בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

יומנו של ערפד

Vampyr אמנם לא מושלם, אבל מספק פיצוי הולם

המשחק החדש מבית סטודיו Dontnod מצליח לתסכל בשל כמה החלטות מרגיזות, אבל מציע אווירה מעולה, עלילה מעניינת ומשחקיות ייחודית

תגובות
Vampyr. צילום מסך: מיוטיוב

מה הייתם עושים אם לילה אפל אחד הייתם מתעוררים משינה ומגלים שהפכתם לערפד? האם הייתם נכנעים לטבע החדש שלכם ורוצחים אנשים כדי להשביע את הרעב לדם, או שהייתם מנסים לשמור על האנושיות? עם הסוגייה הזאת צריך להתמודד דוקטור ג'ונתן ריד, גיבור משחק האקשן תפקידים החדש "Vampyr" מבית סטודיו Dontnod.

עלילת המשחק מתרחשת בלונדון של 1918, השנה בה העולם נפגע ממגפת השפעת הספרדית שקטלה מליונים, ונפתחת כשריד שב מהחזית, בה שירת כרופא צבאי. לרוע מזלו, הוא מותקף על ידי ערפד, ומתעורר לפתע מתוך קבר אחים של אנשים שנפטרו מהמחלה עם צימאון מטורף - צימאון שמוביל אותו לרצוח בטעות את אחותו שאותה לא זיהה בשל הבילבול שחש.

ריד מוצא במהרה עבודה בתור רופא ומחליט לחקור מה קרה לו - מי היה הערפד שהרס את חייו? האם בלונדון יש עוד ערפדים? ומדוע כל כך הרבה אנשים בעיר הופכים ל-skal, זן נחות של ערפדים שמתפקדים יותר כמו מפלצות פראיות חסרות בינה.

ביקורת - Vampyr - להרוג או לרפא? - דלג

החקירה הזאת כצפוי לא תהיה פשוטה. לונדון הפכה למקום מסוכן למדי, עם אוכלוסיה דלילה בגלל המחלה, אנשי משמר פנאטים שרק מחפשים להרוג כל מי שנחשד כערפד (כלומר אתם), וכמובן אותן מפלצות ערפדיות שתוקפות כל מה שזז.

כדי להלחם באויבים, תעמוד לרשותכם מערכת קרב שמשלבת בין כלי נשק רגילים לכוחות המיוחדים שתוכלו לפתח בתור ערפדים. הנשק הראשי עושה נזק, והמשני מהמם את האויב, במטרה להשכיב אותו לרצפה ולקחת לו דם שמשמש להפעלת יכולות הערפד. בסך הכל מדובר בערכת קרב די מאוזנת גם אם לא מושלמת, ולוקח קצת זמן להתרגל אליה.

כדי לפתח את יכולות הערפד המגניבות שלכם כמו גם להעלות את הפרמטרים של ריד, תצטרכו כמה לא מפתיע, דם, שיביא לכם נקודות נסיון. אמנם תקבלו נקודות נסיון כשתעקבו אחר עלילת המשחק, תדברו עם הדמויות שמאכלסות את ארבע הרובעים של לונדון, תרקחו עבורן תרופות ותרפאו אותן או שפשוט תסיימו עבורן משימות שונות, אבל כל זה לא יהיה מספיק כדי לפתח את הדמות שלכם ממש.

וכאן אנו מגלים עד כמה המשחקיות של vampyr מיוחדת. עומדת בפניכם הברירה - להרוג או לרפא. אם תבחרו להרוג אזרח, תקבלו מייד כמות לא קטנה בכלל של נקודות נסיון. הבעיה היא שברגע שתהרגו אותו, כל עלילה צדדית שהייתה קשורה אליו, וכל מידע שיכולתם להוציא ממנו על דמויות אחרות יאבדו לעד. בנוסף, לכל רובע בלונדון יש רמת תברואה. אם תהרגו אזרחים מאותו רובע, בריאות הרובע תרד, מה שיגרום ליצורים עוד יותר חזקים להסתובב ברחובות ולכמות מוגברת של אנשי משמר לפטרל באזורים מרכזיים. אם תבחרו שלא להרוג בכלל, תגלו שהמשחק לא באמת הופך לסופר קשה בעקבות זאת, כמו שהייתם מצפים. מצד שני, גם לא להרוג בכלל זה קצת לא כיף, ואולי תרשו לעצמכם לנשנש איזה פושע קטן פה ושם.

בכל מקרה, גם אם תחליטו שאתם כן רוצים להרוג, לא משתלם לכם לעשות זאת באופן מיידי, כי ב-vampyr, ככל שאתם יודעים יותר על בן אדם, כך תגדל כמות הדם שתוציאו ממנו, מה שייתן לכם יותר נקודות נסיון כשתהרגו אותו. יש לציין שלמרות בעיות בכתיבה ובדיבוב פה ושם, רוב הדמויות שתפגשו משדרות אמינות ואותנטיות, כך שאולי פתאום תבינו שאכפת לכם מאותו אדם, או שאולי הוא דמות כל כך חשובה שכל הרובע ייפגע אם תעלם, מה שיגרום לכם לחשוב פעמיים. כדי לגלות את הסיפור השלם על אותו אזרח, תצטרכו לדבר עם דמויות אחרות שאולי מכירות אותו ולגלות פיסות מידע בדמות מכתבים, פתקים ועוד שפזורים בסביבתו, מה שמוסיף למשחק פן של חקירה.

Vampyr - Story Trailer | PS4 - דלג

בסך הכל, תגלו שלבחירות שלכם יש הרבה מאוד משמעות במשחק. את מי להרוג, על מי לחוס, איזה משפט לענות לדמות שמולכם - לכל אלו יש השפעה שונה, חלק מהן מרחיקות לכת, לפעמים בצורה מעצבנת אפילו. הרי אין לכם דרך לצפות שפתאום כל הרובע יילך פייפן רק כי בחרתם לרחם על בחור שעלילתית הוא באמת אדם טוב.

אבל החיסרון הכי גדול במשחק מתגלה ברגע שתבינו שמפת המשחק אמנם לא עצומה בגודלה, אבל עדיין די גדולה ואין במשחק Fast travel. כן שמעתם נכון, המשחק יישלח אתכם לרוץ בכל רחבי לונדון, להתקל שוב ושוב בשומרים ומפלצות, כשאין לכם אפילו תמריץ להלחם בהם כי כמות נקודות הנסיון שתקבלו מהם אפסית כמעט. זה סתם מאריך את זמן המשחק ולא כיף בעליל. ההרגשה הזאת מתגברת כשתבינו שלא מעט מסלולים חסומים בפניכם על ידי שערים שאפשר לפתוח מהצד השני אם תעשו מסלול ארוך פי כמה, או נפתחים בהתאם לנקודה בעלילה.

עוד קטע מעצבן קשור בדרך שבה המשחק שומר. אין אפשרות לשמירה עצמאית, והמשחק נשמר אוטומטית. לרוב זה בסדר גמור, הבעיה מתחילה כשנניח מתתם בקרב בוס. השמירה האוטומטית תדאג שתחזרו לנקודה שנמצאת מטר מהקרב, שזה מצוין. רק מה? תגלו שמד הדם שלכם התרוקן, וכל השיקויים וכדורי הרובה שכנראה כבר בזבזתם על הבוס לא חזרו. מה יותר מרגיז? העסק הזה לא תקף לבוס שכל החיים שלו מלאים עכשיו שוב. זה סתם מעצבן ומתסכל, כי ברור שלא תעשו עכשיו טיול כל הדרך חזרה למחבוא הקרוב כדי לחדש את המלאי שלכם, אז לא ברור לי למה זה טוב.

vampyr רחוק מאוד מלהיות משחק מושלם, אבל הוא מצליח לפצות על כך עם אווירה מעולה, עלילה מעניינת ומשחקיות ייחודית. משחק העשור זה כבר לא יהיה, אבל אם אתם בקטע של משחק ערפדים שבאמת גורם לכם להרגיש כמו ערפד, או סתם מחפשים משחק מעניין ושונה מכל מה שאתם מכירים, בהחלט שווה לכם לשחק בו.

לערוץ היוטיוב של GameGems



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו