בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
${m.global.stripData.hideElement}
 

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

ניצוצות ברשת

אמנות הגלילה: לצלול בסטייל לתוך הרשת

פס הגלילה שלוקח אותנו לעומק דפי האינטרנט היה פעם בבת עינם של מעצבים. אבל בימינו כשהדפים עצמם כה מעוצבים ומורכבים, הוא נשכח בצד

תגובות

בשנים האחרונות התרגלנו לכך שאתרי אינטרנט הם כמו קרחון, שרק ראשו מבצבץ מעל המים, ורוב רובו שקוע עמוק עמוק מתחת למסך. כדי לצלול אל קרקעית הדף נולד פס הגלילה, שמופיע בצד ימין או שמאל של המסך.

פס הגלילה קיבל תשומת לב משתנה במהלך השנים. לפני מספר שנים היה מקובל לצבוע את פס הגלילה של האתר בצבעים המתאימים לצבעי האתר. צורת הגלילה נשארה זהה, רק צבעה השתנה. התעלול עבד בעיקר על דפדפני אינטרנט אקספלורר בגרסאות ישנות.

עם התפתחות עולם האינטרנט, הגיעה התקופה בה עיצבו אתרים שנכנסו בדיוק בגודל של מסך המחשב, ברזולוציית מסך של 800 על 600 פיקסלים ובהמשך, ברזולוציית מסך של 1024 על 768 פיקסלים. לא הייתה התייחסות גרפית למעטפת, לכל מה שמופיע על המסך מסביב לאזור המעוצב. הוא הושאר לבן, ובאמצע ראו את האתר הקטן. אם האתר הקטן היה מעוצב בפלאש, היה מאוד נפוץ לעצב את הסקרול, הוא פס הגלילה. המעצבים נהגו לעצב את הסקרול ולהפוך אותו לאלמנט דקורטיבי או לעצב חלק ממנו - חצים ללמטה וללמעלה שרק במעבר העכבר מעליהם התוכן של העמוד הקטן היה נגלל באיטיות.

עולם הווב המשיך להתעצם, בלוגים ואתרים ארוכים, הפכו לחלק מהעולם שלנו, ועם כניסתן של האפליקציות, שיש להן גלילה מאוד ברורה ומוגדרת- הזזת האצבעות והצגת פס גלילה נסתר בצד, הלכה והצטמצמה ההתעסקות בעיצוב הגלילה.

כיום נהוג לומר, שיש אלמנטים שהגולש רגיל אליהם, לנראות שלהם, להתנהגות שלהם, ולא צריך לעצב אותם. כך לגבי הגלילה של העמוד.

עמודי אינטרנט ארוכים, כקונספט, הם אחת התופעות המנצנצות ברשת בימינו. ואם את הגלילה עצמה לא מעצבים יותר, והעמוד ארוך ועמוס בתוכן, ברכיבים פונקציונאליים ובכפתורים שמכוונים ליצירת פעולה, נשאלת השאלה המרכזית:

איך להפוך את הגלילה לחוויה?

באתר הבא, כשהגולש גולל את האתר למטה, הוא עובר חוויה של תנועה אמיתית ותלת מימדית ברחוב. תוך כדי התנועה, נחשף הגולש לתוכן ולעיגולים חצי שקופים, המציעים לו קישורים, הסברים ואינפורמציה רלוונטית. העיגולים נעים בקצב אחד והרחוב נע בקצב אחר. התוצאה מדהימה והגולש לא ירצה להפסיק לגלול:

באתר של נייק, המציג משקפי סקי, יצרו בעמוד הבית שכבות של סרטונים, תמונות מרשימות של המשקפיים ושל דוגמנים ושכבות של טקסט וכפתורים המפנים את הגולש לרכישה. להבדיל מאתרי רכישה סטנדרטיים, בעמוד הבית של האתר הנוכחי, תוכלו לראות שבעת גלילת האתר, נעות השכבות בקצב שונה, לעתים עולות זו על גבי זו, ויוצרות חוויה תלת מימדית מרתקת.

כשאמנות ואינטראקטיביות נפגשים

כשמעצבים משקיעים מחשבה בתוצר אינטראקטיווי מרשים, כשאנשי הטכנולוגיה משקיעים מאמץ בהבאת התכנית אל הפועל, יכולה להתקבל תוצאה מרשימה ואמנותית. גלילת האתר כבר אינה פעולה פונקציונלית בלבד, אלא הופכת להיות אמנות וכל השינויים שמתרחשים בעמוד מסונכרנים עם הגלילה. פס הגלילה, הופך להיות שולי. שימו לב, שאתם אפילו לא מסתכלים עליו:

החשיבה והתכנון קדימה באים בהחלט לידי ביטוי באתר הבא, בו שכבות מרשימות ועצומות בגודלן וברושם שהן יוצרות, שלובות זו בזו ונעות בקצב שונה. העניין והחוויה הינם חלק מהעיצוב, מהאמנות:

באתר הבא, נוצרת הגלילה רק לאחר לחיצה על אחד הקישורים בתפריט הניווט השמאלי. לאחר הלחיצה, מוצגות שכבות של תמונות והסברים, שבגלילתם עולות זו על גבי זו בשקיפות ויוצרות עניין:

באתר הבא, תוך כדי גלילה למטה, קופצים כפתורי ניווט כמו כדור פינג-פונג, ומפתיעים את הגולש. במעבר עכבר מעל התפריט העליון, הוא מוצג וכשמזיזים את העכבר לכיוון אחר, תפריט הניווט נעלם והאתר נחשף במלואו. איפה פס הגלילה? לחלוטין אינו קיים והגולש לא יודע אם הוא קרוב לסיום העמוד הארוך או לא:
 

תמונות מרשימות ותנועה בקצב שונה הופכת את האתר הבא להיות מושך ומעניין. שימו לב לתופעה מעניינת, כשאלמנט מתקרב לחלקו העליון של המסך, תוך כדי הגלילה, הוא נעלם ובכך מכוון את הגולש להתבונן על האלמנט הבא שנכנס לבמה:

הריגוש שבגלילה

ולסיום, יצירת אמנות בלתי נתפשת, שהינה תוצאה של תכנון קדימה, חשיבה ובניית קונספט סביב נושא הגלילה. הגלילה הופכת להיות האמצעי שיוצר את חווית האתר. הפסים הצבעוניים מלווים את האתר לכל אורכו ויוצרים אפקט מרשים. מומלץ להיכנס כדי להרגיש ולחוות

לסיכום, אל תחששו לאתרים הארוכים - הם על המפה ויישארו על המפה עוד זמן רב. ככל שהגולש מורגל באתרים ובאפליקציות ארוכות, כך הוא מחפש ריגושים נוספים, שיכולים לבוא לידי ביטוי גם בגלילה.

רושו יונית היא מנכ"לית בניית אתרים דיינמיק-ווב ומרצה במסלול לעיצוב אינטראקטיבי במכללת שנקר. בוער לכם להציג אתר או אפליקציה ברמה בינלאומית? אני ממתינה לכם בפייסבוק ואהיה כאן בשבוע הבא.



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו