המשבר הקיומי של פייסבוק

הרשת החברתית של מארק צוקרברג מנסה לפצל את חוויית השימוש כדי להישאר רלוונטית. לא בטוח שזה יספיק

ג'נה וורתאם, ניו יורק טיימס
שתפו בפייסבוק
שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
מעבר לטוקבקיםכתוב תגובה
ג'נה וורתאם, ניו יורק טיימס

לאחרונה מצאתי את עצמי בפייסבוק, גוללת בפיזור דעת בין לינקים למאמרי רשימות, לוחצת על אלבומים מוזרים של תמונות חמודות של חלזונות ועוברת בחוסר חשק על עדכונים מאנשים שאת שמותיהם אני כבר לא מזהה. הביקור בפייסבוק הוא מנהג בן עשור, שממנו אני לא מצליחה להשתחרר, למרות שהוא פחות ופחות רלוונטי לחיים שלי.

במשך זמן מה חשבתי שזה רק הניוזפיד שהתעייף והפך משעמם, אבל אחרי שדיברתי עם כמה חברים הבנתי שאני לא היחידה שסובלת מעייפות ושעמום בכל ביקור באתר.

בכל זאת לא נראה שזה בלם את הגידול של האתר. לדברי חברת קומסקור, 181 מיליון בני אדם ביקרו באתר פייסבוק ובאפליקציות בפברואר, עלייה של 4.5% לעומת החודש המקביל אשתקד. השירות הוא עדיין האפליקציה הפופולארית ביותר ותופס 23% מהזמן שאנשים מבלים באפליקציות.

אבל פייסבוק כבר לא מעניקה את התחושה שהיא המקום לשתף את החברים, לציין אירועים משמעותיים בחיים או לשחק משחקים. השירות הכניס ושינה עיצובים שונים ומיקוד כל כך הרבה פעמים במרוצת השנים עד שלי כבר לא ברור למה האתר צריך לשמש. בשביל החברים שלי ובשבילי הוא כבר לא המקום המרכזי שבו אנשים משתפים תמונות, מצ'וטטים עם חברים או מגיבים על מיקומם.

מה היא בעצם פייסבוק? ומה התפקיד שלה בעתיד?

נראה שמארק צוקרברג מודע למשבר הקיומי של פייסבוק ויש לו תוכנית להתמודד איתו. בראיון שקיים עם הניו יורק טיימס, הוא הציג תוכניות לבנות "צינור של חוויות לאנשים", במקום לגרום להם לצפות שהאפליקציה תענה על כל הצרכים שלהם. לכן, לדבריו, החברה רכשה את אינסטגרם ואת WhatsApp. זאת גם הסיבה לאפליקציית Paper שהציגה החברה, וליצירת אפליקציית Messenger, שנועדה אך ורק לצ'ט ושיחות.

הצעד האחרון נראה הגיוני, לפחות לי. מכל האפליקציות של פייסבוק, אני משתמשת במסנג'ר הכי הרבה כדי לשמור על קשר עם האנשים בחיי, וזה אפשר לי למחוק את האפליקציה המרכזית ממסך הבית העמוס של האייפון שלי.

אבל אף אחת מההחלטות לא מטפלת בבעיה הגדולה שבבסיס השירות שפייסבוק מציעה - העובדה שהיא הפכה דרך פחות מעניינת להעביר איתה את היום. יכול להיות שהבעיה עמוקה מכדי שהשירותים החדשים והנוצצים יותר יוכלו לתקן. אולי היא נעוצה במה שאנשים חושבים על פייסבוק עצמה, ויכול להיות שגם צבא של אפליקציות חדשות לא יספיק לצוקרברג כדי לתקן את הבעיה.

תגובות

משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ