בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
${m.global.stripData.hideElement}
 

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

מהפכת הפייסבוק, או מהפכת בועזיזי?

מייסד פייסבוק ביקש להמעיט בחשיבות התפקיד ששיחקה הרשת החברתית שלו במהפכות שטלטלו את האזור. לפחות הפעם, מארק צוקרברג צודק

תגובות

שנת 2011 הביאה טלטלה אדירה למזרח התיכון ולצפון אפריקה - טלטלה, שלדעת רבים לא היתה מתאפשרת ללא פייסבוק. אבל, מייסד פייסבוק, מארק צוקרברג, דווקא ביקש להקטין מחשיבות התפקיד שמילאה הרשת החברתית במהפכות באזור. "אני חושב שיש כאן משהו עמוק יותר, וזה לא עניין של פייסבוק אלא של האינטרנט" אמר צוקרברג. "הדעה שלי היא שזה יהיה יומרני מצד מישהו אחד לטעון שהוא אחראי לזה. אני חושב שלאינטרנט יש תפקיד בדברים האלה. בסופו של דבר האינטרנט מחבר את האנשים מחדש".

מארק צוקרברג. תצלום: אי-פי

האמת היא, שהעדויות בשטח תומכות בדבריו של צוקרברג. אחרי הכל, הצונאמי המהפכני לא התחיל בפייסבוק, אלא במעשה קיצוני של אדם אחד, שספק אם שמע בכלל על פייסבוק או מארק צוקרברג. מוחמד בועזיזי, רוכל תוניסאי ששרף עצמו למוות במחאה על כך שמרכולתו הוחרמה. מעשה זה הוא שהצית את גל המחאה האדיר ששטף את המזרח התיכון.

הראיות המצביעות על כך שפייסבוק מילאה תפקיד חשוב, אך חלקי, לא מסתכמות במעשהו של בועזיזי. אם בוחנים למשל את מספר החברים בקבוצות המחאה המקוונות השונות בפייסבוק אפשר לראות, שגיוס של מאות אלפי חברים לא בהכרח יבטיח הצלחה בקידום מהפכות. לאירועים הראשונים של המחאה המצרית, נרשמו פחות ממאה אלף משתתפים. אולם ההמונים שטפו את רחובות קהיר והתוצאה ידועה.

מנגד, לארועי האינתפאדה הפלסטינית השלישית נפתחו עשרות רבות של דפים וקבוצות כאשר למרכזי שבהם נרשמו למעלה מ-370 אלף חברים ולאחר למעלה מ-100 אלף. כל זאת לאחר שמספר קבוצות שכאלה נסגרו על ידי הנהלת פייסבוק בשל מחאה ישראלית. בפועל, למרות ההכנה המקוונת שארכה כחודשיים, לא התממשו כוונות המארגנים, זאת למרות הפעילות המקוונת והתמיכה הרחבה ממדינות ערב והעולם.

הפייסבוק שיחק תפקיד חשוב בגיוס אנשים להפגנות באזור, והפצת מידע ועל כן אפשר לכנות את האירועים האחרונים באזורנו "מהומות פייסבוק" ו"מהפכת פייסבוק". אולם, גם היום אין די בהפצת דבר המהפכה באינטרנט. מי שרוצה שינוי, חייב לעזוב את המחשב ואת פייסבוק ולצאת לרחובות ולכיכרות, שבהם עדיין נקבע גורל המהפכות.

ד"ר טל פבל מרצה בבית הספר לתקשורת שבמכללה האקדמית בנתניה ומשמש כסמנכ"ל טכנולוגיה בחברת Terrogence



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו