אפל עדיין יודעת לחבר את הנקודות טוב יותר מכל אחד אחר

יש לא מעט אנשים שחוששים שאפל כבר לא מחדשת - אבל מה שהיא הציגה השבוע מוכיח שהיא עדיין יודעת לקחת את הקיים ולהפוך אותו

עומר מילויצקי
שתפו בפייסבוק
שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל
שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל
מעבר לטוקבקיםכתוב תגובה
הדפיסו כתבה
עומר מילויצקי

אני זוכר את הרגע שבו צפיתי בסרטון של ה- iPhone הראשון, ומיד ידעתי – את זה אני רוצה. הייתי בין הרוכשים הראשונים שלו כשהגיע ארצה, והתאהבתי במקום. לאלו מביניכם שפשוט לא מבינים על מה הרעש והמהומה, אלו שטוענים שאנדרואיד הוא העתיד, אציין שבין ה- iPhone הראשון ל- iPhone 5 המשמש אותי כיום התנסיתי בשני מכשירי אנדרואיד (משתי חברות שונות) ובסופו של יום – חזרתי "הביתה" לחיק התפוח הנוצץ.

בקיצור אני אייפוניסט כבד, וגם השבוע, כמו רבים אחרים, התכוננתי נפשית לאירוע. אחרי שנה של שמועות והערכות לגבי הדור הבא של המוצרים שהחברה עתידה להשיק התמקמתי עם הלפטופ מול שידור חי ב-iPad Mini (כשברקע קריינות סינית מעצבנת יש לציין). ואחר כך, בין כתיבת סטטוסים בפייבוק לבין שיחות מרובות ב-Whatsapp, לא יכולתי שלא לשחרר קריאות התפעלות.

ברמה האישית אני חייב לציין שעוד טרם האירוע, מצאתי את עצמי מתרגש פחות מההכרזה על ה-iPhone 6 (כנראה בגלל העובדה שכבר שנה אחורה הרשת הוצפה בתמונות שהציגו את המוצר), אלא דווקא מהאפשרות להכרזה על השעון החכם. סקרן אותי מאוד לראות את היישום של החברה המדהימה הזו למוצר שכל כך דובר עליו, ובשוק תחרותי עשיר מתחרים שהקדימו את אפל וכבר השיקו מוצרים מתחרים. רק כדי לסבר את האוזן, על פי  מחקרים שונים שוק המחשוב הלביש יגיע לכ- 112 מיליון מכשירים עד סוף שנת 2018 (כיום ישנם "רק" 12 מיליון מכשירים).

דבר נוסף שעניין אותי ברמה האישית היא השאלה אם החברה אכן תיכנס לעולם התשלומים הדיגיטליים, ותשלב טכנולוגיית NFC באייפון (ואולי, גם בשעון).

מדהימה בעיני העובדה שחברה אחת מצליחה לעורר שיחה עולמית ואמוציונלית כל כך, ועדיין מחזיקה ביכולת מוכחת לטרוף את הקלפים ולעצב מחדש תעשיות שלמות. אי אפשר גם להתעלם מהביקורות הרבות שצפו ברחבי הרשת ומחוצה לה מייד לאחר הצגת המוצרים החדשים. לא מעט טענו שאפל אינה מחדשת דבר, שהכל כבר קיים בשוק, שהחברה מתפזרת מידי ושהיא איבדה את המיקוד.

מה נכון? לדעתי, התשובה מורכבת

קודם כל, אי אפשר להתווכח עם העובדה ששעונים חכמים קיימים בשוק לא מהיום. שרשרת חברות השיקו את היישום שלהם לטכנולוגיה הלבישה הזו (Samsung, LG, Motorola ועוד) בזמן שאפל הצטרפה למשחק באיחור לא מבוטל. גם לגבי הסמארטפונים בעלי המסך הרחב, "סמסונג" (המתחרה המרכזית) שם כבר מזמן.

גם לגבי הכניסה לעולם התשלומים הדיגיטליים ושילוב ה-NFC למכשירים, נכון שהיא אחרונה בתור, והיא למעשה מצטרפת לשחקנים רבים ומגוונים שכבר פועלים תקופה ארוכה בתחום בניסיון להפוך את הארנק הדיגיטלי שלהם למוצר המוני (כשבראש הרשימה נמצאת Google עם ה- Google Wallet שלה).

גוגל והשחקניות האחרות לא ממש מצליחה להטמיע את השירות, בעיקר בגלל ההתמודדות עם בתי העסק הקטנים. אותן חברות משפחתיות שעסוקות בשרידה יום יומית, מוצאות עצמן מוצפים במידע, כלים ואפשרויות ללא סטנדרט טכנולוגי מרכזי, שמיישר קו בינם לבין הלקוחות. 

צילום: אי-אף-פי

חשוב לזכור שקיים הבדל משמעותי לא רק בתפיסה אלא גם במשאבים בין רשתות קמעונאות גדולות, בעלות הפריסה הרחבה לא רק בארה"ב אלא בעולם כולו, לבין החנות הקטנה בקרן הרחוב שהאג'נדה שלה שונה לחלוטין.

איפה לדעתי אפל כן מחדשת? למה אני ממשיך להתרגש מההכרזות שלה?

ראשית, היא מתמחה בחיבור הנקודות. בהרצאה מרתקת שזכיתי להשתתף בה השבוע, המרצה המשובח התייחס לגישה של חברות כלפי ערך ה"חדשנות". הוא אמר משהו מאוד מעניין שמאז תקוע לי בראש: לפעמים, חדשנות היא לא להמציא את הגלגל (ובואו נודה, אי אפשר להמציא את הגלגל שוב ושוב…). לפעמים חדשנות אמיתית היא לדעת לחבר בין דברים קיימים, ולהרכיב מהם חוויה ייחודית

האירוע אתמול חידד לדעתי בדיוק את היכולת הזו של אפל. היא הביאה לידי אמנות את מלאכת חיבור הנקודות. למה אני מתכוון? קחו למשל את שירות התשלומים הדיגיטליים "Apple Pay". כפי שכבר ציינתי, אפל לא לבד בסיפור הזה, אבל היא ניגשת לאתגר בראיה רחבה בהרבה: היא מבינה שניצבים בדרך שלל אתגרים עסקיים, תרבותיים ותפיסתיים (הן אצל לקוחות הקצה והן בקרב בתי העסק הקטנים) שהקשו עד היום על הצלחה אמיתית בתחום.

אז מה אפל עשתה? ניגשה לאתגר עם מניפה רחבה של פתרונות: מעבר לשילוב צ'יפ ה- NFC (שזה החלק הקל בסיפור), היא סגרה מראש הסכמים עם מותגי חברות האשראי המובילות לא רק בארה"ב אלא בעולם כולו: Visa, Mastercard ו- American Express. כל זאת בנוסף לסגירת הסכמים עם הבנקים המובילים. אבל היא לא עצרה שם: היא הבינה שהתשתית אינה מספיקה.

לכן ייצרה שיתופי פעולה עסקיים עם מגוון רחב של רשתות מזון, אופנה וקמעואנות מהמובילים בשוק האמריקאי. אבל גם זה לא הספיק לה. היא מכוונת לפיתרון PAY שתומך בנקודות המכירה (על בסיס NFC), אך מעוניינת גם בפיתרון תשלום דיגיטלי אונליין, קרי, אתרי ואפליקציות סחר. הפיתרון של "Apple" למטרה זו: השקת כפתור PAY שמוטמע במגוון אפליקציות ואתרים מהיום הראשון.

שנית, עיצוב, עיצוב עיצוב

הם פשוט ממשיכים לעשות את מה שהם עושים הכי טוב בעולם (לדעתי): לייצר ולהנגיש מוצרים שברגע שמסתכלים עליהם רוצים לרכוש אותם. זה יכול להישמע מעט שטחי, מעט ילדותי, אבל זו האמת. יש לזכור שמדובר בחברה שבימי השיא שלה תחת הנהגתו של סטיב ג'ובס הפכה את מלאכת היצירה והשיווק של המוצרים לאמנות (ואני בכוונה לא מתייחס ל"דמיון" ההזוי שבין ה- IOS בשילוב האקוסיסטים השלם סביבו – חנויות אפליקציות למשל, לבין אנדרואיד).

ועוד משפט אחרון,  כולנו מכירים את החיבור האמוציונלי העמוק בין משתמשי אפל למוצריה שלה. ספרים, מאמרים ומחקרים רבים נכתבו על הנושא. אני לא חושב שצריך להכביר עוד מילים בנושא.

פורסם לראשונה ב-Redefine.co.il

תגובות

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ