הציוץ שמבשר את בוא העתיד

חוקרים מפתחים מודלים שיעזרו לנבא התפתחויות, על בסיס פעילות ברשתות חברתיות

אקונומיסט
שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
מעבר לטוקבקים
אקונומיסט

אולם ד"ר ג'ונתן בולן מאוניברסיטת אינדיאנה חושב אחרת. בולן העתיק את הציוץ יחד עם ציוצים רבים שפורסמו באותו יום. לכולם היו תכנים רגשיים. רבים מהם היו עליזים באותה מידה ושידרו ביטחון עצמי, אנרגיה ושמחה. אולם ד"ר בולן סבור כי ביום שבו פורסם הציוץ עלה מצב רוחה של אמריקה בדרגה אחת. הוא וצוותו עברו את כל הציוצים שנאספו בסתיו ובחורף 2008, וגילו כי מצב רוחם של גולשי טוויטר, כקולקטיב, היה מושפע מאירועים לאומיים שהתרחשו באותו זמן. כך למשל, רמת האושר עלתה במידה משמעותית בסביבות חג ההודיה.

בעבר נעשו מחקרים אחרים בנושא. ב-2009 פרסם הכלכלן הראשי של גוגל, האל וריאן, מאמר על יכולות החיזוי של האינטרנט. וריאן גילה כי שיא בפרסום מוצרים מסוימים בגוגל, כמו מכוניות או חבילות נופש, קדם לשיאים במכירות של מוצרים אלה. חוקרים אחרים גילו כי חיפושי עבודה באינטרנט מנבאים את שיעור האבטלה וכי מספר ההופעות של מועמדים פוליטיים בטוויטר מסוגל לנבא את תוצאות הבחירות.

בולן עצמו מצא מתאם מסקרן אחר: כשהשווה את מגמות מצב הרוח הלאומי עם תנועות הדאו ג'ונס, הוא גילה ששינויים באחד ממרכיבי מצב הרוח, חרדה, יכולים לנבא את התנודות במדד המניות. כשלושה ימים אחרי עליות משמעותיות ברמות חרדה ברשת, ירדו מחירי המניות. הסיבה לך אמנם אינה ברורה, אך הסבר אפשרי אחד הוא שצניחת המחירים נגרמה מנטייתם של משקיעים בבורסה להימנע מהימורים מסוכנים כשהם חשים חרדה.

לפי כמה דיווחים, חברות מסחריות שונות מסתייעות במגמות ברשת כדי לקבל החלטות. ווייזווינדו, חברת שיווק מקליפורניה, משתמשת ברשתות החברתיות באינטרנט כדי לנבא ביקוש למוצרים שונים. בין לקוחות החברה ניתן למצוא את חברת הפקת הסרטים פרמאונט פיקצ'רס ואת חברת האלקטרוניקה בלקין. קשה לדעת אם גם חברות פיננסיות בוחנות את מצב הרוח ברשתות החברתיות כדי לצפות את העתיד, משום שאלו אינן נוטות לחשוף פרטים.

עם זאת, שיטות ניבוי מסוג זה עלולות להיות בעייתיות. בשביל המחשב, ציוץ אירוני כמו "אני מרגיש נהדר אחרי הטיפול אצל רופא השיניים, באמת", משמעותו שהכותב ביקר אצל רופא השיניים ועכשיו הוא שמח.

בעבר נעשו ניסיונות ללמד את המחשב לזהות סרקזם מסוג זה, יחד עם דו משמעות והקשרים תרבותיים. בפברואר השנה הצליח ווסטון, מחשב-על שנוצר על ידי IBM, לנצח שני אלופים אנושיים בשעשועון הטריוויה "ג'פורדי", המשתמש בדו-משמעות ואירוניה כרמזים לתשובות לשאלות הנשאלות בו. עם זאת, עד כה לא הובילו הניסיונות לתוצאות מרשימות.

תגובות

משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ