בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

תאונת הרכבות מרעידה את הרשת הסינית

האסון הכבד שאירע בשבת עורר גלי מחאות בקרב הגולשים הסינים, שצלבו את האחראים בבלוגים ובפורטלים. בניגוד למנהגה, גם הצנזורה לא מיהרה לשלוף את הטיפקס

תגובות

אסון הרכבות המחריד שפקד את סין בשבת האחרונה (23.7) מטלטל זה חמישה ימים את המדינה כולה ומעורר זעם עצום ודיונים נוקבים בקרב קהילת הגולשים הסינית. קצת אחרי השעה שמונה וחצי בערב, התנגשה רכבת מהירה שעשתה את דרכה מהבירה בייג'ינג לעיר פוג'ואו שבדרום מזרח המדינה, ברכבת אחרת שעשתה את דרכה מהעיר חאנג-ג'ואו, גם היא לכיוון פוג'ואו. סיבת ההתנגשות היא ככל הנראה מכת ברק שפגעה באחת הרכבות, גרמה להפסקת חשמל, ותקעה אותה על המסילה. למרבה הטרגדיה, ההתנגשות לא רק אירעה במהירות גבוהה מאוד, אלא גם על גשר שנבנה במיוחד בשביל מסילת הרכבת, וכך צנחו מגובה רב ארבעה קרונות על נוסעיהם. לפי שעה, מניין ההרוגים עומד על 39 איש ועוד למעלה מ-200 פצועים.

תאונת הרכבות ביום שבת. תצלום: אי-פי

מאז ההתנגשות, האסון הכבד אינו יורד מן הכותרות בכל אתרי האינטרנט הסיניים. לצד עדכונים שוטפים על מספר ההרוגים והפצועים, פרסום שמותיהם, דיווחים על מאמצי החילוץ וההצלה ושיגור תנחומים לנפגעים ולמשפחותיהם, מופיעות כתבות שמטרתן להראות שלקחי התאונה נלמדים ושיש מי שנותן דין וחשבון. כך למשל דווח על החמרת כללי הבטיחות, על קביעת גובה פיצויים למשפחות ההרוגים בסך חצי מיליון יואן, על פיטורי שלושה בכירים ממערך הרכבות בשנגחאי ואפילו על הוראה מטעם הממשלה לחקור את התאונה בצורה פומבית ושקופה. הפרסומים בתקשורת הממוסדת הם בראש ובראשונה תולדה של הסערה המתחוללת סביב אסון הרכבות ברשתות החברתיות, בפורומים ובטוקבקים, אך הם רק צל חיוור שלה.

עם היוודע דבר התאונה, החלה ברשתות החברתיות בסין, ובעיקר בשירות המיקרו-בלוגינג הפופולרי של סינה, התגייסות המונית למען הקורבנות - רבבות שיגרו תנחומים והציעו להשתתף במלאכת החילוץ ורבים אחרים נרתמו למבצע התרמת דם למען הנפגעים. אולם כבר בשעות הראשונות החלו להישמע גם קולות אחרים. אלה העמידו סימן שאלה מעל סוגיית הבטיחות במערך הרכבות המהירות בסין, אחד ממקורות הגאווה הלאומית בשנים האחרונות, וטענו כי חיי הנוסעים מוקרבים על מזבח התדמית של קידמה טכנולוגית שמציגה הממשלה כלפי חוץ ובעיקר כלפי פנים. קולות אלה התגברו ככל שנקפו הימים מאז האסון, ולא רק מספר ההודעות הלך ועלה, אלא גם מידת החריפות שלהן. "התאונות האלה," כותבת הגולשת ליאנג סו'אה-אר במיקרו-בלוג שלה, "מוכיחות בבירור עד כמה הפקידים שלנו מושחתים. מה החיים היקרים האלה שווים בעיניכם?? עד עכשיו אין הסבר מניח את הדעת. באמת אי אפשר להבין ולסבול את זה." ברוח דומה לליאנג כתבו עוד רבבות גולשים, ועד עתה נותר "משרד הרכבות" נושא השיחה הפופולרי ביותר בשירות המיקרו-בלוגינג של סינה.

התאונה בדרום מזרח סין לא הייתה יכולה לבוא בעיתוי גרוע יותר מבחינת הרשויות הסיניות. ב-30 ביוני השנה הושק ברוב הוד והדר קו הרכבת המהיר בין בייג'ינג לשנגחאי. הפרויקט הגרנדיוזי שעלותו הסתכמה בכ-220 מיליארד יואן (כ-34 מיליארד דולר) קיצר את זמן הנסיעה בין שתי הערים הגדולות בסין, שמרוחקות זו מזו יותר מ-1,300 קילומטרים, לחמש שעות בלבד. לא בכדי נבחר התאריך הזה להשקה הרשמית של הקו המהיר. למחרת, 1 ביולי, חגגה המפלגה הקומוניסיטית הסינית 90 שנים להיווסדה, ואין כמו השקה של פרויקט תשתיות מפואר שמעמיד את סין בחזית הטכנולוגיה כדי להאדיר את המפלגה שחילצה את סין מעוני ומנחשלות והעלתה אותה על דרך השגשוג והפריחה. לא זו בלבד, אלא שההשקה הרשמית של הקו אף הוקדמה בשנה במיוחד לכבוד האירוע המשמח.

בתחילה הכול נראה נפלא, מנהיגי המדינה הגיעו לברך, והרכבת המיוחלת שעטה בין שתי הערים במהירות 300 קמ"ש והורידה לחץ רב מקו התעופה העמוס במדינה. עד כדי כך הייתה גאה סין הרשמית בהישג המרשים, שדובר משרד הרכבות הסיני וואנג יונגפינג אף הצהיר שמבחינה טכנולוגית הרכבת המהירה של סין עולה בהרבה על הרכבת המהירה של יפאן. בתרבות המקדשת צניעות ובזה לרברבנות והאדרה עצמית על חשבון האחר, זו הייתה התבטאות חריגה למדי.

אלא שאז התחילו החריקות. שורה של תקלות באספקת החשמל, שחלקן נגרם אף הוא ממכות ברק, לוותה בשיבושים קשים בתפעול הקו, שהובילו לעיכובים בלוח הזמנים והותירו קרונות שלמים בלי מזגן בשיא הקיץ. הנוסעים המתוסכלים דיווחו על המתרחש בזמן אמת באמצעות חשבון המיקרו-הבלוג שלהם בסינה, ואף העלו תמונות וסרטונים המציגים את הקרונות המחניקים ומוכיחים לכאורה כי הרכבת לא לגמרי יציבה. השיבושים המביכים הפכו את וואנג ואמירתו לבדיחת השעה בקרב ציבור גולשים שלם. נוכח ההמולה באינטרנט שחלחלה גם אל התקשורת הממוסדת, לא נותר למשרד הרכבות אלא להתנצל על השיבושים ולצד זאת להרגיע את הציבור החרד לבטיחות הנסיעה, "מאז פתיחת הקו בין בייג'ינג לשנגחאי נחשפו כמה בעיות שנובעות בעיקר מכך שהמערכת עדיין בהרצה", הודיע הדובר וואנג יונגפינג, "היו כמה שיבושים, אבל הם לא פגמו בבטיחות הנסיעה, ואין מדובר בתאונות." בתגובה היו טוקבקיסטים שתהו מדוע הרכבת פתוחה אפוא לנוסעים, ואחרים דרשו לא לגבות את מלוא התעריף בקו כל עוד הוא בהרצה. אחרי התאונה הקטלנית בשבת, דבריו של וואנג הפכו ממגוחכים למצמררים.

הרכבת המהירה מבייג'ינג לשנגחאי. תצלום: אי-פי

גם אחרי התאונה הוסיפו וואנג יונגפינג ומשרד הרכבות הסיני למשוך אליהם את מירב האש מצד הגולשים הזועמים. במסיבת עיתונאים שכינס ביום א', קד וואנג קידת התנצלות לפני עיתונאי שנסע באחת הרכבות וניצל בנס מן האסון. התנצלות זו, כמו גם ההתנצלות של שר הרכבות בכבודו ובעצמו, לא הפיסה את דעתם של הטוקבקיסטים שהתקשו להאמין איך מכת ברק במדינה שמורגלת בסופות גשמים בקיץ משתקת מערכת כל כך מתקדמת לכאורה. הגולשים דרשו כאחד - קחו אחריות ותתפטרו! תמונותיו של וואנג מתנצל הועלו כמעט לכל אתרי החדשות המקוונים והפורטלים בסין ועוררו סערה רבתי. לראייה, רק באחד הפורטלים פורסם מספר בלתי נתפש של 300 אלף טוקבקים בתגובה לידיעה. לצד הקריאות להתפטרות, היו גם מגיבים שעברו לפסים בוטים, ולמרות זאת תגובותיהם לא נמחקו:

-וואנג יונגפינג הוא חתיכת חזיר. מסכימים? -לא סתם חזיר, חזיר מטומטם. -אתה מעליב חזירים. -אסור להעליב חזירים! -חזירים אמנם לא מדברים בשפת בני האדם, אבל לפחות הם לא משקרים. הבני זונות הכי גדולים הם אלה שלא רק מדברים את שפת בני האדם, אלא גם יודעים לשקר!

ביום ג' הצטרף גם חאן חאן, הבלוגר הנקרא ביותר בסין ובעולם כולו, לזרם המבקרים החריפים. בפוסט שכותרתו "אומה מפורקת", המשיל חאן חאן את קרונות הרכבת שהתנתקו זה מזה לניתוק הקיים לדבריו בין הנהגת המפלגה הקומוניסטית לנתיניה, אזרחי סין.

"למה זו לא מדינה מתקדמת?" שואל חאן חאן ומשיב לעצמו, "כי רבים מהם עדיין מודדים את עצמם כאילו הם חיים בעידן של מאו וסטלין. לכן לנצח הם ירגישו שעושים להם עוול, ושהם בעצם נורא נאורים, נורא מגלים שקיפות, נורא הוגנים ונורא צנועים. באמת לא קל להם". את המלים האלה הצנזור כבר לא יכול היה לסבול, והפוסט של חאן חאן הוסר עד מהרה מהבלוג שלו. כעת הוא מופיע רק באתרים חלופיים שממהרים להעתיק כל פוסט של הבלוגר הנערץ רק ליתר ביטחון.

כל מי שנסע במערך הרכבות המהירות שהקימה סין רק לפני פחות מחמש שנים, לא יכול שלא להתפעל מהטכנולוגיה, מהנוחות וכמובן ממהירות הנסיעה. בשנתיים שלוש האחרונות נדמה שעוד ועוד קווים מהירים צצים כפטריות אחרי הגשם, אבל בעקבות המקרים האחרונים גם הרכבות הצטרפו לרשימה ארוכה של ליקויי בטיחות שמתגלים חדשות לבקרים בתרופות, במזון, במפעלים ובמכרות. "בטיחות מעל לכול," קוראת הסיסמא שמתנוססת כמעט בכל פינה בסין וששגורה בפיו של כל סיני. על פי האירועים האחרונים, בכל זאת נדמה שיש ערך נשגב יותר - הכבוד הלאומי.

קובי לוי הוא מנהל מחקר מדיני ותקשורת בחברת Terrogence , ובעבר עבד בתקשורת הסינית



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות

כתבות שאולי פספסתם

*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו