המשחק שעוד יגרום לילדים שלכם לאהוב פיזיקה

Kerbal Space Program יהפוך אותם למהנדסי חלליות בזעיר אנפין, וילמד אותם פיזיקה, הנדסה וקצת על החלל בדלת האחורית

עודד ירון
שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
עודד ירון

מיליוני ילדים חולמים להגיע לחלל. אבל בשביל רובם החלום הזה נשאר מאחור, זרוק עם החללית השבורה בקופסת הצעצועים הישנה, אבל לא בשביל פליפה פלנחה, עובד בחברת שיווק אינטראקטיבי במקסיקו סיטי. פלנחה לקח את החלום הישן והפך אותו ל-Kerbal Space Program, שמטיל על השחקן לבנות חללית ולשגר אותה לחלל, ובדרך מוכיח פעם נוספת עד כמה משחקים יכולים להיות כלי לימוד מצוין ללימוד תחומים מדעיים.

את הרעיון למשחק פלנחה שאב מאחד המשחקים האהובים עליו ועל חבריו כילדים. הוא סיפר לאתר Joystiq כי הם נהגו לפרק זיקוקים ולבנות מהם טילים, ששימשו אותם כדי לנסות להטיס לחלל אישונים קטנים, שלהם הם קראו קרבלים.

ב-2011 פלנחה ניגש לבוסים שלו בחברת Squad והציע לנסות לפתח את משחק שיחזר את החוויה של השיגור לחלל, להפתעתו הם אמרו כן, ומאז הוא מפתח אותו במסגרת החברה.

כמו בימי ילדותו של פלנחה, גם במשחק הזה צריך לסייע לקרבלים הקטנים לנסות להגיע לחלל. הפעם הנם מתגוררים עם כוכב קרבין, ויש להם כמה כוכבים נוספים במערכת השמש שאליהם הם רוצים להגיע. לשם כך צריך שמישהו יבנה להם תוכנית חלל, והמישהו הזה הם השחקנים כמובן.

הגרסה הראשונה של המשחק יצאה כבר ביוני 2011, אבל הוא עדיין נמצא בשלב אלפא הניסיוני, ורק לאחרונה יצאה גרסה חדשה (אך עדיין אלפא). למרות שהוא עדיין מושלם והדרך עוד ארוכה, המשחק הולך וצובר עדת מעריצים, ולדברי עמיחי נוה מרמור, מפתח משחקים בחברת Playtech, זה לא מפתיע.

"קרבל ספייס פרוגרם הוא ייחודי כי הוא אחד מהבודדים שמשלב בהצלחה כיף, לימודים ואפילו קצת הומור. לא היה שום משחק בסגנון הזה לפניו והוא באמת מדמה פיזיקה ברמה גבוהה", אמר נוה מרמור שיעביר הערב סדנא על המשחק במסגרת ליל המדענים ברשות וקהילה ונוער באוני העברית בגבעת רם, שם הוא גם יעביר קורס לפיתוח משחקי מחשב לתלמידי ט' וי'.

נוה מרמור מספר כי המטרה שלך כמנהל תוכנית החלל היא מן הסתם לבנות כלים שיביאו את הקרבלים לחלל. ממטוסים ועד חלליות וטילים, לווינים וגשושיות. את כלי התעופה אתה צריך לבנות עם סט של חלקים שזמינים לך במסגרת המשחק.

התפרעות עם החלקים והדמיון יכולה אולי לייצר חלליות מרהיבות, אבל בניגוד לרוב המשחקים בשוק כיום, KSP לא מקל על שחקניו. התוצאה של התפרעות, או אפילו טעות או שתיים בתכנון עלולה להביא לסוף מפוצץ לחללית שלכם ולקרבלים המסכנים שבתוכה.

"המשחק מאוד מדויק מבחינה פיזיקלית", אמר נוה מרמור. "הגרוויטציה עובדת בצורה מאוד אמינה ומדויקת, ואתה צריך להתחשב במשקל של הטיל והדלק. "אתה שולט בטיל לאורך כל שלביו, מהרגע שאתה ממריא, דרך שחרור תאי הדלק וכניסה למסלול סביב קרבין והירח".

הצורך להתחשב בפיזיקה וגרוויטציה לא מונע יצירתיות. עשרות אלפי השחקנים פיתחו קהילה של מודים - חלקים שעיצבו והם משתפים עם חבריהם למשחק. מתאי דלק ועד תחנות חלל.

המשחק אמנם ייחודי, אבל נוה מרמור מספר שהיתרונות העודפים שלו, מציב אותו בשורה אחת עם כמה וכמה משחקים שהופכים כלי למידה משמעותיים בשנים האחרונות. "יש צמיחה מאוד גדולה בלימוד באמצעות משחקים, לא רק באמצעות לומדות שמלמדות חשבון".

גם אבי ורשבסקי, מנהל החממה הטכנולגית מטח ציין כי "ממחקרים שערכנו עולה כי הגיימינג אינו רק פעילות בידורית אלא הוא גם מגשר על פער בתהליך הלמידה של הדור הצעיר. המשחק הפך לנתיב מקביל ויעיל ללמידה. אפשר אף לומר שבאמצעות הגיימינג הילדים מפתחים כישורי למידה חיוניים שישרתו אותם בבגרותם. תוך כדי משחק הילדים מגלים מקורות ידע, מקורות הדרכה לרכישת מיומנויות, סוכני תוכן וערוצי תוכן, שותפים למשחק ועוד".

ד״ר ססיליה וייסמן שערכה מחקר מטעם מטח על משחקים ולמידה סיפרה עוד כי הילדים "לומדים על העולם הסובב אותם, הם לומדים אנגלית, הם לומדים אסטרטגיה, הם משפרים את כישורי החשיבה שלהם, הם מפתחים אוטונומיה ומשאבים כדי למצוא את מה שהם זקוקים לו, הם מתוודעים אל תוצאות מעשיהם, הם לומדים לא לוותר אלא לחפש דרכים להמשיך, הם לומדים כישורי מחשב, והם נוכחים לדעת שאינטראקציה חברתית לא רק מהנה אלא גם מאוד עוזרת באתגרי היום יום".

אחת הדוגמאות האחרונות הוא מחקר שערכו חוקרים מבריטניה. הם גילו כי משחק האסטרטגיה Starcraft יכול לשפר את היכולות הקוגניטיוויות, ובמיוחד את הגמישות המחשבתית ואת היכולת לשליטה בריבוי משימות.

נוה מרמור סיפר שבמקרה של הקרבלים המשחק יכול לשמש כלי מצוין ללימודי פיזיקה, השפעה של גרוויטציה וגורמים שונים על החללית. למעשה, זה בדיוק מה שעשה כריס בוש, מורה לפיזיקה בארה"ב בפרויקט ניסיוני עם כעשרה תלמידים. "זה יצר עניין שהסטודנטים לא יכולים לזכות בו מהתבוננות בספר", הוא אמר לאתר pcgamesn.com. יכולתי להושיב אותם ולגרום להם לחשב את הזמן הדרוש למסלול הוהמן (שמשמש לטיסה בין כוכבים במינימום משאבים). אבל אז זו היתה סתם עוד בעיית מתימטיקה. באמצעות המשחק, הם היו צריכים לעשות את אותו חישוב, אבל הפעם חייו של הקרבל בחללית היו תלויים בכך שהם יעשו את זה כמו שצריך".

תגיות:

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ