גוגל לא תתיר יישומים לזיהוי פנים ב-Glass

החברה מגיבה לביקורת החריפה שספגו המשקפיים החכמים שלה בנושא הפרטיות. אבל כלל לא בטוח אם האיסור יישאר על כנו לנצח

שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
מעבר לטוקבקים

משקפי גוגל גלאס זכו לקבלת פנים אמביוולנטית. מצד אחד הם הטכנולוגיה המלהיבה ביותר בעולם הגאדג'טים כיום, מצד שני הם עוררו לא מעט חששות מפני פגיעה מעמיקה בפרטיות ושימוש לרעה. גוגל הגיבה לחששות הללו ביום שבת כשהודיעה כי לפחות לעת עתה היא לא תאפשר להתקין במשקפיים שלה אפליקציות זיהוי פנים.

ההודעה של גוגל מגיעה לאחר שחברה בשם Lambda labs כבר הודיעה כי היא עוסקת בפיתוח אפליקציה לזיהוי פנים וחפצים. הסטארט אפ הקטן פיתח כבר כלי לזיהוי פנים, בדומה לחברת Face.com הישראלית שנרכשה על ידי פייסבוק, בצעד שחולל סערה והוביל לגניזת השילוב של הטכנולוגיה ברשת החברתית. למבדה לבס הודיעה בחודש שעבר כי היא מפתחת API (ממשק שמאפשר למפתחים אחרים ליצור יישומים משלימים) במיוחד לגוגל גלאס.

למבדה לבס טענה כי המדיניות של גוגל לא אוסרת במפורש על פיתוח אפליקציות מהסוג הזה, ואולם כעת גוגל שינתה את אותה מדיניות. "אל תשמשו במצלמה או במיקרופון כדי להצליב ולהציג מיידית מידע המזהה מישהו מלבד המשתמש, כולל במקרים כמו זיהוי פנים וזיהוי קול", נכתב כעת בהנחיות למפתחים.

פארודיה על דייט מבעד לגלאס:

גוגל הבהירה בהודעתה כי הצעד לא מהווה את המילה האחרונה מבחינתה, אלא רק שלב ביניים עד שהטכנולוגיה החדשה תוכל להגן בצורה טובה יותר על פרטיות משתמשים ועוברי אורח. "כמו שגוגל אמרה זה כמה שנים, לא נוסיף כלי זיהוי פנים למוצרינו בלי שיהיו לנו הגנות טובות על הפרטיות. לכן, אנחנו לא נאשר אפליקציות (Glassware, כדברי גוגל) זיהוי פנים בשלב זה".

בתגובות להודעת גוגל ברשת החברתית של החברה, גוגל פלוס, היו שהזכירו כי גם אם היא עצמה מונעת אפליקציות זיהוי פנים. הדבר לא מונע פריצות למכשיר שיאפשרו לעקוף את ההגנות. אם כי זה עשוי להוות חסם טכנולוגי שיגביל את היקף השימוש. אחרים דווקא הצרו על כך שהחברה נותנת לפחד מפני הטכנולוגיה לתקוע מקלות בגלגלי הקדמה. הבלוגר רוברט סקובל, שהיה מהמאמצים הנלהבים של המערכת, הגיב גם הוא להחלטה ואמר שהוא לא מודאג, מפני שלדבריו היכולת לא נחוצה.

ההיסטוריה של גוגל עם נושא הפרטיות היא ארוכה ובעייתית לכל הפחות. החל מרכבי גוגל סטריט ויו שלא הסתפקו בצילום רחובות, אלא אספו במכוון מידע מרשתות wifi פתוחות. השנה החברה  ספגה קנס בגובה 7 מיליון דולר בארה"ב בעקבות הפרשה. בגרמניה היאס פגה קנס בגובה 145 אלף יורו, ונציב הפרטיות בהמבורג הזהיר כי כל עוד הקנסות ימשיכו להיות כה נמוכים, לא ניתן יהיה לאכוף חוקי פרטיות.

לכך מצטרפות תלונות רבות, כמו למשל בנושא איחוד תנאי השימוש בעשרות שירותים של גוגל, שרבים טענו כי הם עשויים להביא להעמקת החדירה לפרטיות המשתמשים. השינוי הוביל לתגובת נגד כמו קביעת האיחוד האירופי שהשינויים עומדים בניגוד לחוק האירופי. האיחוד דרש מגוגל לשנות את מדיניות הפרטיות באוקטובר האחרון.

גם גלאס כבר הובילה לתגובות ממחוקקים. שמונה חברי קונגרס אמריקאים שלחו לגוגל מכתב ובו שאלות בדבר התוכניות שלה להגנה על פרטיות המשתמשים מפני איסוף מידע. בנוסף הם שאלו אם עוברי אורח יכולים לבחור שלא ייאסף עליהם מידע (Opt Out).

אבל, בניגוד למקרים קודמים, גוגל התכוננה מראש לכך שהיא תצטרך להיזהר בכל הנוגע לגוגל Glass, ובכירים בחברה כבר התבטאו בנושא. יו"ר החברה, אריק שמידט, למשל אמר כי הכנסה של Glass מחייבת שינוי איטי וזהיר. גם סטיב לי, אחראי על ניהול המוצרשל גוגל Glass, אמר לניו יורק טיימס בחודש שעבר כי החברה לא תאפשר שימוש בזיהוי פנים מבלי הכנסת אמצעי הגנה מתאימים.

תגובות

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ