רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

פרשנות

הדרך למכונית החשמלית רצופה מהמורות

ההשקות אמנם נוצצות ומבטיחות הרבה, אבל חברות הרכב החדשות כמו טסלה ופאראדיי פיוצ'ר מגלות שיש להן עוד הרבה מה ללמוד

תגובות
המשאית החשמלית של טסלה
STAFF/רויטרס

כשנשאל בשעתו בכיר בחברה ותיקה בתעשיית הרכב המסורתית מה הוא חושב על כל היוזמות של ייצור כלי רכב בידי חברות צעירות כמו טסלה, פאראדיי פיוצ'ר ואפל, הוא השיב: "הם יגלו שלייצר מכוניות זה לא כל כך פשוט". אותו בכיר צדק.

ביום חמישי האחרון (ה-16 בנובמבר) חשפה טסלה את המשאית החשמלית שלה, הטסלה סמי. בנוסף, חשפה החברה רכב חשמלי ספורטיבי חדש ונוצץ שמאיץ מאפס למאה בתוך שתי שניות, מה שהופך אותו כנראה לאחד מכלי הרכב הכי מהירים על הכביש. אבל לצד ההשקה הנוצצת ורבת הרושם יש גם בעיות: הפצתה של המודל 3, המכונית החשמלית שאמורה להיות דגם "הלחם והחמאה" של החברה, מתעכבת בגלל צווארי בקבוק בייצור, ומאסק כבר הודיע לקונים כי המסירה תתעכב.

באופן דומה, גם פאראדיי פיוצ'ר, חברה יומרנית לא פחות שעשתה הרבה רעש בהשקה שלה, שקועה היום בצרות גדולות. החברה שהתיימרה להפוך את שוק המכוניות החשמליות על ראשו ולהיות "יותר טסלה מטסלה" בחשיבה המקורית שלה, מתמודדת בימים אלה עם עזיבה של שורת בכירים, ועם הטחת האשמות במנהל הכספים (עם רמיזות על מעילה), ועתידה לוט בערפל.

אילון מאסק מציג את המכונית החדשה של טסלה, הרודסטר 2
HANDOUT/רויטרס

כפי שטען אותו בכיר, גם עם טכנולוגיות חדשניות וחשיבה מחוץ לקופסה, ייצור מכונית חשמלית הוא עסק מורכב, ומכוניות הן יצור מסובך ליצירה, שלא מעט ממנו בנוי על ניסוי וטעייה או ניסיון מצטבר של ממש וידע ארגוני שנצבר במשך שנים ועשורים. מדובר בהתקדמות איטית שלחברות ה"ישנות", אלו עם מנועי הבעירה המיושנים שאנשי החברות הצעירות מדברים עליהן בהתנשאות, היתה את האפשרות לספוג, יחד עם הזמן ללמוד, לטעות ולהצליח. הזמן הזה היה חיוני במיוחד בשלב הקריטי של העברת רכב קונספט מקורי ומשוכלל לייצור המוני, שזו אופרה אחרת לחלוטין. עם משקיעים שנושפים בעורפן, ומיליארדים שנשרפים בקצב מהיר יותר מתאוצה של טסלה רודסטר 2, זה אורך נשימה שלחברות הצעירות פשוט אין.

פאראדיי פיוצ'ר כנראה תיעלם מהאופק עוד לפני שתעלה מכונית חשמלית אחת על הכביש, ואילו גורלה של טסלה תלוי בפיתרון בעיות הייצור של המודל 3. קצת מספרים כדי להמחיש את מצבה של החברה שמאסק בעצמו אמר שנמצאת ב"גיהנום של ייצור": הצפי המקורי של מאסק היה ייצור של 20,000 מכוניות טסלה 3 עד סוף השנה הנוכחית. במציאות, ברבעון האחרון טסלה ייצרה רק 260 מכוניות, בערך 3 מכוניות ליום - קצב ייצור שיותר דומה לזה של מותגי על שמרכיבים כלי רכב ביד, ולא של חברת רכב תעשייתית (שעומדת על מכונית חשמלית לדקה).

השקה של מכונית ומשאית של טסלה - דלג

רק ברבעון האחרון טסלה הוציאה 1.1 מיליארד דולר על עסקי המכוניות שלה (לחברה כזכור יש גם חטיבת סוללות ביתיות וגגות סולאריים, שכתבנו עליהם כאן), ומומחים מעריכים שהיא תשרוף סכום דומה ברבעון הקרוב. מדובר בסכומים שיוצאים מתוך 3.5 מיליארד דולר שנמצאו בקופתה ברבעון האחרון, מה שהופך את אורך הנשימה שלה לקצר מאוד.

ובינתיים, חברות הרכב המסורתיות, אלו שלרגע נראו מיושנות ואנכרוניסטיות לעומת המכוניות הנוצצות של מאסק, התעוררו וכולן לוחצות חזק על דוושת ההאצה של מכוניות בהינע חשמלי מתוצרתן. רק בשוק המשאיות החשמליות, טסלה ניצבת בפני תחרות מצד מרצדס, וולבו וטויוטה (שמציעה משאיות בהינע תאי דלק מימני שכבר נוסעות בכבישי לוס אנג'לס). אמנם, חלק מהמשאיות לא יעלו על הכביש אלא בעוד כמה שנים, אבל מה שחברות הרכב המסורתיות כבר שכחו לגבי בעיות ייצור, החברות הצעירות עכשיו רק לומדות, ובדרך הקשה.

פורסם לראשונה במגזין החיבור



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות