אוקספורד פיתחה מכונית שנוהגת בעצמה בלי GPS

המכונית משתמשת בסורקי לייזר כדי להשוות את פני הסביבה למפות המאוחסנות אצלה. המדענים מקווים שבעתיד המערכת תעלה רק 100 ליש"ט

צ'רלס ארתור, גרדיאן
שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
מעבר לטוקבקים
צ'רלס ארתור, גרדיאן

זוזי לנתיב הימני גוגל, מדענים באוניברסיטת אוקספורד פיתחו מכונית אוטונומית שיכולה להתמודד עם שלג, גשם ותנאי מזג אוויר נוספים שלא קיימים במטה גוגל בקליפורניה. המערכת יכולה להיות מותאמת למכוניות קיימות ועשויה לעלות רק 100 ליש"ט בעתיד.

המערכת שפותחה בידי צוות בראשות פרופסור פול ניומן הותקנה במכונית חשמלית מדגם ניסאן ליף ונוסתה על כבישים פנימיים באוניברסיטה. היא עוצרת כשהולכי רגל עוברים ויכולה לתפוס פיקוד ברגעים היותר משעממים של הנהיגה, כמו פקקים, או הנסיעה היום-יומית לעבודה. המכונית מודיעה לנהג מתי היא מוכנה לתפוס פיקוד, ובלחיצת כפתור על מסך, הנהג יכול לתת למחשב לשאת בנטל.

גוגל עובדת על מכוניות אוטונומיות כבר שנים, ומדינות נוואדה וקליפורניה כבר אישרו למכוניות כאלה לעלות על כבישיהן. הצוות מאוקספורד ניסה את המכונית על כבישים בריטיים. ניומן ציין כי כל עוד יש נהג עם רשיון מאחורי ההגה, "אין כל מגבלה חוקית נראית לעין להשתמש בה בכבישים עכשיו. בבסיסה זו מערכת המסייעת לנהג". המכונית נבחנה במהירויות של יותר מ-60 קמ"ש.

ד"ר מרטין ספרינג מאוניברסיטת לנקסטר, שהיה בין הכותבים של מאמר על הפוטנציאל של מכוניות אוטונומיות, אמר כי הן יכולות לשנות בצורה קיצונית את הדרך בה אנחנו חושבים על תעבורה. "כמו בטכנולוגיות רבות, היישום הראשוני רק ינסה לחקות את מה שהיה קודם לכן. אבל אחרי שאתה מתנער מהמגבלות של הצורך שזה יראה כמו מכונית, אתה כבר תוכל לדמיין כלי רכב שונה לחלוטין. הוא יוכל להיראות כמו חדר קטן בו אנשים יוכלו לעשות מה שהם רוצים כשהוא נוסע. בנוסף, אם אתה לא צריך אורות לנהיגה, אתה לא תצטרך תאורת רחוב או פנסים ברכב".

ניומן חושב שייתכן שכבר בעוד 15 שנה מכוניות אוטונומיות יהיו נפוצות בערים בעוד המחיר של הטכנולוגיה יצנח. "כרגע זה עולה כ-5,000 ליש"ט, אבל אנחנו עובדים להוריד את זה ל-100 ליש"ט".

מערכות GPS עשויות לסבול מבעיות אמינות בערים שבהן "ואדיות אורבניים" שנוצרים בגלל בניינים שחוסמים את האותות, ומלבד זאת הדיוק שלהם עומד על כמה מטרים. במקומן בחרו החוקרים הבריטים בסורק לייזר בקדמת הרכב שבוחן את הסביבה ביחס למפות ששמורות אצלו במאגר מידע. זאת בניגוד למכונית של גוגל שמשתמשת בשילוב של GPS והנחיית לייזר ממתקן על גג הרכב וכלי מיפוי כדי לקבוע את המיקום והנתיב.

המערכת של אוקספורד, שפותחה בעזרת תקציב מהמועצה להנדסה ומדעי הפיזיקה, תוכל להתרחב כשכל מכונית תוכל לקבל מידע ממכוניות חולפות או באמצעות האינטרנט בדור השלישי או הרביעי. בזכות זה, המערכת לא תצטרך לשמור את המידע לכל המדינה בעת ובעונה אחת. "אתה לא נוסע מלונדון לגלזגו בקפיצה אחת. אז כשאתה נוסע לך, המכונית יכולה להוריד את המפות מהרשת להמשך הנסיעה".

לארי פייג', מנכ"ל גוגל, מאמין שלמכוניות אוטונומיות יהיו השפעות כלכליות ובריאותיות משמעותיות. הן יוכלו לצמצם את המוות בכביש, התנועה תזרום עם פחות הפרעות, ואנשים אפילו יעדיפו לשלוח את המכונית לסיבוב במקום לנסות למצוא מקום חניה.

הצוות של ניומן קיבל מכונית מסוג ניסאן ליף רק בספטמבר, אבל הוא כבר הצליח לחבר את המחשב למערכות שלה. כוח המחשוב הדרוש לניווט כבר זמין במחיר סביר, וכך גם שטח האחסון הדרוש למפות התלת מימדיות, שהמכונית משתמשת בהן כדי למקם את עצמה. "הערים שלנו לא משתנות הרבה, אז כלי רכב רובוטיים יראו מבנים מוכרים ויגידו 'אני מכיר את הנתיב הזה, רוצה שאנהג?'".

ניומן מדגיש שלא מדובר במכונית שנוהגת תמיד בעצמה. "היא יודעת מתי המצב סביר והסיכונים סבירים, והיא תציע לתפוס פיקוד". אם המכונית לא תמצא את מיקומה היא לא תציע. "ההחלטה היא תמיד בידי הנהג", ניומן הדגיש.

תגובות

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ