שתפו בפייסבוק
שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל

הגיימרים נפרדים ממנכ"ל נינטנדו, סאטורו איוואטה, שמת בשבת

איוואטה האמין במשחקים פשוטים וכיפיים, הרבה לפני עידן אנגרי בירדס וקנדי קראש; אבל דווקא במעבר לסמארטפונים החברה שתחתיו התקשתה

שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל
מעבר לטוקבקיםכתוב תגובה
הדפיסו כתבה

סאטורו איוואטה, מי שהיה מנכ"ל חברת המשחקים נינטנדו מת בשבת, כך הודיעה אתמול (שני) נינטנדו.  איוואטה מת בגיל 55 מגידול בכיס המרה.

איוואטה שהחל את דרכו כמתכנת, החל לכהן כנשיא החברה ב-2002, ונהפך למנכ"ל נינטנדו אמריקה ביוני 2013. הוא היה המנכ"ל הראשון שהגיע מחוץ למשפחת ימאוצ'י, שהקימה את החברה ב-1889, אז החלה את דרכה כיצרנית קלפי משחק וניהלה אותה עד מינויו של איוואטה.

בתחילת כהונתו של איוואטה בראש נינטנדו, הוא היה צריך להתמודד עם תחרות קשה מהיריבות סוני ומיקרוסופט. נינטנדו זינקה קדימה הודות לקונסולה הניידת נינטנדו DS שיצאה בתקופתו, לקונסולת Wii הפופולרית ו-Amiibo, קו של צעצועים אינטראקטיביים.

סאטורו איוואטהצילום: רויטרס

אבל החברה נאבקה להסתגל לשינוי בשוק משחקי הווידיאו והתנגדה למגמה של המעבר למשחקי סמארטפונים וטאבלטים, בעודה נצמדת לפיתוח משחקים לחומרה שלה עצמה. במארס השנה היא החליטה לשנות את הכיוון, אבל איוואטה אמר שהיא ממשיכה להיות מחויבת לפלטפורמות המשחק שלה. החברה תיכננה גם לחשוף מידע על הקונסולה הבאה שלה, בעלת שם הקוד NX, ב-2016.

כמפתח לשעבר, איוואטה היה בקיא בעולם פיתוח הגיימינג וחש בנוח עם מפתחים צעירים - בניגוד לקודמו הירושי ימאוצ'י, שהוביל את החברה במשך 53 שנה, למרות שהודה שלא הבין משחקי וידיאו.

איוואטה נולד ב-6 בדצמבר 1959 בסאפורו, יפן, והוא למד מדעי המחשב במכון הטכנולוגי של טוקיו. את דרכו בתעשייה החל כמתכנת ב-HAL Laboratory, חברה שעבדה באופן צמוד עם נינטנדו. החברה, שאיוואטה גילה בשעתו ששמה נבחר מפני שכל אות במלה הראשונה בשמה קודמת לאות המקבילה בשם IBM, סיפקה לו את ההזדמנות הראשונה לפיתוח משחקים.

בשנות השמונים איוואטה עבד על כמה מהמשחקים הגדולים ביותר של החברה. הוא נהפך לנשיאה ב-1993, זמן קצר לאחר שסייע ביציאת המשחק הראשון בסדרת Kirby, שנקרא Kirby’s Dream Land. המשחק, שבו מככב גיבור ורוד ונפוח שבולע אויבים ויורה אותם, נהפך לסמל של משחקיות קלילה למכשירים הניידים, שנים רבות לפני עידן משחקי הסמארטפונים. אותה פשטות וקלות השימוש היו לכוחות המניעים מאחורי טכנולוגיית בקרי התנועה שהפכו את קונסולת ה-Wii לכה פופולרית.

איוואטה המשיך לעמוד בראש HAL עד שעבר לנינטנדו בשנת 2000. הוא עמד בראש הפיתוח של מספר כותרים מרכזיים כולל Super Smash Brothers, שהציב דמויות כגון מריו ולינק מ-The Legend of Zelda בקרבות זה מול זה. הוא גם ייעץ על יצירת משחקי פוקימון לגיימבוי.

איוואטה, שהיה ידוע בכך שהתנגד לפיתוח משחקים מורכבים ויקרים, עקץ את התעשייה כשאמר בכנס ב-2006 כי אם טטריס היה מפותח אז, היה צורך בגרפיקה משופרת ובחוזה לסרט על בסיס המשחק כדי שיהיה לו סיכוי. "משחקי וידיאו נועדו להיות דבר אחד: כיף - כיף לכולם", אמר אז.

איוואטה היה דמות נערצת בעולם המשחקים והרשתות החברתיות, והרשתות התמלאו בהספדים לזכרו. "יש מנכ"לים שחוללו שינוי בחיי הציבור", כתב בטוויטר ליאנג טאן, מנכ"ל חברת Razer, יצרנית חומרה למשחקים. "סאטורו איוואטה היה אחד מהמעטים שהצליחו בכך".

גם בחשבון של היריבה הנצחית, סוני פלייסטיישן, ספדו לו: "תודה על הכל מר איוואטה", כתבו. כך גם פיל ספנסר, ראש חטיבת האקסבוקס במיקרוסופט, "יום עצוב למשפחתו של איוואטה-סאן, לחברים וגיימרים בכל מקום. התשוקה, היצירתיות והמנהיגות שלו רוממו את התעשייה שלנו".

תגובות

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ