בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
${m.global.stripData.hideElement}
 

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

איך לחפש בגוגל? הטכנולוגיה בשירות המורים בבתי הספר

פיילוט ראשון של האקדמיה למורים של גוגל מחוץ לארצות הברית, פועל לשנות את ההוראה הממוחשבת בישראל

21תגובות

כשנשאלו מי מהם יודע להשתמש במנוע החיפוש של "גוגל", לא היה אחד מבין עשרות המורים שהתכנסו השבוע בבנייני החברה שלא הרים את היד. את השימושים השגרתיים של האתר כולם שם הכירו, אבל העולם שנגלה אליהם השבוע, בקומה ה-26 של בניין המשרדים במרכז תל אביב, הוא עולם חדש שבו את התשובה לשאלה "מי צייר את הציור שלפניך ומי נקבר בחלקה שלידו בשנת 2006?", מוצאים ב-10 שניות בלבד, כשגם גוון צבע יכול לעזור במציאת התשובה הנכונה.

בימים האחרונים הסתגרו 56 מורים במשרדי החברה, שמימנה בעבורם הצצה ראשונה לרזי מנוע החיפוש שהותאם למורים: "כך תערכו את הסרטון שלכם בתוך יוטיוב, עד שהורי הילדים בבית כבר לא יוכלו לשמוע את קולכם", מסביר להם ג'ים סיל, מורה לבימוי שבא מקליפורניה כדי להדריך את המורים הישראלים.

מדובר בפיילוט ראשון בארץ של האקדמיה למורים של גוגל, שכמוהו נוסה קודם רק בארצות הברית, ואשר מקדים חתימה על הסכם שיתוף פעולה שנרקם בימים אלה בין החברה המסחרית לבין משרד החינוך בניסיון לשנות את פני ההוראה הממוחשבת בישראל.

מוטי מילרוד

את שיעור ההיסטוריה, למשל, מציעה התוכנית לקיים באמצעות סיור ממוחשב בתחנות חייו של חוזה המדינה, בנימין זאב הרצל. במקום לחשב זוויות במשולש, התלמידים יתבקשו להשיב איזו זווית הם מזהים במפה של העיר פאריס, ובשיעור אזרחות יוכלו לערוך מסע דיגיטלי ברחובות ירושלים, שבמהלכו יבדקו כמה מבתי העסק בבירה נגישים לנכים. "זה מדהים לחשוב שאני יכולה להשתמש ב-google earth, למשל, כדי להראות לתלמידים שלי מסלול שמתואר ביצירה ספרותית", מסבירה נהלה שואהנה, מורה מתיכון אל-בשאאר בסחנין, שהשתתפה השבוע בפיילוט.

כדי לזכות לשבת בכיתה הזו, שההכנה לפתיחתה נערכה שנתיים, שיגרו מאות מורים מרחבי הארץ סרטונים שבהם הסבירו מהי למידה מקוונת, על פי תפיסתם. "פרסמנו קול קורא באינטרנט, בחיפוש אחר אנשים שפועלים כבר היום כדי להפוך את הסביבה הלימודית לכזו המשלבת טכנולוגיה ואינטרנט, וביקשנו מהם להעלות את הסרטון שהכינו ליו-טיוב", מספרת סמנכ"ל השיווק של גוגל ישראל, ריקי דרורי.

"יש הבדל של שמיים וארץ בין מה שהראו לנו כאן לבין מה שידעתי קודם, נפתח לי עולם ענק של אפשרויות", סיפרה איילה אבני, מגדרה, המדריכה בפרויקט התקשוב במשרד. את חופשת חנוכה שלה היא מתכננת להעביר בשינון כל המיומנויות שרכשה בסדנה.

חוזה שיתוף הפעולה בין משרד החינוך לבין גוגל יכלול גם כניסה של פרויקטים בינלאומיים של מדע וטכנולוגיה לתוך מערכת החינוך, כמו google science fair, ייעוץ במחשוב ותוכן דיגיטלי בהוראה וגלישה בטוחה. בין היתר, ינותבו שעות הכשרת המורים במערכת לשעות הנחיה על ידי מורים שהוסמכו בפרויקט.

בשנתיים האחרונות החל משרד החינוך להטמיע בבתי הספר היסודיים את השימוש בטכנולוגיה ממוחשבת, אולם בפרויקט הקיים, מסביר אחד המורים שהשתתפו בסדנה של גוגל, הדגש הוא על אופן העברת החומר ולא על השתתפות הפעילה של התלמידים: "המורה משתמש במקרן בשיעור והתלמידים פאסיביים. התוכניות שיש לנו כלל לא משתמשות בכלים האלה. מורה לוקח מערכי שיעור מן המוכן ומיישם אותם. אין לנו הכשרות שבהן לומדים את הכלים האלה. אין לי ספק שעכשיו, אעביר הלאה את המיומנויות האלה גם למדריכים שלי".

מנכ"לית מט"ח, גילה בן הר, השותפה לפרויקט לצד רשת אורט, מודעת לכך שהרוב המוחלט של בתי הספר אינם ערוכים ליישם את שלל ההצעות שהועברו למורים, אבל משוכנעת שכך צריך להתחיל השינוי: "כיום האמצעים ללמוד כך נמצאים בעיקר בבתים של הילדים, לא בכיתות. אני מקווה שבשנתיים הקרובות נראה יותר ויותר תלמידים מגיעים לשיעורים עם מחשבים ניידים ונוכל להגיע למצב שילד יכול ללמוד בכל מקום ובכל שעה. הרעיון הוא שכל תהליך העבודה ישתנה, הלמידה הפאסיבית תוחלף באקטיבית והתפקיד של המורה רק יתעצם".

למרות שהכלים שגוגל מציעה הם חינמיים, העובדה שחברת ענק מסחרית נכנסת למוסדות החינוך בישראל דרך הדלת הקדמית, משרד החינוך עצמו, גוררת הרמות גבה בקרב חלק מהשומעים על הפרויקט. אין ספק שהשימוש במנוע החיפוש כבר הפך לחלק אינטגרלי מחוויית הלמידה הביתית של התלמיד, אבל הפיכתו למוקד העשייה גם בכיתה, תסייע לחברה להחדיר את המותג ולהגביר את השימוש בו דרך מערכת החינוך. בצד היתרונות הברורים שמספקת הטכנולוגיה כשהדבר נוגע לצפייה בניסויים מדעיים או במתרחש מעבר לים, קיים החשש כי השימוש התכוף ברשת האינטרנט בבתי הספר יעודד את התלמידים לזנוח את הטקסט הכתוב לטובת האמצעים הויזואליים. עם זאת, אומר מורה בפרויקט: "צריך לזכור שהטכנולוגיה היא הכלי ולא המהות - שתלויה במורים טובים. זו היתממות לחשוב שבשנת 2011 יש משמעות לכך שהלוגו של גוגל ייכנס לכיתה, כשכל ילד כבר מכיר אותו היטב שנים".



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו