ברולס רויס עפים על jet zero ושיאי תעופה חשמליים, אבל העתיד מלא פחמן

שיתוף פעולה צבאי ועסקי בריטי מביא את המטוסים החשמליים לגבהים חדשים, אך אלו עדיין רחוקים מלהספיק עבור עתיד קודר של התחממות גלובלית, המתקרב אלינו מהר יותר מאי פעם

איתן לשם
שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
מעבר לטוקבקים
"רוח החדשנות"
איתן לשם

רולס רויס הודיעה כי שברה שלושה שיאים עולמיים בתעופה החשמלית, אחרי טיסה של המטוס הכל-חשמלי שלה. הניסוי נערך בבסיס חיל האוויר הבריטי. ה-RAF שותף למימון פרויקט התעופה החשמלית הלאומי בצוותא עם המכון המלכותי לתעופה וחלל, ובמסגרתו טס המטוס שנקרא "רוח החדשנות" (או בקיצור "ספיריט") במהירות של 623 קמ"ש.

שלושת השיאים שענקית התעופה הבריטית מבקש לרשום לזכות "ספיריט" נוגעים להגעה למהירות של 555.9  במשך שלוש דקות (למעלה מ-200 קמ"ש מעל השיא הקודם), הגעה ל- 532.1 על פני 15 ק"מ, ושיא במהירות טיפוס לגובה 3,000 מטר – 202 שניות (60 שניות מהר יותר מהשיא הנוכחי). החברה הגישה את הביצועים בניסוי לבחינה של פדרציית התעופה הבינלאומית לצורך רישומם בספר השיאים של ענף התעופה.

רולס רויס (לא להתבלבל עם חברת המכוניות הבריטית שנמצאת כעת בבעלות ב.מ.וו) היא יצרנית מנועי התעופה השנייה בגודלה בעולם אחרי ג'נרל אלקטריק האמריקאית. "ספיריט" הגיע לשיאים החשמליים הללו רק כחודש לאחר טיסת הבכורה שלו, ובחברה בטוחים כי הסוללה העוצמתית עם מערכת ההנעה של 400 קילו וואט עשויה להוות את הבסיס לעתיד התחבורה ההמונית האווירית. וורן איסט, מנכ"ל רולס רויס, אמר כי "וועידת האקלים האחרונה הבהירה לכולנו שחייבים לפעול. ההישג הנוכחי הוא עוד תחנה בדרך ליעד של 'jet zero', ותמיכה נוספת בשאיפה שלנו לספק את פריצות הדרך הטכנולוגיות שהחברה שלנו זקוקה להן, כדי להפחית משמעותית את פליטות הפחמן, כעת גם באוויר".

בעתיד בו משבר האקלים יישחק תפקיד משמעותי בעיצוב אורח החיים, הפחתת פליטות פחמן תהפוך לצורך כמעט קיומי. ב-2019, שנת שיא של התיירות העולמית קודם לפרוץ הקורונה, היה אחראי ענף התעופה על פליטת 2.5% מכלל הפליטות בעולם – מספר שהפרשנים מעריכים כי ישולש עד 2050. לכן, כמו בכביש כך גם באוויר – התשובה לזיהום עשויה להיות כלי רכב מונעי חשמל.

מנוע כמו זה שמציגה כעת רולס רויס עשוי לספק פתרון חלקי למטוסים קלים ואולי אף למטוסים פרטיים – מהבזבזנים הגדולים שטסים בשמי כדור הארץ. אבל מה בנוגע לגביע הקדוש של השמיים הנקיים, מטוסי הנוסעים? כרגע, לפחות, ההמראה המסחרית החשמלית נראית רחוקה מאוד. שיתוף הפעולה המסקרן בין בואינג וחברת התעופה ג'ט בלו שהושק ב-2017 וכיוון ליצירת מטוס נוסעים חשמלי שיכול לשאת 12 נוסעים בלבד, נזנח על ידי ענקית התעופה חודשים ספורים לאחר מכן.

אחרי שכבש את הסלון האווירי בפריז ב-2019, ניסה המיזם הישראלי המסקרן "אליס" לעמוד ביעדים ולהציג טיסה חשמלית ראשונה ב-2021 אך כשל לעשות זאת - לפחות בינתיים. למרות זאת, עסקה גדולה לרכישת 12 מטוסי מטען חשמליים מהחברה, על ידי ענקית ההובלה DHL, מעניקה תקווה שבקרוב ימריא הסטארט אפ הישראלי בכל זאת. אל הכישלונות, או העיכובים, הללו ניתן להוסיף גם את הפרויקט האירופי, שקיבל אישור מאיגוד התעופה האירופי ובשיא הצלחתו הוא מסוגל לשאת שני נוסעים בלבד ולמשך שעה אחת.

כישלונות עסקיים הנוגעים להטמעת טכנולוגיה חדשה אינן דבר נדיר, אך הבעיה של חזון ה-"jet zero' היא ההיקף והמרחק הפוטנציאליים. מטוסי הענק שטסים כעת בשמיים לא רק שגומעים אלפי ק"מ, אלא גם נושאים עמם בין 300 ל-500 נוסעים, ומשקלם הופך לקל יותר לקראת סוף הטיסה, ככל כשהמטוס מתרוקן מהדלק שבו (בעוד מטוסים חשמליים שומרים על משקל הסוללות שלהם כל העת).

רכישת מטוסים בטכנולוגיה חדשה היא גם מהלך אסטרטגי עתיר השקעות מצד חברות התעופה, שרבות מהן מחדשות בימים אלה את ציי התעופה שלהן בצעד שמבטיח שמטוסים מונעים בדלק סילוני ימשיכו לטוס עוד 15-20 שנים לפחות. שיא המהירות העולמי של רולס רויס, אם כך, הוא רק בגדר הבטחה חסרת כיסוי לעתיד עבור עולם שחייב תוצאות עכשיו.

תגובות

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ