בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

תחרויות לייקים: הדרך המהירה ללב הגולשים, או לבית המשפט?

עסקים רבים מנסים למשוך לקוחות באמצעות הגרלות ותחרויות בפייסבוק, הם שוכחים לעתים את הבעיות החוקיות והתדמיתיות שעלולות להתעורר

תגובות

בשנים האחרונות פייסבוק הפכה לערוץ שיווקי מרכזי. אחרי הכל, עם 750 מיליון משתמשים לא פלא שכל חברה, קטנה כגדולה, מנסה להתחבר עם הגולשים בפייסבוק בשלל שיטות, מעדכוני סטטוסים תכופים, דרך יצירת אירועים וכלה בהגרלות ותחרויות בסגנון "לחץ לייק ותזכה בסמארטפון מתנה".

ואולם, מיזמים שיווקיים כאלה, שנראים כל כך קלים לביצוע, מפתים עסקים ומפתחי אפליקציות רבים לעסוק בכך, בלי להבין כי הם פועלים בזירה רגישה שעלולה לפגוע בהם הן מבחינה משפטית, הן תדמיתית ובנוסף גם להביא למחיקתם מפייסבוק.

תקנון פייסבוק - לא סתם המלצה

אי-פי

ראשית, חשוב להבין שפעילות השיווק הזו מתקיימת בתוך עולם התוכן של פייסבוק ועל כן היא כפופה לכלליה. פייסבוק מתייחסת בתקנוניה, בין היתר, גם לנושאים הקשורים לפעילות פרסומית וקידום מכירות ומגדירה את הכללים המותרים ברשת. על כן העסקים חשופים לסנקציות מצידה של פייסבוק במקרה של הפרת התקנון. במקרים מסוימים פייסבוק עלולה לסגור את דף הפרופיל ללא הודעה מוקדמת, כפי שעשתה באוקטובר 2010 ל-LOLapps הנחשבת כמפתחת אפליקציות משחקים גדולה. במקרה זה הסירה פייסבוק מהרשת, את כל אפליקציות המשחקים של המפתחת, בהן השתמשו למעלה מ-14 מיליון גולשים, וזאת בטענה שהחברה הפרה את תנאי השימוש שלה.

יבמקרים מסויימים פייסבוק הגישה תביעות משפטית נגד עסקים, כפי שעשתה לדוגמא בתביעתה את מפעילי ה"לייקסטור" על הפרת תנאי השימוש באתר הרשת החברתית.

תקנון Promotion Guidelines של אתר פייסבוק מגדיר לבתי העסק את מרחב האפשרויות לניהול תחרות או הגרלה בפייסבוק. על המפרסם להבהיר בצורה ברורה מהם תנאי ביצוע התחרות/ההגרלה (איך מודיעים לזוכים, זמני התחלה וסיום, בחירת הזוכים ועוד), תוך עמידה בתנאי התקנונים של פייסבוק. למשל, פייסבוק אוסרת להודיע לזוכים בתחרות או בהגרלה על זכייתם באמצעות אתר פייסבוק, אלא רק באמצעות הודעה לדוא"ל של המשתמשים. כך גם אוסרת פייסבוק על שימוש בכפתור ה-like כמנגנון הצבעה.

סוף הגרלה - תביעה?

מעבר לכך שפייסבוק מחייבת את המפרסמים לצרף תקנונים לפעילויות השיווק, מדובר בצעד חשוב, לא רק מול פייסבוק אלא גם מול הגולשים. תקנון מסייע למנוע אי בהירויות וויכוחים מיותרים, ומונע מהמשתתפים בתחרויות או בהגרלות לטעון טענות שונות כנגד עורכיהן.

במקרים רבים משתתפים הכריזו בפייסבוק כי הם חושבים שמגיע להם לזכות בפרס המיוחל, כאשר תנאי התחרות לא היו מספיק ברורים. כשגולש ממורמר מספר בפייסבוק על העוול שהוא חושב שנגרם לו, זה יכול ליצור כדור שלג ולהביא לכך שהתחרות תזיק לעסק.

חשוב להדגיש כי בכל הקשור לעריכת הגרלות, בין בפייסבוק ובין בכל מדיה אחרת, חלים דינים פליליים, על פיהם, לצורך קבלת היתר, לעריכת ההגרלה, יש למנות עו"ד או רו"ח אשר יפקחו עליה. בנוסף חלות חובות נוספות כגון החובה לפרסם את תכנית ההגרלה במשך כל תקופתה ועוד. הדרישה לפיקוח מדגישה ביתר שאת את הצורך בצירוף תקנונים לתחרות או להגרלה אשר יסדירו גם נושאים אלה.

אם כן, חרף הפיתוי להשתמש באמצעים השיווקיים הרבים המבוססים על פייסבוק או רשתות חברתיות אחרות, מומלץ לעסקים להיות ערים להגבלות החוקיות והתקנוניות שחלות עליהם. כמו כן, כדאי לקרוא היטב את תקנוני של פייסבוק הנגישים לכל ואשר מתעדכנים מפעם לפעם ולוודא כי בית העסק אינו מפר אותם. במקרה של ספק, כמובן מומלץ להתייעץ עם עורך דין המתמחה בתחום. פעולות אלו לא רק יסייעו בהגנה על העסק מפני חשיפות משפטיות, אלא גם יחסכו לעסק מבוכה מיותרת בפייסבוק.

עו"ד אביטל שינקאי, משמשת ראש תחום טכנולוגיה וקניין רוחני במשרד עוה"ד שנהב, קונפורטי שביט ושות'



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו