CES 2014 |

האם גם אתם תתחילו ללבוש את הגאדג'טים שלכם השנה?

שעונים חכמים, רצועות, שמנטרות כל תנועה שלכם, ועוד שלל מחשבים וחיישנים זעירים ממלאים את תערוכת האלקטרוניקה הגדולה בעולם

אי-פי
שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
מעבר לטוקבקים
אי-פי

האם 2014 תיזכר כשנת המחשוב הלביש? אין ספק שבחברות גדולות כמו סמסונג, קוואלקום וסוני וגם יזמים רבים מקווים כך.

גאדג'טים שאותם מחברים, רוכסים או מהדקים לגוף כבר משווקים למשוגעים לכושר, שעוקבים באובססיה אחרי כל תוצאה שהגוף שלהם מפיק. כבר יש אינספור שעוני-יד חכמים לחנונים, שמעדיפים להתבונן בפרק כף היד כדי לקרוא את המסרים שלהם מאשר להושיט יד ולהוציא את הטלפון החכם. ואלפי אנשים כבר רואים את העולם בצורה שונה בעזרת המשקפיים של גוגל המחוברים לאינטרנט.

אפילו עם האפשרויות שהמכשירים האלה מציעים כיום, אוהבי הגאדג'טים יכולים לצפות שחברות הטכנולוגיה יגדילו את גבולות רעיון נשיאתם ויציגו אותם השבוע בלאס וגאס, ב–CES, התערוכה הבינלאומית השנתית של התעשיה. חברות אחדות יחשפו בתערוכה מכשירים נלבשים קלים לשימוש שינצלו את התנועות, הרשתות החברתיות ומחשוב בענן.

גל החפיצים הנלבשים עדיין מצוי בשלביו הראשונים. רבות מהטכנולוגיות המוצגות מאפשרות הצצה לעתיד, עדיין לא מוצרים שכבר מוכנים לשימוש הצרכן הרגיל. החפיצים החדשים הללו הם "כמו הדור הראשון של האייפוד", אומר גרי שפירו, מנכ"ל Consumer Electronics Association, הארגון שמארח את התערוכה מאז 1967. "האייפוד הראשון היה שמן ולא ממש יפה. ותראו מה קרה. הוא נעשה דק והשתפר עד מאוד".

הערכות האנליסטים בנוגע לצמיחת התעשייה של החפיצים הלבישים ורודות. חברת המחקר IHS טוענת כי שוק הגאדג'טים הלבישים העולמי - שגם כולל מוצרי בריאות כגון: מכשירי שמיעה ומשגוחים המנטרים את קצב הלב - עשוי לעבור את ה־30 מיליארד דולר ב–2018, מסכום של כמעט 10 מיליארד בסוף 2013.

בעוד שחלק מהצמיחה תגיע מהאוכלוסייה המזדקנת הנזקקת ליותר מכשירי ניטור בבית, התקנים כמו צמידי הכושר של פיטביט, העוקבים אחרי מספר הצעדים שעושה העונד אותו, מספר הקלוריות ששרף, הרגלי השינה שלו והתקדמותו אל עבר יעדי הכושר הגופני, גם הם צפויים לזכות בפופולריות רבה יותר, נוכח רצונם של העובדים שאינם קמים מהשולחן למצוא להם דרכים חדשות להצר את רוחב מותניהם.

בתערוכה של השבוע, מן הסתם יציגו החברות שיפורים בצגים לבישים ובהארכת חיי הסוללה, אומר שיין ווקר, אנליסט של IHS. שני הדברים האלה קשורים, מפני שככל שהתקן מנסה לעשות יותר, כך הוא מרוקן במהירות רבה יותר את הסוללה. משום כך יש דרישה לצגים חדשניים הפועלים על מתח נמוך, כמו גם לדרכי הפעלה שאינן נסמכות על צגים, אלא על השימוש בתנועות ידיים ובקול. "בטכנולוגיה לבישה הכול סובב סביב הצריכה של הסוללות", אומר ווקר.

מה שמניע את השגשוג בחדשנות ההתקנים הלבישים הוא הנגישות הנרחבת והחדשה לחיישנים זולים הידועים כמערכות מיקרו-אלקטרו-מכניות (MEMS). אלה הם רכיבים זעירים, כגון מדי תאוצה וג'ירוסקופים, שלדוגמה, מאפשרים לטלפונים החכמים להגיב לטלטול ולטאבלטים לשמש הגאים של משחקי וידאו.

יש גם חיישנים המגיבים ללחץ, לטמפרטורה ואף לסוכר בדם. חברת Bionym מטורונטו מציגה את צמידי Nymi. החפיץ הזה מזהה את העונד אותו על פי קצב הלב הייחודי שלו. הטכנולוגיה הזאת עשויה יום אחד לבטל את הצורך בסיסמאות, במפתחות לרכב ובארנקים.

Thalmic Labs, חברה מווטרלו אונטריו, מציגה את סרט הזרוע שלה, MYO, שמסוגל לשמש כשלט רחוק ולהפעיל קוודרוקופטר - מסוק בלתי מאויש המופעל באמצעות ארבעה רוטורים. הסרט מגיב לחשמל שנוצר בשרירי הקיבורת וגם מתנועות הזרוע והאצבעות.

סטיבן לייק, מייסד שותף של החברה, טוען שה–MYO דומה יותר לעכבר או למקלדת, שיש להם שליטה על פעילויות, מאשר לליין האחרון של צמידים חכמים שרק מנטרים אותן. "ראינו את המעבר הזה מהמחשבים המסורתיים להתקנים הניידים", אומר לייק. "אנחנו סבורים שהמגמה הזאת תימשך ונצליח למזג טוב יותר את הטכנולוגיה עם המחשבים. הממשקים מחשב-אדם החדשים הם שיובילו את השינויים הללו".

חפיצים לבישים אולי לא יתקבלו בצורה נרחבת כל עוד החיישנים לא יגיעו לנקודה שיהיו מסוגלים לעקוב אחרי פעילויות גופניות מתוחכמות יותר מאשר קצב הלב, טוען הנרי סמואלי, מייסד שותף של Broadcom, החברה שמייצרת שבבים לקישוריות אלחוטית לכל דבר, החל מאייפונים ועד מקררים. המשגוחים המודדים את הסוכר בדם עדיין זקוקים למקלונים או לסטריפים לבדיקה ולדקירות.

"אם יהיה אפשר לנטר את הכימיה בדם באמצעות התקן לביש, כאן כבר מדברים על משהו משכנע באמת", אומר סמואלי. "אז השוק ייזנק בגדול ממש".

החברות צפויות גם לכוונן את המודלים העסקיים של החפיצים הלבישים, ככל שההתקנים האלה הולכים ונעשים מקובלים יותר ויותר. התקנים לבישים שמתמקדים בכושר גופני עשויים לסייע יום אחד להוריד את הפרמיות בביטוחי הבריאות, אם המבטח אכן יוכל לוודא שהמבוטח עומד במשטר הפעילות הגופנית כנדרש. צמידים שעונדים אותם כל הזמן ויודעים מי בחברת העונד ומהן העדפותיו, עשויים לשמש לפרסום מסעדות בקרבת מקום.

"לדעתי, נראה התבגרות רבה ב–2014 באופן שבו החברות רואות את עסקיהן", אומר ג'יי-פי גונדר, אנליסט מ– Forrester Research. "כיום השוק הוא יורה רותחת של רעיונות ומוצרים. אין ספק שבסופו של דבר יגיח משם מנצח".

ג'וש פלאד, אנליסט ב– ABI Research גורס ש"עדיין לא התגלה הקילר אפ", החפיץ הלביש שיש בו התערובת הנכונה של צורה, תפקוד ומחיר. גונדר מסכים עמו. "יש לנו כאן איזו בועה קצת מוגזמת", הוא טוען. "אבל כך גם היה האינטרנט ב–1999".

תגובות

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ