בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

ניצוצות ברשת

7 הטרנדים שכבשו את הרשת ב-2011

הם היו כאן השנה והם יישארו איתנו גם בשנה הבאה: עיצוב למסך הרחב, חוסר פרופורציות, טיפוגרפיה מרגשת, אתרים ארוכים ועוד

12תגובות

הרשת עברה בשנת 2011 מהפכות ותהפוכות. התפתחות המובייל, התעצמות הרשתות החברתיות, מותו של הפלאש וההתקדמות הטכנולוגית המסיבית, הביאו טרנדים בינלאומיים אדירים. בארץ רובם עדיין לא נקלטו, אך ברחבי העולם אלו המגמות החזקות והן ימשיכו איתנו גם בשנת 2012.

כמעט כל הדוגמאות בטור זה נכתבו ב- html5, הטרנד החזק ביותר בעולם, שעליו נפרט בשבוע הבא, ביחד עם הטרנדים שיבלטו ב- 2012.

אתרים ארוכים

על אף הכאב למקדמי האתרים שמעודדים בניית אתרים מנופחים מתוכן, התפתח בשנת 2011 טרנד העמודים הארוכים, לעתים עמוד ארוך אחד בלבד. המהפכה התרחשה כשמעצבי האתרים התרחקו ממושג ה- fold, המגיע מעולם הדפוס- חלקו העליון של האתר, שרואים לפני שמתחילים לגלול את העמוד. לפני שהחלו לעצב עמודים ארוכים, היה מקובל להציג את כל המסרים השיווקיים ואת כל הפונקציונאליות העיקרית ב- 600 הפיקסלים העליוניים של האתר.

הגולש היה מורגל בעמודים קצרים, עם גלילה פנימית קטנה לכל אזור טקסט. ככל שהגולשים מתרגלים לאתרי חדשות, לאתרי בלוגים, לאפליקציות ארוכות, כך הם מתרגלים לגלול. ועל אף שבארץ עדיין קשה לקהל להתרגל לחידוש, בעולם כבר כמעט אין זכר לאתרים נטולי גלילה. אתרים בני עמוד אחד הינם נישה בתוך קטגורית האתרים הארוכים, והם מציעים את כל התוכן שיכול לעניין את הגולש בעמוד אחד ארוך, שתוך כדי הגלילה בו, נחשף הקורא למידע רלוונטי נוסף.

אני מאמינה שהסגנון של אתרים ארוכים ימשיך ללוות אותנו גם בשנת 2012 והם יהפכו להיות חלק מהאינטרנט שסביבנו. זו אחת הדוגמאות האהובות עליי, הממחישות את העוצמה של הסגנון.

מסך רחב

אחד השיפורים המבורכים שראינו ב- 2011 היה העיצוב למסך הרחב. לאחר שנים בהן המעצבים היו מעצבים את האתר במרכז המסך ומשאירים ריק מסביב, חלה תפנית. מסכי הטלוויזיות הרחבים, מסכי המחשב החדים, חיבור המחשב לטלוויזיה והשימוש הגובר במולטימדיה ובווב לא משאירים ספק: השוליים כבר לא יכולים להישאר בלתי מעוצבים, מאחר ולרוב הגולשים, הם תופסים חצי מהמסך.

העיצובים היום מלכתחילה מתייחסים לנראות על מסך רחב. כך נולד השימוש בתמונות הרקע הגדולות, התופסות את כל רוחב המסך, הפסים והאלמנטים הגרפיים שמלווים את האתר מצד לצד ועוד.

אני לא רואה בעתיד הקרוב חזרה לעיצוב המזניח את השוליים. מבחינת ישראל, הטרנד קיים ויותר ויותר אתרים עולים לאוויר כשכל רוחב המסך מעוצב.

חוסר פרופורציות

“אני פה, תראו אותי" צועקים האתרים של ימינו. מיליוני אתרים בעולם והגולש חסר הסבלנות עובר ביניהם במהירות, ביעילות ותוך סינון מידע אוטומטית. על מנת להישאר בתודעה ובזיכרון של הגולש, נוקטים היום מעצבי ומאפייני האתרים בגישת הצעקה. האתר צועק על ידי הצגת המידע באופן עצום, חסר פרופורציות לעומת הגודל שהיינו מצפים לו. לוגו, תמונת רקע, משפט פתיחה, פוטר- כל אלו מוצגים בענק, מתפרצים מהמסך ומושכים את עיניו של הגולש. בישראל העיצוב עדיין מסורתי ולא מורגשת מגמת חוסר הפרופורציות הבינלאומית.

באתר הבא של צלם אופנה, התמונה הראשונה גדולה כמעט כמו כל גודל המסך, משפט המחץ הראשון בצד שמאל גדול ממדים וביחד עם תפריט הניווט שעולה למעלה בגלילת העמוד, אין אלמנטים נוספים בעמוד. המסר מועבר באופן צועק וברור.

אתרים חברתיים

עליית הרשתות החברתיות והשימוש הגובר והמתעצם בשירותים שהן מוסיפות ומשדרגות כל העת, הביא השנה למגמה מעניינת, שתמשיך גם בשנה הבאה: תכנון ובניית אתר מבוסס רשת חברתית. הפונקציות באתר, עיצוב האתר, התקשורת עם האתר- בבסיסם עומדת מחשבה הקשורה באופן יסודי ומהותי לרשתות החברתיות. אם על ידי עיצוב האייקונים של השיתוף ברשתות באופן מוגזם או כחלק אינטגרלי מעיצוב העמוד, אם על ידי רישום לאתר דרך הרישום של פייסבוק, אם על ידי רישום תגובות לכתבות על ידי שימוש במודול התגובות של פייסבוק, אם דרך הצגת תמונת הגולש מתמונת הפרופיל שלו, כדי לעורר אצלו הזדהות עם האתר ועוד. ההתייחסות לרשתות החברתיות לא מסתיימת באתר, אלא ממשיכה לעמודי האוהדים המעוצבים והפונקציונאליים בפייסבוק, טוויטר וגוגל פלוס.

בישראל- רוב האתרים המקצועיים והחדשים מודעים לצורך ולתועלת ומציגים אייקונים לרשתות החברתיות באתר, אך בדרך כלל ברמה בסיסית, כאייקונים בצד.

קיימת נישה שהולכת וגדלה, של אתרים בני עמוד אחד, שרק מהווים סגירת קצוות וחיבור בין הבלוג בטוויטר, עמוד האוהדים בפייסבוק, העמוד העסקי בלינקד אין ויתר הנראות ברשתות החברתיות.

שימו לב כמה גדולים האייקונים של טוויטר ושל פייסבוק באתר הבא, כשמטרתם לגייס גולשים למאבקם. הם מעוצבים כחלק מהאתר, מקום מיוחד עוצב עבורם מבעוד מועד:

טיפוגרפיה

אמנות עיצוב הטקסטים שודרגה והתעצמה השנה מסיבות טכניות. אינטרנט אקספלורר תומך מזה מספר שנים בהצגת פונטים שאינם מותקנים על מערכת הגולש, אך מטעמי זכויות יוצרים לא נעשה בכך שימוש. עם פיתוח פורמטים חדשים של פונטים לשימוש באתרי אינטרנט, המכילים מידע על זכויות היוצרים ואינם מאפשרים עיצוב לדפוס, הוסיפו תמיכה נרחבת לנושא זה בקוד. css3 הגרסה החדשה של הגדרות העיצוב לעמודי אינטרנט מאפשרת בקלות להטמיע ולהשתמש בפונטים שאינם מותקנים על מערכת הגולש. מנקודה זו - השמים הם הגבול.

שנים מעצבים אינטראקטיביים היו רגילים לעצב בשימוש הפונט אריאל ופונטי מערכת אחרים. השימוש בפונטים מסוגננים אחרים היה עיקר נחלתם של מעצבי הדפוס. אך הגבולות נפרצו ומעצבים אינטראקטיביים כיום מעצבים את האתרים שלהם בשימוש פונטיים מסוגים שונים, חדשים ועכשוויים, שאינם מחייבים התקנה על מחשב הגולש.

התוצאה מדהימה, אם מעצבים ומתכננים אותה נכון. עדיין יש הרבה מה ללמוד בנושא שימוש בפונטים בווב, לא כל הפונטים עוברים מסך, ומה שקל לעצב בפרינט לאו דווקא ייראה אקסקלוסיבי באתר דינאמי או באפליקציית מובייל, אבל עם התפתחות התחום והוספת עוד אתרים המספקים פתרונות ופונטים לווב - בוודאות ניתן לומר שטרנד זה ימשיך איתנו מעכשיו והלאה.

מינימליזם

באתרים האיכותיים והמקצועיים של 2011 הצליחו המעצבים והמאפיינים להגיע לרמה עיצובית גבוהה ולהעביר את המסר של האתר באופן ברור, עם פחות אלמנטים גרפיים, פחות סיסמאות שיווקיות, פחות רעש וצבע, פשוט הרבה פחות. בלי לפחד מצבע לבן, בלי לחשוש מאזורים ריקים בעמוד, נולדו אתרים מינינליסטיים. הלבן והרווחים נותנים אוויר לעמוד האינטרנט והופכים אותו לקליל ולזורם. בשנת 2012 המגמה תמשיך איתנו, אך במקביל תהיה מגמה סותרת, עליה ארחיב בשבוע הבא. בארץ מדברים על אתרים מינימליסטיים, אך בפועל עדיין מתקשים להתנתק מסיסמאות שיווקיות ארוכות, מטקסטים מעייפים ומדחיסת עודף אינפורמציה בחלק העליון של העמוד. שימו לב כמה הטקסטים עבים וחסרי פרופורציות מעל הלבן השולט:


אתרים לרוחב

אתרים הוריזונטליים החלו להתפתח השנה ולאט ניתן לראות שהמגמה מתעצמת. אתרים שבנויים לרוחב במקום כלפי מטה מעניינים, מרגשים וגורמים לנו לטייל בהם ימינה ושמאלה בנוחות ובאינטראקטיביות.

בישראל היום שיעצבו על פי טרנד זה באופן שגרתי הינה רחוקה.

לסיכום

2011 הייתה שנה רצופת מהפכות. רוב הטרנדים שסקרתי למעלה ילוו אותנו גם בשנת 2012, חזקים יותר, עוצמתיים וממוקדים. בשבוע הבא אסקור את הטרנדים שילוו אותנו בשנת 2012.

רושו יונית היא מנכ"לית בניית אתרים דיינמיק-ווב ומרצה במסלול לעיצוב אינטראקטיבי במכללת שנקר. בוער לכם להציג אתר או אפליקציה ברמה בינלאומית? אני ממתינה לכם בפייסבוק ואהיה כאן בשבוע הבא.
 



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו