ספר הקורא לשכר ראוי לעובדי אמזון? לא באתר אמזון

איך עושים טרולינג לחברה שידועה בכך שהיא מתייחסת לעובדים כמו לרובוטים, למו"לים כמו לצבאים במסע ציד ולחוקי מיסוי כמו לשדים מ-Temple Run

אמילי קנוויי, גרדיאן
שתפו בפייסבוק
שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
מעבר לטוקבקיםכתוב תגובה
אמילי קנוויי, גרדיאן

כולם כבר יודעים שאמזון מרושעת - חוץ מאמזון עצמה. לכן החלטתי לצאת למאבק ישיר נגד אתר אמזון בבריטניה - amazon.co.uk - ולשם כך יצרתי ספר מדומה בשם Living Wages for Amazon Workers (בתרגום חופשי: "שכר מחיה לעובדי אמזון"), שהוצע למכירה באתר.

רצינו ליצור מצב שבו אמזון לא תוכל להתעלם מהקמפיין שלנו, והצלחנו: הספר הוצג באתר במשך קצת יותר משעתיים - בטרם הוסר על ידי אמזון - ובפרק הזמן הזה הוא זכה למאות תגובות של לקוחות אמזון שהביעו תמיכה בדרישתנו.

"7.65 ליש"ט (כ–45 שקלים) נראה שכר סביר מאוד שייתן קצת ביטחון וכבוד לעבודה", כתב אחד המגיבים. "סוף סוף!" כתבה אחרת, "זו דרך בשביל אמזון להימנע מכל הפרסום המביך על שכר רעב".

מאז יצרו פעילים אחרים עוד מוצרים שהועלו לאתר החנות, והפכו אותו למעין מרוץ מכשולים בעבור החברה, שעד כה נחשבה חסינה לביקורת.

עד כה התעלמה אמזון מעצומה שהעליתי לאינטרנט בדצמבר, שעליה חתמו קרוב ל–70 אלף אנשים, הקוראת לחברה לשלם לעובדיה שכר שמאפשר מחיה. העצומה מדגישה את המחיר האנושי שגובים תנאי ההעסקה של העובדים במחסני החברה. העובדים מועסקים ללא תנאים סוציאליים, בתנאי העסקה הכוללים עריכת חיפושים, הגבלת משך ההפסקות שמותר להם לקחת כדי ללכת לשירותים, ואזהרתם שלא יצטרפו לאיגודים מקצועיים. תשלום שכר מחיה לא יפתור את כל הבעיות האלה, אבל הוא יקל את מציאות החיים היומיומית של ה"גמדים" מאמזון.

אחרי שהעצומה נהפכה ויראלית קיבלתי תגובה צוננת מאמזון, שבו נמנעה החברה מלהתייחס לסוגיית שכר המחיה או למאבק של אלפי העובדים הזמניים שהיא מעסיקה. לעומת זאת קיבלתי תגובה חמה מאוד מלקוחות לשעבר של אמזון, הזועמים על החברה, ומארגונים לא־ממשלתיים רבים שביקשו להצטרף למאבק. כך נולד "אמזון אנונימוס", קולקטיב הכולל גורמים שונים - מפעילים נגד מיסוי לא צודק ועד לגורמים בענף המו"לות - המתנגדים למצב שבו הם משמשים בעבור ג'ף בזוס מעין "צבי חלש", שאותו הוא יכול לצוד.

מנכ"ל אמזון מייחס חשיבות עליונה לשביעות הרצון של הלקוחות וחוזר על כך כמו על מנטרה. את דו"ח החברה לשנת 2013 פתח בזוס במלים: "אני כה גאה במה שהשיגו בשנה שחלפה כל הצוותים כאן באמזון בשביל הלקוחות". אולם נראה שבזוס עיוור לכך שהלקוחות הם גם שכנים של עובדיו, ולכך שרבים מלקוחות אמזון אינם מעוניינים שתימשך למענם המציאות האנושית במחסני החברה. יותר ויותר אנשים מבינים שכל הזמנה המתקבלת בחברה ונשלחת אליהם במהירות הבזק היא תוצר של מערכת שהיא התגלמות של "מקדונליזציה". הסוציולוג ג'ורג' ריטזר הוא שטבע את המונח, כדי לתאר את אופן הפעולה של עסקים בני זמננו השוללים ממקום העבודה כל אנושיות בסיסית לטובת שיקולים של כלכליות, יעילות ו... שביעות רצון של הלקוחות.

עם זאת, אולי בזוס ירצה להסיק מסקנות מהכינוי שניתן לאופן פעולה זה, שכן בשנים האחרונות ניכרת היחלשות במכירות של מקדונלדס; אמזון עדיין במצב טוב, אבל שטף התגובות הזועמות לתרגיל הספר המדומה שלנו מעיד על הצפוי לה בעתיד. רק מי שהיו בעבר לקוחות של אמזון יכולים לכתוב תגובה על מוצר. פירוש הדבר שמאחורי כל אחת מהתגובות שהועלו לספר המדומה שלנו עומד לקוח שאמזון איבדה. הלקוחות הללו מעדיפים להוציא את כספם במקומות אחרים כדי להימנע משיתוף פעולה עם חברה ששכחה עד כמה חשוב שהיא תפעל בהתאם למוסכמות חברתיות.

דרוש הרבה יותר מעוד גימיק ברשת כדי להכניע את אמזון במאבק הזה - ואנחנו מוכנים עם עוד פעולות יותר מתוחכמות ויותר יעילות. אבל הבוז שאמזון מגלה כלפי העובדים וכלפי מערכת המיסוי וענף המו"לות של בריטניה עוד יתגלה בהמשך כאויב המר ביותר שלה, ויעזור לנו לגבש נגדה קואליציה רבת עוצמה.

תגיות:

תגובות

משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ