המזוודה הישראלית שכבשה את קיקסטארטר ואינדיגוגו - גאדג'טים - הארץ

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

המזוודה הישראלית שכבשה את קיקסטארטר ואינדיגוגו

לכתבה
G-Roניב ליליאן

לנטע שלגי נמאס ממזוודות שמאבדות גלגלים בכל פעם שהן יוצאות מאולם הנוסעים, אז הוא החליט שהגיע הזמן למזוודה שלא תיבהל מקצת מכשולים. הגולשים התלהבו, והמזוודה גייסה יותר מ-7 מיליון דולר במימון המונים

17תגובות

כמו ממציאים רבים אחרים, גם נטע שלגי הגיע לרעיון של G-Ro אחרי שלא מצא בשוק משהו שענה על הצורך האישי שלו. כמו האנשים של wix, כמו ג'יימס דייסון או היוצר של אוקולוס, להם ולשלגי יש מכנה משותף: הם לא מצאו בשוק מוצר שענה על הצרכים שלהם, ולכן הם החליטו ליצור בעצמם מוצר שיהיה יותר טוב מכל מה שיש בשוק. במקרה של שלגי, זו המזוודה, והמוצר שלו, שכבר גייס במימון המונים  יותר מ-7 מיליון דולר מאלפי תומכים, מבטיח להפוך את עולם הנשיאות והנסיעות על פיו.

היסטוריה על גלגלים

מזוודת G-Ro
ניב ליליאן

ארבע מהפכות גדולות התרגשו על עולם המזוודות. המזוודה הראשונה על גלגלים הומצאה כנראה כאן, בפלשתינה ב-1153, ונועדה לשאת ציוד ונשק. אבל נדלג קדימה כמה מאות.  לגי מסביר שמה שתמיד קבע את הצורה והתפקוד של אמצעי האחסון הוא צורת הנסיעה, האנרגיה וצורת המנוע.

עם בואה של המהפכה התעשייתית ועליית קרנן של ספינות הקיטור כספינות נוסעים, אצילים, אנשי צבא וסוחרים החלו נוסעים בעולם. מה שהיה מקובל עד אותה העת, בנסיעות בספינות, ברכבות ובכרכרות הם פשוט ארגזי עץ מאסיביים אותם המשרתים והסבלים היו מעמיסים על אמצעי התחבורה. אבל גם שם, היו אופנות: צרפתי צעיר עשה לעצמו שם במרוצת המאה ה-19 עם תיבות הנסיעה המעוצבות שלו. שמו היה לואי ויטון. ויטון עצמו מת ב-1892, אבל תיבות הנסיעה המעוצבות שלו הן פריט מבוקש במכירות פומביות עד היום, ושוויין אלפי דולרים. הגדולה של ויטון, לפי שלגי, היא שהתיבות שלו היו מחולקות לתאים, והעיצוב שלו אפשר לערום תיבות זו על גבי זו. זו הייתה המהפכה הראשונה.

עם הופעתם של המטוסים, בשנות ה-30 של המאה ה-20, היה צורך באמצעי אחסון חדש, שיתאים לכלי התחבורה האווירי, וזו המהפכה השנייה. המושג האנגלי SUIT-CASE, קרי, תיבה לחליפות, הופיע. אלא שמזוודות העור והעץ המגושמות של אז היו רחוקות מאוד מהמזוודה המודרנית שאנחנו מכירים כיום. באותן שנים קרמה עור ומסגרת "חברת שוידר לייצור תיבות", שלימים שינתה את שמה למשהו קצת יותר קליט: סמסונייט.

מיני מהפכה קטנה עושה חברת רימואה הגרמנית מקלן ב-1950, כשהיא מעצבת לראשונה מזוודה מאלומיניום, ששואבת השראה ישירות מהמטוסים עצמם. מנהלת יחסי הציבור של החברה באמריקה, סיפרה בראיון לפוקס ניוז כי העיצוב המקורי כמעט ולא השתנה לאורך השנים, מפני שאלומיניום הוא באמת חומר קל.

המהפכה השלישית אירעה בשנות ה-70 של המאה הקודמת. ברנרד שאדו, הנשיא של חברת יו אס לאגג' נאבק עם המזוודה שלו בשדה התעופה, כאשר הבחין בעובד שמשנע מזוודות על משטח עם גלגלים. ב-1972, הוא רושם פטנט על מזוודה עם גלגלים. למתחרים לוקח שנתיים לפצח את הפטנט שלו, מה שפותח את הדלת לכל התעשייה, וגלגלים מופיעים על מזוודות מודרניות. באותן שנים, מציין שלגי, סמסונייט מתחילים לייצר מזוודות פלסטיק קשיחות וקלות תוך שימוש בתבניות ואקום, כשהם מאמצים חומרים מהמטוסים עצמם, כמו פוליקרבונט.

עשור לאחר מכן, מגיע לעולם הטרולי. בוב פלאט, טייס בחברת נורת'ווסט וממציא, מעמיד את המזוודה על ראשה, ומוסיף לה שני גלגלים וידית טלסקופית. הוא קורא להמצאה שלו רולבורד, שיועדה בהתחלה לאנשי צוות אוויר. המהפכה הרביעית, שייכת לסמסונייט, שב-2004 מציגה מזוודות בעלות ארבעה גלגלי מיסבים שיכולים לנוע בכל כיוון ולהתנייד בקלילות.

שלגי מקווה לרשום מהפכה חמישית.

הכל התחיל מהגלגל

"זה מתחיל ממיפוי של כאב", אומר נטע שלגי. "של בעיה. אנחנו לא מתכננים מוצר רק לענות על בעיות. שוק המזוודות הוא שוק של 38 מיליארד דולר, אז אין בעיה למכור מוצר שרק עונה על בעיה. אבל יש לנו צורך להסתכל על איך נותנים מענה עתידי", מפרט שלגי את החזון שלו.

"המוצר היה לי בראש עוד הרבה לפני. הייתי ביחידה בחיל אוויר שעשתה אבטחה למטוסים בחו"ל. אין מזוודה שלא שברתי. הייתי מתחיל את היום שלי על מדי א' בקריה, ומסיים אותו על מדי ב' באיזה מקום אחר על הכדור...אתה נוסע בכל מיני מזגי אוויר, אתה סוחב ציוד - ואין מזוודה שלא שברתי. ומתוך ההבנה, נוצר זיהוי של הצורך בזה. החלק השני הוא הפתרון. הפתרון הוא תוצאה של גם של האופי שלי", מספר שלגי.

נטע שלגי הוא בוגר של המכון הטכנולוגי בחולון, ואת הרעיון ל-G-RO, התחיל לפתח עוד בתקופת הלימודים. "בתוך הלימודים, עבדתי בחברת סטארט אפ, שעושה השבחת זרע, ואז עברתי להיות עצמאי", הוא מסביר, "והחלטתי שאני לא מתמקד בתחום ספציפי. הטמעות של עולמות שונים, אתה יכול לעשות נוסחאות מנצחות. ואתה לומד לשלב בין העולמות. ולהעביר רעיונות...עשיתי המון פושים ליזמות. ליד העבודה עשיתי המון יזמות, ופרויקטים בסיכון גבוה". שלגי הוא סטראט-אפיסט קלאסי, לעדותו. "גייסתי כסף לחברה, על אבות טיפוס שעשיתי בעצמי. אין לי דירה  - אבל אני יכול לגור במזוודות", הוא אומר בחיוך. באחד הגיוסים שלו לפרויקטים, אחד המשקיעים מזמין אותו אליו הביתה. בסלון של המשקיע עומד שולחן קפה – ששלגי עיצב. משם אתם יכולים לשער שדברים התגלגלו מהר.

מזוודות נראות אולי יצור פשוט, אבל מאחוריהן עומד תהליך מאוד אורך של פיתוח ותקינה, מה שמסרבל את התנהלותן של החברות הגדולות. שלגי, בממזריות ישראלית אופיינית, החליט שהוא יוצר דרך עוקפת לתהליכי הפיתוח המסורתיים.  "לך תחפש מעבדה ולך תעמוד בתקני בטיחות, ואז תקציב, ומשא ומתן עם מפעל ובקרת איכות...", הוא מקטר. "באנו ממקום של בוא נעשה". לשיטתו ומניסיונו, אתה צריך להגיע לרמת תכנון כזו, שגם הפועל הטיפש ביותר במפעל בסין יידע להרכיב את המוצר שלך נכון (ולא למשל, הפוך).

הרעיון התחיל בכלל מהגלגל המהפכני של G-Ro. שלגי אומרת שעשיית המזוודות, היא תעשיה מאוד מבוזרת. אין שחקן עיקרי. סמסונייט, שנחשבת לאחת הענקיות של התחום, מחזיקה בכ-9%. "היינו צריכים לעקוף מגבלות", מציין הממציא. "איך אתה עובד עם מוצר חדש, ואתה צריך מוצר חדש כדי לייצר כלים".

הגלגל. מבט מבפנים
ניב ליליאן

"מזוודה היא משוואה שעובדת על נפח פנימי, משקל, עמידות ומחיר. קשה מאוד לעשות שינוי באחד המשתנים בלי לפגוע במשהו אחר: אתה רוצה לתת יותר נפח פנימי, אז אתה צריך לשנות את הגודל. אם אתה רוצה לדקק, אז אתה צריך חומרים אחרים ואז המחיר עולה. זו משוואה מאוד עדינה. ולכן הסטנדרט של התעשייה הוא המיצוי של המשוואה הזו. וכדי לעשות שינוי, אתה צריך לעשות שינוי רדיקלי והוליסטי. אתה משנה רכיב אחד, אתה צריך לקחת אחריות על הכל. מי עושה את זה? או חברות גדולות שיש להן מחקר ופיתוח, או אנשים משוגעים שיש להם הזנק. הסיכון פה הוא גדול. כדי להניע פיתוח וייצור אתה צריך המון כסף, כדי לייצר כלי ייצור. מי מוכן לקחת את הסיכון הכספי – בטח כשמדובר בחברה חדשה? וזה המקום של קיקסטארטר", מציין שלגי.

"חברה גדולה הייתה מגיעה לזה ממקום אחר. אנחנו דרך קיקסטארטר גם עשינו מחקר ופיתוח, וגם השגנו לקוחות. ויש ביקוש ויש מימון. מאחד שהייתה לו חברה שהתקדמה לאבטיפוס, אנחנו מסוגלים לנתב את הביקוש – להקמת ייצור, ולהקמה של חברה וגיוס כסף".  

את ההשקעה הראשונית ליצירת הקמפיין הם השיגו מקן הרץ, אנג'ל שהפך לשותף. הרץ הוא עורך דין הוליוודי מתעשיית הבידור, שבין לקוחותיו אפשר למצוא את כל משפחת וויל סמית', גוון סטפאני, וויל איי אם, קית' ריצ'ארדס, בריטני ספירס ועוד כמה שמות "קטנים". הרץ הוא גם איש של סצינת הסטארטאפים, יועץ ומשקיע בעצמו. הוא עצמו היה בתהליך של פיתוח מוצר דומה לג'ירו, והחליט להשקיע ב-G-Ro.

קמפיין הקיקסטטארטר של שלגי, שתוכנן לפרטי פרטים, הוא כנראה אחד ממסעות הגיוס הישראליים הכי מוצלחים בהיסטוריה של האתר, אם לא הכי מוצלח, והיסטורית, הגיוס הכי מוצלח לייצור של מזוודה. שלגי, שהחל עם יעד צנוע של 125 אלף דולר, הגיע עם סיום הקמפיין לסכום של 3,307,773 דולר, עם קרוב ל-9,000 תומכים שתרמו החל מדולר בודד ועד מאות דולרים להזמנה מוקדמת של המזוודה. מסע מימון נוסף באתר המתחרה אינדיגוגו, הניב עוד סכום של 4,335,481 דולרים, ומומן 2646% יותר מהיעד המקורי.

לשלגי זהו לא מסע מימון ההמונים הראשון. את הסיבוב הראשון הוא עשה עם צעצוע של סוס עץ – בעיקר כדי לצבור ניסיון בתחום של מימון המונים. הוא סבור שאנשים שעושים יותר קמפיינים, יש להם יותר סיכוי להצליח.

האבטיפוס הראשון של המזוודה
ניב ליליאן

"כל הרמה של קיקסטארטר עלתה. הכל התמקצע", אומר נטע שלגי. "אתה מוכר איזשהו חלום ואתה צריך להגשים אותו. היום לקוחות מצפים שתהיה ברמה של אמזון ואיביי", הוא מציין. "בחרנו ללכת לקיקסטארטר, בגלל שאנשים לא מבינים שזו פלטפורמת הקדם-מכירה הכי טובה".  

"רצינו לעשות סכום יחסית נמוך כדי שנעבור אותו כמה שיותר מהר, ושנקבל אמון של הלקוחות. בקיקסטרטר יכולים לזכור אותך בשביל המספרים הלא נכונים. כשאתה עובר את היעד זה נחמד, אבל כשאתה עובר את היעד פי עשרה, זה עוד אירוע יחסי ציבור. זה נותן עוד תחנות בדרך כדי לשחרר החוצה", תורם שלגי מנסיונו.

"זו היכולת הכי מהירה להפגיש את המוצר עם לקוחות ולקבל תגובה אמיתית", הוא מסכם.

G-Ro: אותה מזוודה, בגישה כל כך שונה

ואחרי, שהתמקדנו בסיפור שמאחורי הקלעים, הגיע הזמן לשים את ה-G-ro בחזית. חשוב לציין שהמזוודה של שלגי לא לבד. יש לה מתחרים כמו AWAY, וגם סמסונייט כבר הציגה דגם שנראה דומה, וזו בהחלט לא הפעם הראשונה שמנסים לגייס כסף במימון המונים ליצירת מזוודה חכמה. ההבדל? שהפעם המימון הצליח.

"הכוונה הייתה לייצר ממש ציוד, מוצר מקצועי וסופר יעיל לאנשים שממש צריכים ושיענה על צורך", שלגי סיפר. אגב, משמעות השם הקצת מוזר G-Ro, הוא ראשי תיבות: "gravity rolling", כבידה מתגלגלת.

ומדוע כבידה מתגלגלת? מה שנראה שיהפוך לסימן ההיכר של G-ro, הוא גלגלי הענק הייחודים של המזוודה. שלגי נטש את ארבעת הגלגלים המקובלים, וחזר לשני גלגלים – אבל הפעם, גלגלי ענק שמותקנים בתוך המזוודה, ומכילים בעצמם טכנולוגיה ופטנטים שהם סוד מסחרי ועליהם התקשינו לשכנע אותו לדבר. הרעיון הוא שהגלגלים האלה אמורים להקנות תחושת קלילות בנשיאה, לצד עבירות יוצאת דופן, ולהתמודד עם משטחים של העולם האמיתי: שלג, דשא, אדמה, מרצפות לא אחידות, מדרגות וכל הדברים שכיום גורמים לגלגלי מזוודות להישבר בקצב מואץ. העולם, מה לעשות, הוא לא שדה תעופה עם רצפה חלקה.

גם הידית הטלסקופית ההיסטורית של בארט עברה שדרוג, כפי שתראו בווידאו שלנו, היא ארוכה מאוד. לטענת שלגי, זה גם משפר את המנוף, וגם לא מעיק על אנשים גבוהים שזקוקים לידית ארוכה יותר.

"התחום שאנחנו מכוונים אליו זה שילובים. אנחנו מציעים מוצר שהוא לא מזוודה. הצורך הראשוני הוא הכלה של הצרכים הבסיסיים שלך כשאתה רחוק מהבית". ואכן, התכנון של G-Ro נועד לספק מלבד אחסון מרווח וחכם עם תא לנוזלים, תא שליפה מהירה ומתקן אחסון לחליפה, גם תוספות חכמות לעובד בדרכים: מעמד לטאבלט או סמרטפון, ארגונית עבודה למחשב והחלק הכי טכנולוגי ומעניין – יחידת טעינה של 23,000 מיליאמפר, שבינתיים פוצלה לשניים ויושבת בתוך המזוודה, ומאפשרת לטעון מחשב, מחשב לוח וטלפון חכם במקביל או לטעון את הטלפון שלכם בין שמונה לעשר פעמים. לא עוד להתנחל ליד שקעים בשדה התעופה. החלק השני, הוא החלק ה"חכם" הצפוי, שכולל יחידת GPS, איתור וניטור, שיאפשר לכם גם לעקוב אחרי המזוודה שלכם בכל מקום בעולם, ולוודא שהיא לא הגיעה לטימבוקטו, כשאתם בכלל בסן פרנסיסקו. או לפחות לדעת שהיא בטימבוקטו.

אז מה בעצם מבדיל אתכם מפרויקטים אחרים?

"ההבדל בינם לבינינו זה כמו ההבדל בין תערובת לתרכובת. הם אוספים רכיבים ועושים הרכבה. אין שם את הנשמה ואין את החזון. יש שם אולי חזון, אבל אין שם מובילות. אנחנו רוצים לעצב את צורת הנסיעה העתידית. אני מסתכל על אבולוציה של הנסיעות", מסכם שלגי.

פורסם לראשונה במגזין החיבור

נטע שלגי. המפתח של G-Ro
ניב ליליאן

הרשמה לניוזלטר

רוצים להישאר מחוברים לעולם הדיגיטל? הירשמו כעת לדיוור השבועי

ברצוני לקבל ניוזלטרים, מידע שיווקי והטבות


תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות