עודד ירון
עודד ירון

משקפי המציאות הרבודה החדשים של גוגל, Google Glass, עדיין לא יצאו לשוק, אבל כבר עכשיו יש מי שמתנגד לגאדג'ט. מסעדה בשם Five Point Cafe בסיאטל הודיעה כי תאסור על לקוחות המרכיבים אותם להיכנס לתחומה.

"Five Point Cafe הוא העסק הראשון בסיאטל שאוסר מראש על הכנסת משקפי גוגל, ואנחנו נעודד קריעת תחת למי שמפר את הכלל", נכתב בדף שלה בפייסבוק במה שאמור היה להיות הומוריסטי, אך התקבל בלא מעט תגובות נזעמות.

"קיבלנו הרבה שאלות על משקפי גוגל", כתבו לאחר מכן. "ובכן, אל תיפלו במסע קידום המכירות של המשקפיים החדשים. הם בסך הכל אביזר האופנה החדש לאלה שאף פעם לא מורידים את תיק הגב או את אוזניית הבלוטות".

הדבר עורר התעניינות רבה מצד התקשורת, וכמובן סיפק למקום יופי של יחסי ציבור. דייב מיינרט, בעל המסעדה, אמר לאתר Geekwire כי הסיבה להתנגדותו היא החשש מחדירה לפרטיות המבקרים, אבל הודה בסופו של דבר שלא ממש התכוון לדברים. "זו היתה בדיחה, לפחות חלקית. זה היה ניסיון להיות מצחיק בפייסבוק ולקבל תגובה".

memegenerator.net

    מיינרט אולי צוחק, אבל אחרים באמת מוטרדים מהאפשרויות של החדירה לפרטיות באמצעות המשקפיים החדשים. לדוגמה כבר נפתח אתר בשם stopthecyborgs.org, "עצרו את הסייבורגים", שיוצא נגד השילוב של המשקפיים החדשים עם טכנולוגיות אחרות של גוגל. העמוד קורא לעסקים לעשות כמו מיינרט ולהכריז על בתי העסק שלהם כמקום "חופשי ממעקב". בנוסף הוא ממליץ להגיש מחאות לחברי בית הנבחרים או הפרלמנט בבריטניה.

    העובדה שמישהו רק מרכיב משקפיים ויכול לצלם בהיחבא, שלא לדבר על לקבל מידע תוך כדי שיחה, עשויה להפחיד חלק מהאנשים. ג'ושוע טופולסקי מ-The Verge למשל נכנס למסעדת סטרבאקס עם המשקפיים וצוות צילום. הצלם התבקש להפסיק את הצילום, הוא לעומת זאת יכול היה להמשיך ללא הפרעה.

    האפשרות הזאת, לצלם סטילס ווידיאו ולהקליט אודיו בחשאי, מטרידה רבים. בגרדיאן מציינים למשל גם את הציוץ של דייוויד יי, אחראי חטיבת הטכנולוגיה בחברה בשם Editorially, שהחליט שהוא מפסיק להגיע למסעדה החביבה עליו אחרי שראה מישהו עם הגאדג'ט החדש של גוגל.

    גם אחרים חוששים מההשפעה של גוגל Glass על אנשים שבכלל לא רכשו את המכשיר. "שאלת המפתח היא לא איך נראה מי שמרכיב אותם", כתב מארק הרסט, נשיא חברת Creative Good המייעצת בתחום חוויית לקוח, "אלא איך זה יהיה להיות ליד מישהו שמרכיב אותם".

    הרסט כתב בין היתר כי שיחת אחד על אחד עם מישהו שמרכיב אותם עשויה להיות עניין מעצבן, כי אתה לא יודע אף פעם אם הוא באמת מקשיב לך או קורא משהו במשקפיים. נוסף לכך אי אפשר לבקש ממנו להסיר אותם מפני שהם ישולבו במשקפי ראייה. "ולבסוף - וכאן הבעיות באמת מתחילות - אתה לא יודע אם הוא מצלם אותך.

    "עכשיו דמיינו שאתם לא מכירים אף אדם שמרכיב גוגל Glass... ואתם יוצאים לטיול בחוץ. בכל מקום ציבורי שתלכו אתם עשויים להיות מוקלטים באודיו ומצולמים בווידיאו. 50 איש על האוטובוס עשויים להיות בלי גוגל גלאס, אבל אם נוסע אחד מרכיב אותם כל 49 הנוסעים האחרים יכולים להיות מצולמים ומוקלטים. לא רק בסרטון קצר שיימחק בקרוב, כמו במצלמת אבטחה, אלא בסרטון שיוקלט, יישמר לעד וישותף עם העולם".

    סרגיי ברין עם גוגל Glassצילום: אי–פי

    הרסט התייחס גם לתשובה הקבועה לחשש מהמשקפיים, שכמותה אפשר לשמוע גם במקומות כמו בפורומים של גוגל כאשר עולה הנושא. הטענה היא שממילא כולנו נמצאים בעדשת המצלמה כעמט בכל מקום ציבורי. לכך הוא משיב, שהשילוב עם טכנולוגיות אחרות של גוגל, כמו גוגל פלוס, שהוא בעצם מאגר מידע של זהויות של אנשים ותוכנות לזיהוי פנים, יכול לזהות אנשים בקלות  - תלונה שאליה מתייחסים גם ב-stopthecyborgs.org. לכך תוסיפו את הצהרתו של מארק צוקרברג כי פייסבוק מתכננת להצטרף באפליקציה משלה.

    את הפוטנציאל של המשקפיים אפשר לראות באפליקציה שנחשפה רק השבוע. סריהארי נלאקודיטי ורומיט רוי צ'אודרי, שני חוקרים מאוניברסיטאות דרום קרוליינה ו-Duke בצפון קרוליינה, הציגו אפליקציה שמאפשרת לזהות משתמש לפי "טביעת האצבע האופנתית שלו". אותה טביעת האצבע מתבססת על אפליקציית סמארטפון שמצלמת את המשתמש בעודו גולש באתרים שונים. השניים סיפרו כי בניסויים ראשוניים עם 15 מתנדבים, הם הצליחו לזהות אנשים ב-93% מהזמן. מובן שפה יש יתרון ברור - לא מדובר במידע נצחי. לפי הפרסום באתר New Scientist הם ציינו שאותה טביעת אצבע אינה נצחית וניתן לשנות אותה בכל פעם שמחליפים בגדים.

    האמת היא שהמצב שהוא מתאר לא נראה שונה מהותית מהמצב הנוכחי שבו לכל אחד יש מצלמה בכיס והוא ממהר לשלוף אותה.

    חששות הפרטיות לא מוגבלים רק לאנשים שבצד השני של המשקפיים. אוליבר סטוקס, מסוכנות העיצוב PDD, אמר לגרדיאן כי הוא מאוד מוטרד מהגאדג'ט החדש של גוגל. זאת מפני שהוא יכול להפוך את גוגל לחברה שיודעת לא רק איפה אתה ומה אתה עושה, אלא גם על מה אתה מסתכל - אפשרות שיכולה להיות מאוד מעניינת לחברות פרסום שרוצות לדעת יותר על הרגלי הקנייה שלנו ומה מעניין אותנו. "השגת מידע כזה היא חלום בשביל משווקים", כתב מארק סאליוון ב-PCWorld. "אינדיקציה פשוטה וברורה של אילו מודעות כדאי לדחוף לצופה ומתי".

    בסופו של דבר ספק אם חששות הפרטיות או מקומות שיאסרו על השימוש במשקפיים הם אלה שיעצרו את הרכבת של גוגל Glass. כמו ששום דבר לא עצר את השתלטות הסמארטפונים בשש השנים האחרונות, סביר להניח שכמעט כל מי שידו משגת ישמח לקבל את המשקפיים שיחסכו לו את שליפת הטלפון מהכיס. למעשה, גם לציוץ של יי היה מי שהשיב, "כשהאייפד יצא שמעתי אנשים שאומרים את אותו דבר". ואכן, עם כל החששות, מתי בפעם האחרונה הרגשתם שפרטיותכם נפגעת בגלל הטלפון? הבעיה היא כמובן, שרוב הזמן אנחנו לא מרגישים את זה, אבל בפעמים המועטות שזה כן קורה ההרגשה עלולה להיות לא נעימה לכל הפחות.

    גוגל השיבה לשאלת "הארץ" בנושא כי "גוגל Glass עדיין נמצאים בימיהם הראשונים ואנחנו מצפים שכמו עם טכנולוגיות אחרות, כדוגמת טלפונים סלולריים, ההתנהגויות והנורמות החברתיות יתפתחו עם הזמן".

    הזינו שם שיוצג באתר
    משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ