בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

לא על הגוגל לבדו: מנועי חיפוש חלופיים

בשנים האחרונות גוגל מתקשה להתמודד עם אתגרי החיפוש ברשת, אבל, הוא לא לבד, ויש מנועי חיפוש רבים, שיציעו לכם תוצאות טובות, מגוונות ורלוונטיות יותר

תגובות

רוב האנשים מאמינים שגוגל הוא הכלי האולטימטיווי כשזה מגיע לחיפוש מידע. אבל, בשנים האחרונות ניתן להצביע על ירידה באיכות התוצאות של מנוע החיפוש הפופולרי בעולם, ומצד שני יש לא מעט מנועים חלופיים שמציעים שיפורים בשלל תחומים, החל מתוצאות רלוונטיות יותר למשתמש, עבור בחיפוש אחר סוגים מסוימים של מידע וכלה בחיפוש ממוקד גיאוגרפית. סקירה לרגל כנס "מידע 2011" של טלדן, שיתקיים בשבוע הבא.

למעלה מ70% ממחפשי המידע המקצועיים והמידענים סבורים שבשלוש השנים האחרונות ניכרת ירידה איכותית של אלגוריתם החיפוש של גוגל. חלק מן הבעיה נובעת מההתרחבות העצומה של רשת האינטרנט. בשנת 1996 היו מאונדקסים בגוגל 25 מיליון דפי מידע. בשנת 2010 מספר דפי המידע המאונדקסים הגיע ל-40 מיליארד. מספר דפי המידע באינטרנט גדל פי 1600 תוך 14 שנים . בשנת 2002, זמן חיפוש ממוצע באינטרנט צרך 10 דקות. בשנת 2007 כבר 20 דקות. בשנת 2020 צפוי החיפוש הממוצע להמשך 40 דקות.

יש שמאמינים כי העתיד טמון במידע האמין שמגיע בחברים מרשתות חברתיות. אבל למעשה גם שם לא צומחת הישועה. האם אלפי החברים שלך ברשתות החברתיות אמינים? האם חיפוש ברשת חברתית לא מביא אתו המון מסרים פרסומיים ובלבול?

בעיה נוספת היא שגם היום חלק ניכר מהאינטרנט עדיין סמוי מהעין, וממנועי החיפוש. על פי הערכות, ה-invisible web - האינטרנט, שחסום לרוב המשתמשים ולמנועי החיפוש כמו גוגל, כמו מאגרי מידע פרטיים ואקדמיים, מוערך גם כיום כתופס בין 80% ל-95% מהרשת.

גיבורי העל של החיפוש

מידענים העוסקים בחיפוש ובאיסוף מידע אינם מסתפקים עוד במנוע חיפוש אחד כמו גוגל, אלא מחפשים במקביל בכמה מנועי חיפוש. הסיבה לכך היא שאין בהכרח חפיפה בין תוצאות החיפוש של מנועי החיפוש השונים, ולעתים מוצאים דווקא במנוע החיפוש השני את הממצאים במקום בולט יותר. לטובת מידענים המבקשים לחפש במקביל בכמה וכמה מנועי חיפוש יש כמה וכמה מנגנוני עזר המראים את התוצאות במקביל על המסך.

מנועי על הנקראים גם מנועי meta-search הם מנגנוני חיפוש השולחים את שאילתת המשתמש למספר מנועי חיפוש (ולעיתים גם לאינדקסים, מאגרי מידע וכדומה) בו-זמנית. המשתמש מקבל בחזרה דפים הכוללים תשובות מכל המקורות איתם עובד מנוע העל.

Yometa

יומטה הוא מנוע חיפוש-על שמחפש בשלושת מנועי החיפוש הגדולים: גוגל, בינג ויאהו ומציג את תוצאות החיפוש בצורה ויזואלית. ההנחה שעמדה בפיתוח יומטה מתבססת על מחקרים שגילו ש-97% מהתוצאות אינן חופפות, ולכן לחיפוש בו זמנית בשלושת המנועים יש ערך מוסף.

Twingine

Twingine הוא מנוע נוסף המציע חיפוש בגוגל ויאהו. הוא מדגים היטב את ההבדלים בין המנועים בזכות העובדה שהוא מציג את עמודי תוצאות החיפוש של שני המנועים זה לצד זה.

Ixquick Web Search

Ixquick אמנם אינו מנוע חש במיוחד אבל עתה הוא מחפש במגוון רחב של מקורות, גם באינטרנט הסמוי וכולל מנגנון פרוקסי עצמאי לשמירה על אנונימיות המחפש. בנוסף לכך מספק המנגנון רמה גבוהה (יחסית) של פרטיות היות והוא לא שומר את כתובות ה-IP של המחפש. אלגוריתם המיון שלו יודע גם להעריך את טיב מקורות המידע, ובמקרים לא מעטים הערכה זו מתגלית כנכונה. סולם ההערכה נע בין 1 ל-5 והוא מתבטא במספר הכוכבים המופיעים לצד מקור המידע.

חיפוש ממוקד

התפתחות נוספת בתחומי מנועי חיפוש היא יצירת רשת איסוף יעילה יותר המבוססת על מיקוד וצמצום סוגי הנתונים הדרושים, כדי להגביר את רלוונטיות החיפוש.

glearch

מנוע החיפוש עטור הפרסים Glearch מציע חיפוש ממוקד גיאוגרפי בכמה וכמה מנועי חיפוש ומקורות מידע כמו עיתונים מקומיים. בזכות זה, הוא הפך לכלי יעיל באמתחתם של מומחים בינלאומיים בתחום העסקים, מטיילים, מתורגמנים, חוקרים ואחרים. המנוע מציע מפה עולמית ושילוב של נתונים ייחודיים לכל מדינה, כמו מקורות אינטרנטיים, מפות עיתונים ואתרים חשובים.

keyboardr

keyboardr הוא מנוע שמחפש בגוגל, ויקיפדיה ויוטיוב במקביל. בנוסף, הוא מספק תוצאות חיפוש תוך כדי הקלדה. אם לא די בכך, האלגוריתם שלו יודע כיצד להציג את הממצאים ברמת רלוונטיות גבוהה, שברוב המקרים עולה אף על זו של גוגל.

הבניית מידע

Mashpedia

בעולם רווי מידע כמו שלנו, זה לא מספיק לדלות מידע ממנוע כמו גוגל, צריך לדעת גם להבנות במהירות את מקורות המידע ולארגן אותם. כאן באה לעזרתנו חברת סטארט אפ שיצרה את מנוע Mashpedia החדשני. האתר הוא מנוע חיפוש "חכם" ומאוד ידידותי לשימוש. זהו למעשה מנוע אנציקלופדי דינאמי היודע ליצור הבנייה של המידע . בפעולת חיפוש בודדת אחת האתר יסדר לכם את החומר מאתרי אינטרנט רבים כגון: ויקיפדיה, YouTube, Flickr, Twitter, Digg, והאינטרנט בכלל.

Answers.com: זה טוב יותר בכחול לבן

עם זאת, מנוע החיפוש האנציקלופדי Answers.com שפותח ע"י צוות ישראליבהר-החוצבים בירושלים עושה עבודה הרבה יותר טובה בהבניית מקורות מידע וארגונם אחר החיפוש.

QleeQ: בטבעיות

ההתפתחות המשמעותית ביותר בתחומי האלגוריתמים של מנועי החיפוש היא בכיוון של מנועי החיפוש המתבססים על חיפוש בשפה טבעית. אחד המנועים החדשניים שהופיע לאחרונה בתחום זה הוא QleeQ. קליק מאפשר למשתמש מכניס משפט, דעה או שאלה בשפה טבעית והמנוע מפענח ת הכוונה באמצעות רשת של אלגוריתמים.

מנועים מתמחים

עם הגידול במידע עדכני בזמן אמת ברשת נולד הצורך להתאים את מנועי החיפוש לסביבת המידע המשתנה. לענפי התעשייה והמסחר יש צורך במנועי חיפוש מתמחים והם לא תמיד מוכנים להשקיע את זמנם בחיפוש מכבידים וארוכים בגוגל. גורמים עסקיים מעדיפים מנועי חיפוש ממוקדים. כך לדוגמא , התפתח השנתיים האחרונות מנוע חיפוש מתמחה לתעשיות המזון והמשקאות בשם Innovadex. המנוע יכול להניב תוצאות הרבה יותר ממוקדות בהשואה לגוגל , כולל מוצרים ופיתוח מוצרי מזון חדשים.

מנוע חיפוש נוסף שמתמקד במאמרים המציעים טקסט מלא הוא FreeFullPDF.com. FindFiles.net לעומת זאת נועד במיוחד לחיפוש אחר קבצים. גם מי שמעוניין להשוות בין מוצרי צריכה שונים יכול להיעזר במנוע בשם Findthebest.com, שזכה לשבחים בניו יורק טיימס.

רוצים לדעת מה קורה בעולם מאגרי המידע המקוונים? קראו את הפוסט המלא בבלוג של עמי סלנט

עמי סלנט הוא המידען הראשי של מכון מופ"ת, אנליסט בתחומי המידענות, ועורך ראשי (לשעבר) של פורטל המידענות צמתי מידע



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו