שתפו בפייסבוק
שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל

פייסבוק הכריזה: לא רק אימייל

"אנחנו לא חושבים שמערכת הודעות מודרנית תהיה אימייל" אמר מארק צוקרברג, מייסד הרשת החברתית, אלא מערכת תקשורת המשלבת מסרים מיידיים, אימייל ואס-אם-אס

שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל
מעבר לטוקבקיםכתוב תגובה
הדפיסו כתבה
עודד ירון
ספי קרופסקי

אחרי מאות או אלפי ימים ארוכים של ציפיות לאימייל החדש של פייסבוק, או ה"ג'ימייל קילר", הערב התברר כי "זה לא אימייל", כדברי מארק צוקרברג, מייסד פייסבוק. עם זאת, החברה הודיעה כי היא תיתן לכל משתמש שיבחר בכך כתובת מייל אישית, המבוססת על שם המשתמש שלו. אבל, האימייל לא יהיה לב העניין - אלא מערכת משולבת של מסרים מיידיים, אימייל והודעות אס-אם-אס, שמהווה בעצם שדרוג של מערכת ההודעות הפנימית של פייסבוק.

צוקרברג ציין כי היא תתחיל להוציא את המערכת החדשה בשלבים, כדי לקבל משוב מהמשתמשים. עוד ציינה פייסבוק כי הם עובדים במקביל על שילוב המערכת באפליקציות סלולריות מעודכנות של פייסבוק. אם כי בטק קראנץ' ציינו כי המערכת יכולה לעבוד גם עם הודעות אס-אם-אס, כך שאין חובה להתבסס על אפליקציות.

צוקרברג פתח את מסיבת העיתונאים כשסיפר על שיחה שקיים עם כמה תלמידות תיכון, אותן שאל במה הן משתמשות לאימייל. הן השיבו "אנחנו כבר לא משתמשות באימייל". "לא, זה איטי מדי", הן השיבו, והסבירו כי בכך הן בעצם מתכוונות לכך שזה רשמי מדי. הן סיפרו לו כי הן משתמשות הרבה באס-אם-אס ופייסבוק, בשל המיידיות שלהן.

צוקרברג, הערב. לא רוצה לחסל את ג'ימייל. תצלום: אי-פי

"אנחנו לא חושבים שמערכת הודעות מודרנית תהיה אימייל", אמר צוקרברג. "זה לא אימייל. זה מטפל באימייל בנוסף להודעות פייסבוק, מסרים מיידיים בפייסבוק, תוכנות מסרים מיידיים נוספות, אס-אם-אסים וכל הדרכים האחרות שבהן אתם רוצים לתקשר", אמר.

צוקרברג ציין כי כבר היום 350 מיליון איש (מתוך כ-500 מיליון) משתמשים במערכת ההודעות בפייסבוק. יותר מ-4 מיליארד הודעות נשלחות מדי יום בפייסבוק. הרוב הן הודעות בין שני אנשים. לדבריו, הגידול מהיר בהרבה מהגידול של פייסבוק עצמה.

לדבריו, יש כמה תכונות בסיסיות שמערכת מודרנית צריכה: להיות משולבת בכל הפלטפורמות באמצעותן אנשים מתקשרים. היסטוריה אחידה של התקשורת עם כל האנשים; ואינדקס חברתי, שיאפשר לסנן את המידע וההודעות מבלי שהמשתמש עצמו יצטרך לעבוד בסינון - זאת בזכות המידע שצבור עליו ברשת החברתית.

אנדרו בוזוורת, מנהל ההנדסה בחברה, הציג את המערכת עצמה, והדגיש כי הרעיון הבסיסי היה שכל מה שצריך זה "איש והודעה". "אנשים צריכים לשתף בכל דרך שהם רוצים לשתף", אמר והסביר כי כל הודעה שתישלח באמצעות המערכת יכולה להישלח ולהתקבל בכל צורה בין אם בהודעת טקסט, בין אם בצ'ט ובין אם באימייל.

בוזוורת הסביר כיצד מערכת הסינון תפעל במציאות. לדבריו, כל הההודעות יחולקו לשלוש תיקיות - האחת, תיועד להודעות שמגיעות מאנשים קרובים, חברים ובני משפחה; השנייה נועדה להודעות שאינן מוגדרות ספאם, אולם הן זוכות למקום השני בהעדפות של המשתמשים; והשלישית להודעות ספאם - בין אם מדובר בהודעות ספאם אמיתיות, או סתם כל אותן ההודעות המציפות את המשתמשים בפייסבוק.

ג'ימייל קילר?

ההכרזה על המערכת החדשה של פייסבוק חתמה כמה ימים של חרושת שמועות וניתוחים סביב ההבטחה לאימייל חדש של החברה. ההכרזה נתפסה בעיקר כאיום ישיר על ג'ימייל ויאהו. אתרי החדשות התמלאו בימים האחרונים בכותרות כמו "גוגל ופייסבוק יוצאות למלחמה" או, בהפגנת עדינות מרשימה של ביזנס אינסיידר, "איך האימייל של פייסבוק יקרע לגוגל את התחת". כאשר האמונה הרווחת היא שיתרונה של פייסבוק בכמות - 500 מיליון משתמשים מול 170 מיליון של ג'ימייל ובאיכות - מעורבות גדולה הרבה יותר והכרה עמוקה יותר שלהם - יסייעו לה להציע תחליף שימשוך את לב הגולשים.

צוקרברג עצמו דחה הערב את הטענות כי מדובר ב"ג'ימייל קילר" והסביר כי הם מאוד מעריכים את המייל של גוגל, והמערכת הזאת לא אמורה להחליף אף מערכת אחרת, אלא להשתלב במערכות אחרות. עם זאת, אם-ג'י זיגלר מטק-ראנץ' הוסיף לדברי צוקרברג סיום משלו - "המערכת היא לא ג'ימייל קילר, אבל אם הוא ימות כתוצאה...". בסופו של דבר זיגלר טוען כי צוקרברג מאותת על סופו של עידן האימייל.

אבל, בסופו של דבר אם בוחנים את רוב היכולות של המערכת החדשה מול המערכת שצוקרברג לא התכוון לחסל, כדבריו, מתגנבת התחושה, שבעצם, רב הדומה על השונה. כי גם בג'ימייל יש לכם אימייל, אבל גם הצ'ט (כלומר מסרים מיידיים) ובנוסף אפשר לשלוח אס-אם-אס ולנהל שיחות טלפון על גבי הרשת. ורק לאחרונה גוגל הודיעה על הכנסת כלי לסידור האימיילים לפי סדר חשיבות. מה שמותיר את השאלות "מי ינצח?" ואפילו "האם יהיה פה מנצח?" פתוחות.

ההכרזה גררה כמובן תגובות לאינספור ברשת, בין אם בפייסבוק בטוויטר ובכל מקום אחר. "אוקיי, אז האימייל של פייסבוק הוא בעצם (גוגל) Buzz, רק מחברה עם היסטוריה מזעזעת של הפרת פרטיות המשתמשים?", כתב אחד המצייצים.

שאלת ה-Buzz רלוונטית גם להשקה החדשה של פייסבוק. גוגל, המתחרה הגדולה, הרי ניסתה בעצמה לשלב בעצמה בין כתובות הדואר לבין שירות חברתי חדש, באמצעות ה"באז". המיזם נחל כישלון עצום ועורר שאלות לגבי הגדרות הפרטיות של ג'ימייל. האם, לנוכח הניסיון הכושל של גוגל, הגולשים יסמכו על פייסבוק עם כתובות הדואר שלהם?

"לא הייתי רוצה שתהיה לכל אחד גישה לפרופיל שלי בפייסבוק באמצעות הדואר, כי זה מעמיד אותי בסיטואציה לא נוחה. אין לי רצון שלמרצה או למישהו בעבודה, נגיד, תהיה גישה ישירה לפייסבוק שלי דרך הדואר", אומרת תמר, הנמנית על חצי מיליארד המשתמשים ברשת החברתית. אביחי, משתמש נוסף, אומר מנגד כי הוא סומך על פייסבוק "כמו שאני סומך על כל השאר, כלומר - סומך עליהם שהם רוצים להרוויח ולכן משתמשים בי כמו בכל אחד אחר להדפיס עוד כסף. בכל זאת אני משתמש, ולא מן הנמנע שאשתמש גם בתיבת הדואר שלהם. הנזק בינתיים הוא בפרסומות, ואיתו אני יכול להתמודד".

מלחמה על הפרסום

המלחמה על הדרך בה אנשים מתקשרים עם חברים החלה זה מכבר והההודעות הן רק זירה אחת שלה. היא בסופו של דבר מתנהלת על המידע שלנו - אותו מידע שעשוי לאפשר לפייסבוק להציע לגולשים פרסומות רלוונטיות אף יותר מאלה שגוגל יכולה להציע. זאת בזכות המבט הכולל שהיא זוכה לאינטראקציות בין הגולשים לבין חבריהם - בהתכתבויות הגלויות בעדכוני הסטטוס, ובסמויות, שיתנהלו מעתה במערכת החדשה שלה.

רק לאחרונה התחוללו כמה קרבות הכנה להכרזה. בצעד מאוד לא אופייני, גוגל הודיעה כי היא חוסמת בפני פייסבוק את הגישה לאנשי הקשר של ג'ימייל. הידיעות בנושא, שהתפרסמו לפני שבוע בלבד, טענו כי הדבר מגיע על רקע הסגירות של פייסבוק, שאינה מאפשרת זאת מצידה, אבל בדיעבד נראה שגוגל התכוננה בדיוק להכרזה הערב. פייסבוק מצידה מיהרה למצוא נתיב עוקף.

הקרב על התקשורת הבין אישית מגיע לאחר שפייסבוק כבר החלה לאיים על גוגל בתחום החיפוש בעזרת מיקרוסופט, המחזיקה בחלק מהרשת החברתית. השתיים החלו בחודש שעבר בשילוב מידע מהרשת החברתית של משתמשים בבינג, מנוע החיפוש של מיקרוסופט, וכך הן מסייעות להפוך את המנוע לרלוונטי הרבה יותר לגולשים.

תגובות

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ