טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

Gamification: המשחקים נכנסים לכם לחיים

מי אמר שהכיף של משחקים וירטואליים מוכרח להיות מנוגד לעולם האמיתי? ה"התמשחקות", אחת ממלות הבאז של השיח הטכנולוגי, מוכיחה כי אפשר לשלב בין השניים

תגובות

משחקי מחשב נודעו במשך עשרות שנים כאויבים המרים ביותר של היעילות. אחרי הכל, כשהאייקון של "וורלד אוף וורקראפט" או "אנגרי בירדז" זמין על המסך מפתה מאוד להתעלם ממטלות היום. אבל האם הכיף של המשחקים הווירטואליים מוכרח להיות מנוגד לעולם האמיתי ולשגרה המפרכת? בקרב מפתחי המשחקים יש הסבורים ששני העולמות לא צריכים להתנגש. רבים מהם מזכירים באחרונה את המושג Gamification, "התמשחקות" בעברית: שילוב של אלמנטים ממשחקי מחשב בעולמות אחרים, שלטענת המפתחים עשוי להפרות גם את הביצועים מחוץ לגבולות הטכנולוגיה.

"הרעיון של 'התמשחקות', הוא לקחת מכניקות שמשתמשים בהן במשחקי מחשב, כמו גם במשחקים אחרים, ולשלב אותן בתחומים שמעולם לא נחשבו כיפיים", מסביר דודי פלס, מפתח משחקים ומרצה בתוכניות ללימוד פיתוח משחקים בבית ברל ובשנקר, שגם טבע את המושג העברי.

EpicWin: רשימת מטלות כמשחק הרפתקאות

אלמנט של תחרות

המטרה היא לבטל את הדיכוטומיה בין פעולות פנאי מהנות לעבודה, וכפועל יוצא לגרום למטלות שעשויות להיות קשות או משעממות להיות מושכות יותר.

בספרה "Reality is Broken" טוענת ג'יין מקוניגל, כי אחת הבעיות בחיים שהם לא מתגמלים כמו משחקי מחשב. אם אפשר היה לנצל את היתרונות של משחקי מחשב בעולם האמיתי, היינו יכולים להפוך את העולם למקום טוב יותר. פלס מסביר שאלמנטים משחקיים כבר שולבו בעבר בתחומים שונים, כמו למשל צבירת נקודות או כוכבים בכרטיסי אשראי, אבל בשנה האחרונה הם תופסים תאוצה, בשל כמה וכמה יישומים דיגיטליים שאימצו את ההתמשחקות, גם אם לא עשו שימוש במושג עצמו. הדוגמה המוכרת ביותר היא כמובן פורסקוור, הרשת מבוססת המיקום שזוכה לפופולריות.

"הבעיה ברשת חברתית מבוססת מיקום היא שאנשים לא מדווחים על המיקום שלהם סתם ככה", מסביר פלס. "איך אתה גורם להם לעשות את זה? אתה מכניס אלמנט משחקי ומעניק ניקוד ואותות על הישגים למי שמדווח כמה פעמים ממקום מסוים, כאשר חלק מהאנשים 'משתלטים' על מקומות ונהפכים ל'ראשי העיר' של המקום. היום פורסקוור היא הרשת החברתית מבוססת מיקום הכי גדולה".

אפליקציה נוספת שעושה שימוש ברעיון ההתמשחקות היא Epic Win, רשימת מטלות, שכוללת בתוכה מעין משחק תפקידים, שבו יש להתקדם בדרגות ולשפר את הדמות הווירטואלית שבחר המשתמש על ידי השלמת המשימות.

אפליקציה נוספת שפלס מציין היא אפליקציית הניווט הישראלית Waze, המעניקה מידע חי על מצב הכבישים ונתוני ניווט מיעד ליעד שמתקבל מהנהגים בדרך.

יובל (פג') שמואלביץ, ממקימי החברה, מסביר כי שיטת הניקוד והדרגות ששולבה באפליקציה מושכת חלק מהותי מהמשתמשים, שנהנים לצבור ניקוד. "אין ספק שהמשחק הוא לא המטרה היחידה. אבל זה בהחלט מוסיף איזה רמה של עניין, אלמנט של תחרות, וזה בסך הכל כן מעניין אנשים ומגדיל את המעורבות שלהם", הוא אומר.

אבל ההתמשחקות עוד רחוקה מלהשלים את מסע הכיבושים שלה. אחת הנקודות החשובות ביותר בתהליך ההבנייה של המושג היתה בהרצאתו של ג'סי של, מפתח משחקים ומרצה באוניברסיטת קרנגי מלון, בכנס Dice לפני שנה. של הציג שורה של התפתחויות בתחום המשחקים שאיש לא צפה, בהן משחקי פייסבוק, שמעטים ניבאו שיזכו לפופולריות.

מרוץ עכברים מנוקד

בעתיד, טען, כשכמעט כל גורם בחיינו יצויד בחיישנים ויחובר לאינטרנט, "אדם יקום בבוקר לצחצח שיניים - המברשת מרגישה שאתה מצחצח? כל הכבוד! קבל עשר נקודות על זה שציחצחת שיניים. היא יכולה למדוד כמה זמן ציחצחת ואתה אמור לצחצח שלוש דקות, ועשית זאת. כל הכבוד! קבל עוד בונוס. צחצחת שיניים כל יום בשבוע? הא לך עוד בונוס". "למי אכפת?", שואל של, "ליצרנית משחת השיניים וליצרנית המברשת".

הוא לא הסתפק בכך. על פי התיאוריה שלו, באריזת הקורנפלקס שתונח לפנינו על השולחן אחרי מטלת הצחצוח, יורכב שבב, שיאמוד את משקל הפתיתים שאכלנו, ותשווה אותם למשקל שיאכל באותו זמן מתחרה בעל אותו טעם בדגנים. מובן שבתום הארוחה יוכרז מנצח שיזכה בניקוד. וזה עוד לא הכל: אפליקציה שתספור החלקות ידיים שנחלק במהלך היום; או יישום שימנה נסיעות בתחבורה הציבורית ויגלם אותם להטבות מס.

לפני כשבועיים התקיים כנס של מכון מופ"ת בנושא שילוב משחקי מחשב בסביבה לימודית. בהרצאה שנשא שם סיפר פלס כי הוא עצמו שילב התמשחקות בקורס שהעביר ולדבריו התוצאות היו מרשימות. שיעור הנוכחות עלה מ-84% ל-100%, הגשת השיעורים מ-74% ל-98% ומעורבות התלמידים במיילים עלתה, לדבריו, ב-500%.

דברים דומים אומרת גם ד"ר רונית קמפף, שכחוקרת משחקים שילבה אף היא אלמנטים משחקיים בקורסים שלה וסיפרה שהם זכו להצלחה לא מבוטלת. "מובן שאין כוונה שהמשחק ישמש מטרה, אלא אמצעי להפוך את הלמידה ליותר מהנה", היא מדגישה. בכנס הרצה גם ברוך יעקבי, מנהל בית הספר הניסויי עין הים בחיפה, שהפך את בית הספר ל"ארגון משחק", כדבריו.

המושג "התמשחקות", שנהפך לאחת ממלות הבאזז של השיח הטכנולוגי, מושך גם לא מעט אש. יש הטוענים שהוא מרדד מושגים ותהליכים שהיו קיימים שנים רבות בעבר. כמו אופנות אחרות, הם סבורים, הוא מנסה לקחת בעלות על רעיון ישן שאיש לא טרח למתג אותו.

אחרים טוענים שההתמשחקות היא פשוט רעיון שלא עובד. לא משנה כמה אותות הצטיינות, ניקוד או טפיחות על השכם יעניקו לנו, זה לא יהפוך פעולות מסוימות למהנות יותר.

"פעולה לא נהפכת ליותר כיפית או מושכת אם אתה רק מוסיף לה ציון או אות הצטיינות", טען כתב הטכנולוגיה ריאן קים באתר GigaOM. לדבריו, הבעיה היא שבגלל הטרנד המתחזק, במקרים רבים האותות והנקודות נהפכות לחזות הכל. הוא מכוון לדעתם של רבים שהתחלחלו מהחזון הקיצוני שהציג של, שלפיו המשחק שנועד להקל עלינו לבצע את המלאכות הפשוטות, נהפך למעין מרוץ עכברים מנוקד וממוספר שבו תמיד יהיה מישהו לפנינו.



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות