החניה החכמה מגיעה, ואיתה גם הדו"ח החכם - גאדג'טים - הארץ

החניה החכמה מגיעה, ואיתה גם הדו"ח החכם

סן פרנסיסקו ולוס אנג'לס כבר עורכות ניסויים במערכות מבוססות חיישנים שיודעות מתי מתפנה מקום חנייה. בינתיים נראה שהפקחים יהנו מזה יותר מהציבור

שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל
רנדל שטרוס, ניו יורק טיימס

שימו "חכם" לפני שם עצם ומיד יש לך משהו שנשמע משודרג. ואולם, במקרה של "חניה חכמה" נראה שעדיין לפניה כברת דרך לפני שתהיה באמת חכמה.

המונח מתייחס לטכנולוגיה מתעתעת, שנמצאת בשלבי ניסוי בבכמה ערים. היא מסתמכת על חיישנים כדי לקבוע אם נקודה מסוימת ברחוב או בחניון פנויה. במקרה שמכונית שוהה באותה נקודה מעבר לזמן שהוקצב לה, הטכנולוגיה יכולה גם לשלוח את המידע לפקח שמגיע עם הדו"ח.

המידע מהחיישנים יכול לשמש גם כדי להגמיש את התמחור של החניה באזורים שונים, כדי למשוך נהגים לרחובות פחות עמוסים.

הטכנולוגיה עדיין יקרה, ונמצאת בשלביה הראשונים. הדוגמאות הבולטות ביותר הן תוכניות פיילוט שממומנות ממענקים של משרד התעבורה הפדרלי. תוכנית SFpark בסן פרנסיסקו משתמשת בחיישנים של StreetSmart Technology ב-7,000 מתוך 28 אלף המדחנים בעיר. LA Express Park התקינה בלוס אנג'לס חיישנים של חברת Streetline ב-6,000 מקומות חניה.

ערים משווקות את התוכניות הללו כניסויים בתמחור לפי ביקוש בניסיון להוריד את עומס התנועה, שנגרם בשל נהגים המחפשים חניה. זאת בנוסף לניסיון להרחיב את את מאגר מקומות החניה הזמינים בכל עת. הנהגים מוזמנים להשתמש באפליקציות חניה כמו Parker כדי לבדוק את זמינות מקומות החניה ואת התעריפים, אם כי הכיסוי אינו מלא.

SFpark עושה שימוש ב"תמחור חכם" כדי לוודא שתמיד יהיה מקום חניה אחד פנוי בכל האזורים שהיא מכסה, אמר ג'יי פרימוס, מנהל התוכנית של SFpark. הוא הסביר שבמסגרת הניסיון הזה, המחיר של כל חניה יכול להשתנות בזמנים שונים ביום. התמחור משתנה מדי כמה חודשים, אולם, תיאורטית ניתן לעשות זאת בזמן אמת.

החיישנים שהותקנו בסן פרנסיסקו בידי Streetsmart סבלו מבעיות בשל הפרעות אלקטרומגנטיות שנגרמו מקווי הקרוניות. פרימוס אמר כי הם פועלים בהצלחה רק ב-90% מהזמן.

דניאל מיטצ'ל, המהנדס המנהל את LA Express Park בלוס אנג'לס, מספר שאצלם שיעור הזיהוי עומד על 90% ומעלה, אבל לדעתו מדובר בשיעור טעות גבוה מכדי שניתן יהיה להסתמך עליו להנפקה אוטומטית של דו"חות. לדבריו, גם שיעור טעות של 3% הוא גבוה מדי.

בכל הנוגע למציאת חניה בעזרת האפליקציות, מתברר שהן לא ממש יעילות. כשמקום חניה מתפנה יש עיכוב קצר לפני שהמידע מהחיישן מופץ לבעלי הסמארטפונים. זה לא הרבה אבל במקרים כאלה גם 30 שניות או דקה עלולות להיות יותר מדי.

בנוגע לפיקוח על החניה, סן פרנסיסקו ולוס אנג'לס החלו להשתמש בחיישנים כדי לשלוח פקחים למכוניות שנותרו מעבר לזמן המוקצב. זו שיטה הרבה יותר יעילה משליחת הפקחים לשוטט ברחובות. 

האחראים על התוכניות בשתי הערים אומרים שהם עדיין לא יודעים עד כמה התוכנית מגדילה את מספר הדו"חות, אבל כפי ש-Streetline רומזת בסרטון התדמית שלה, ההזדמנויות ל"פעולות פיקוח משופרות" נראות אדירות. לדברי יוסוף, בלי הטכנולוגיה רק 8% עד 10% מעבירות החניה מובילות לדו"חות. 

אבל יש לו גם מסר הרגעה למי שחושש שהטכנולוגיה תוביל להנחת דו"ח על השמשה שלו תוך דקות מרגע שהזמן פקע. לדבריו, המערכת יודעת להבדיל בין מי שרק נשאר כמה דקות מיותרות למי שהשאיר את האוטו למשך שעות ארוכות.

תגובות

הזינו שם שיוצג כמחבר התגובה
בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שהינני מסכים/ה עם תנאי השימוש של אתר הארץ