולת ההסתגלות של המשתמשים. GarageBand של אפל למשל, היא מעין הומאג' לאודיו מיקסר הישן, והכלים הדיגיטליים שלהם מאפשרים לחובבנים לשפר את היכולות שלהם במהירות. ואולם היא גם משתמשת בכפתורים ובמחוונים. השימוש בשניהם נחמד בהתחלה, אבל ההנאה יורדת עם כל שימוש. אתר בשם skeu.it מציע דוגמאות דומות רבות.

דוכן הספרים של iBooks

הבעיה הבסיסית היא שאפילו לזקנים כמוני (לפחות אלה שאינם חובבי טכנולוגיית רטרו) יש לפחות זיכרונות דהויים של החפצים האמיתיים שהעיצוב הזה מתייחס אליהם. "ילידים דיגיטלים", שהמחשב היו חלק בסיסי מסביבת המחיה שלהם בבית ובבית הספר, לא מכירים אותם כלל. בן 13 שיקבל לידיו טלפון חוגה עשוי להצליח להתקשר ממנו, אבל ספק אם כאשר יצלצל מהסמארטפון שלו תקפוץ תמונה של הטלפון העתיק לראשו.

אפליקציית הפודקאסט הידועה לשמצה של אפל מאפשרת לחפש בקטע באמצעות סליידר. זה עדכני ושימושי. אבל מעליו מתנוסס טייפ הקלטה עתיק, שלא היה בשימוש מעשי מאז שדוד שלי נפרד משלו בשנות ה-70. חוץ מהאנימציה של תנועת גלגלי הטייפ בעת הנגינה של הקובץ אין לו שום שימוש. מוזר מדי ומבלבל לאלה שגדלה על נגני mp3 או אפילו נגני CD.

מתוך אפליקציית הפודקאסט של אפלצילום: אפל

ג'וני אייב נוטה למצוא את הפיתרון הנקי ביותר לכל בעיית עיצוב תעשייתי, באופן שיוצר מוצרים איקוניים שנראים מיושנים רק ביחס לדור הבא שלהם. האייפוד המקורי היה מדהים לזמנו, אבל הוא נראה מגושם ביחס לאייפון 5 (האייפון 6 ודאי יגרום ל-5 להיראות כמו בול עץ)

יותר מדי שובבות בעיצוב יכולה להיות מעצבנת, ובשנים האחרונות המוצרים של אפל נטו לכיוון הסקיאומורפיזם. מעט איזון מחודש שירחיק אותה מזה בוודאי יהיה במקום. אבל נגיעות של רטרו יכולות להכניס חיים בתוכנה משעממת. יש לקוות שאייב לא ישפוך את התינוק האנלוגי עם המים הדיגיטליים.

העיצוב של אפל - רטרו או סתם מיושן? הגיבו כאן באמצעות הפייסבוק

תגובות

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ