טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

האינטרנט עושה אותנו טיפשים? להיפך

חוקרים גילו כי גלישה באינטרנט מפתחת את המוח ויכולות כמו עיבוד מידע וקבלת החלטות מורכבות. אבל, יש גם חסרונות

תגובות

חוקרים ומלומדים מנהלים זה זמן רב ויכוח על השאלה "האם האינטרנט מטמטם אותנו?". חלקם טוענים כי העובדה שניתן לקבל תשובה לכל שאלה במחי גוגל הופכת אותנו עצלנים, בעוד שהמתנגדים לטענה אומרים מנגד כי האינטרנט מלמד אותנו לחשוב ולפעול בדרכים חדשות. כעת מגלים חוקרים מאוניברסיטת קליפורניה בלוס אנג'לס כי שעת גלישה מדי יום יכולה למעשה להגדיל את האיי-קיו ולשפר את הזיכרון אצל מבוגרים.

החוקרים השוו את מוחם של משתתפים בגיל העמידה (בין הגילאים 55 ועד 76) שמשתמשים באינטרנט לעתים רחוקות, למוחם של אנשים שמשתמשים באינטרנט מדי יום. המשתתפים נדרשו לבצע מדי יום כשעה של חיפושים באינטרנט. לאחר חמישה ימים, אזורים של האונה המצחית, ששולטת ביכולת קבלת החלטות ושילוב של מידע מורכב, הפכו פעילים בהרבה.

"האזורים האלה היו די בלתי פעילים בתחילת הניסוי", אמר ראש המחקר, גרי סמול - פרופסור לפסיכיאטריה, "אבל, אחרי חמישה ימים, החלקים הללו היו פעילים בדיוק כמו אצל משתמשי אינטרנט רגילים, מה שמוכיח שתפקוד המוח יכול להשתנות ולהשתפר מהר מאוד לאחר שימוש באינטרנט. המחקר מדגים כי האיי-קיו הממוצע גדל בהתמדה עם ההתפתחות של התרבות הדיגיטלית. היכולת לעבד מידע במהירות ולבצע כמה משימות במקביל ללא טעויות משתפרות גם הן".

החיסרון - קשב ירוד

לדבריו של סמול, גם פעילויות משעממות כמו מעבר על תיבת האימייל יכולה לשפר את יכולת קבלת ההחלטות. "הסלקטיוויות בניקוי תיבת הדואר הנכנס במייל על בסיס יומי עוזרת לפתח יכולת טובה יותר למעבר על כמויות גדולות של מידע במהירות והחלטה מה חשוב ומה לא", הוא אומר.

אבל, סמול מציין כי לא חסרים חסרונות לשימוש באינטרנט. לדבריו, ילידים דיגיטליים, כאלה שנולדו לעולם הממוחשב והמקוון ומתייחסים לכל הטכנולוגיות כחלק טבעי מעולמם, נוטים להיות בעלי יכולות קשב נמוכות יותר, וגם הכישורים החברתיים שלהם לוקים בחסר לעומת המהגרים הדיגיטליים.

"בני הנוער של ימינו מבלים תקופות של שמונה שעות מול המחשב כשהם חושפים את מוחם לטכנולוגיה דיגיטלית. הזמן הזה מול הטלוויזיה או המחשב, אותם צעירים אינם מייצבים את הקשרים הנוירוניים הרגילים במוחיהם הדרושים לפיתוח כישורי תקשורת פנים אל פנים", הוא אומר.

סמול מתייחס לכך כאל "פער מוחי" בין צעירים ומבוגרים. "מה שהיה פשוט פער דורי פעם הפך לתהום ענקית, שהובילה לשתי תרבויות נפרדות". הפיתרון לדבריו, הוא למצוא איזון בין השימוש בטכנולוגיה לקשר פנים אל פנים.



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות