הקופסה השחורה יודעת כמה מהר נסעת

הן יודעות אם בלמת ואם שמת חגורה, וארה"ב מקדמת חוק שיחייב את השימוש בהן בכל המכוניות החדשות, אבל יש מי שחוששים מפני שימוש לרעה וחדירה לפרטיות

ג'סלין טרופ, ניו יורק טיימס
שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
מעבר לטוקבקים
ג'סלין טרופ, ניו יורק טיימס

לטימותי מארי, סגן מושל מדינת מסצ’וסטס שיחק המזל, והוא יצא מהתאונה שהיה מעורב בה ב-בפגיעות קלות בלבד. מארי נהג במכונית ממשלתית מדגם פורד קראון ויקטוריה. למשטרה מסר שלא עבר את המהירות המותרת, ושהיה חגור בחגורת בטיחות.

ואולם בדיקת המחשב המתעד את הפעולות שנעשו במכונית, העלתה נתונים שונים - מארי נהג במהירות גבוהה מ-160 קמ”ש ולא היה חגור כלל. נגזר עליו קנס של 555 דולר. בהמשך טען שנרדם בשעת הנהיגה.

תאונתו של מארי עומדת במרכז דיון ציבורי העוסק בהתקן הטמון במכוניות רבות, מתעד נתוני האירועים, הידוע בשם הקופסה השחורה. לקופסה, שדבר הימצאה בכלי הרכב אינו ידוע לרבים, יש חשיבות הולכת וגוברת בחקירת תאונות דרכים.

בכ-96% מכלי הרכב החדשים הנמכרים כיום בארה”ב מותקנת קופסה שחורה, והחל בספטמבר 2014, אם תאושר יוזמתה של מנהלת הבטיחות בדרכים (N.H.T.S.A.), יחייב החוק התקנת קופסה שחורה בכל מכונית חדשה.

עד כה שימשו הקופסאות את יצרני המכוניות לצורך הערכת ביצועי כלי הרכב. ואולם באחרונה גובר השימוש בהן לצורך איתור כשלי בטיחות מובנים במכוניות וכראיות בתאונות דרכים ובאירועים פלילייים. הדבר גרר מחלוקת בדבר זכות השימוש במידע שנאגר, באם הוא כלול בתחום הפרט, ונשאלו שאלות לגבי הבעלות על המידע ומטרות השימוש בו. היו שאף הטילו ספק באמינות הנתונים שנרשמו בהתקן.

הרשויות הפדרליות, גופי אכיפת החוק וחברות הביטוח טוענים כי אין תחליף לנתוני הקופסה השחורה ככלי לחקירת תאונות. הקופסאות “מכילות נתונים שלא ניתן להשיגם בדרך אחרת, החיוניים לצורך הערכת נסיבות התאונה, ונקיטת צעדים להצלת חיי אדם ומניעת פציעות”, אמר דיוייד סטרקלנד, ראש מנהלת הבטיחות.

ואולם ארגונים להגנת הצרכן בארה”ב הכריזו כי מדובר בהנגשה לא מוצדקת של מידע המצוי בתחום הפרט לרשויות ולחברות שונות. הנתונים שיצטברו אצל גופים אלה עלולים לשמש נגד בעלי המכוניות בחקירות של תאונות ובחקירות פליליות.

“כמות הנתונים הנאספים במחשבים האלה עצומה”, אומרת קאליה בארנז מהמרכז להגנה על פרטיות המידע האלקטרוני, שמקום מושבו בוושינגטון, “אם לא יינקטו אמצעים להגנה על הצרכנים, עלול הדבר להוביל לשימוש לרעה במידע”.

הפעילים מוסיפים כי הרשויות עדיין לא קבעו הנחיות לגבי השימוש במידע. “איש לא קבע מהו שימוש מותר במידע, ומה לא”, מוסיפה בארנז.

ב-14 מדינות ובהן מדינת ניו-יורק אושרו חוקים המתירים לנציגי החוק ולבאי כוח של תובעים בתביעות אזרחיות גישה למידע בתוקף צו של בית משפט. זאת אף שנקבע כי המידע שייך לבעלי כלי הרכב.

במדינות אלה יכולים עורכי דין לבקש מבית המשפט צו לקבלת הנתונים לצורך ניהול חקירה פלילית והגשת תביעות אזרחיות, ובכך להנגיש את המידע לצד שלישי, ובין היתר לרשויות לאכיפת החוק ולחברות ביטוח, שעשויות לבטל פוליסות ביטוח או להעלות פרמיות בהתבסס על הנתונים שבקופסה.

החוק מחייב את יצרני המכוניות לציין את דבר הימצאה של הקופסה השחורה בספר הוראות השימוש במכונית, ואולם מרבית בעלי המכוניות אינם קוראים את המדריך ביסודיות, ואינם יודעים שנתוני מהירות הנהיגה שלהם, השימוש בבלמים ובחגורות בטיחות ומידע נוסף יכולים להירשם בכל פעם שהם מתיישבים מאחורי ההגה.

ביוטיוב נפוצו סרטוני הדרכה המפרטים כיצד להשמיד את הנתונים. תומס קובליק, אשר כיהן כסגן יו”ר הוועדה הפדרלית שקבעה את התקן לייצור הקופסאות השחורות, המציא התקן אבטחת גישה למערכות אלקטרוניות במכוניות. בעל כלי הרכב שולט בו באמצעות מפתח. לדברי קובליק, ההתקן שימושי במיוחד במקרים של גניבה.

“מאז שהומצאה המכונית ועד היום, לא היתה דרך לדעת את העובדות, מלבד “הוא אמר, היא אמרה...”, קבע קובליק, “מעתה יהיו הדברים אחרת”.

זירת תאונה ביפןצילום: אי-פי

תגובות

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ