הכל על הטופס: איך לא תבריחו את הגולשים - ברשת - הארץ
ניצוצות ברשת

הכל על הטופס: איך לא תבריחו את הגולשים

איך לעצב ולבנות אתרי אינטרנט, ובעיקר טפסים אמינים ומזמינים? איך לגרום לגולש לא להתעצל ליצור קשר או להירשם ולא לחשוש להזין פרטי כרטיס אשראי באתר?

שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל
יונית רושו

טפסים באתר אינטרנט הינם הדרך היעילה והנפוצה ביותר ליצירת קשר עם הגולש, בין אם בעמוד צור קשר, או בין אם בטופס רישום למועדון הלקוחות או כשהגולש מעוניין לרכוש מוצר הנמכר באתר, ועליו להשאיר לשם כך את פרטי כרטיס האשראי שלו. תכנון, עיצוב ובניית טופס המשרת את המטרה שלשמה נבנה הטופס הכרחי להשגת אותה המטרה.

טופס קריאטיבי ומעורר השראה, המזמין את הגולש להשאיר את פרטיו לצורך יצירת קשר יעודד את הגולש להקדיש דקה למילוי שדות הטופס. טופס נעים וברור ישכנע את הגולש לסמוך על האתר עד כדי הזנת פרטי האשראי שלו בטופס.

אתר אמין- טופס אמין- ביטחון

הרבה מרכיבים המשולבים ביחד יוצרים את האמון. החל מעיצוב הלוגו, מבחירת סוג וגודל הפונט, מאיכות התמונות ועד התוכן של האתר ומהירות עליית דפיו.

מידע: בתור התחלה טריוויאלית, הצגת פרטי יצירת הקשר, טלפון ומייל הכרחיים לבניית האמון.

עקביות: ככל שהאתר עקבי יותר, כך הגולש לומד להכיר אותו, מרגיש איתו בנוח וסומך עליו יותר.

תמונות: התמונות חייבות להיות איכותיות ואמיתיות כדי לשדר אמינות. אם באתר מכירתי של עגלות יופיעו תמונות שנרכשו במאגרי תמונות, זה יפגע באמינות האתר.

טקסטים: תוכן נכתב כדי לקרוא אותו. הגולש חסר הסבלנות לא יקרא כמות עצומה של תוכן, אך יש מידע הכרחי להבנת האתר, להכרת מוצריו, שירותיו או אנשיו. הימנעות משגיאות כתיב ומסלנג מוגזם מומלצת ליצירת האמון בין הגולש לבין האתר. נקודה חשובה נוספת היא גודל הפונט: טקסט קטן מדי אינו קריא.

תפריטי הניווט: פופולרי היום לעצב תפריטי ניווט מיוחדים, בלתי צפויים, מרגשים. אין עובדה זו פוגעת בחובה שחלה על התפריט, שתפקידו פונקציונלי ועיקרי באתר, לשרת את המטרה שלשמה הוא נוצר: לתת לגולש את האפשרות לנווט באתר. אם התפריט יהיה לא עקבי, קטן מדי, ייעלם בחלק מהעמודים- אלו יכולים לבלבל את הגולש ולהפחית את האמון.
אוויר: לא לחשוש משטחים ריקים. שטח ריק בין תצוגת המוצרים ובכלל, בין האלמנטים השונים המרכיבים את עמוד האינטרנט, תורמת להרגשת הנינוחות בו. ולהיפך- ניסיון להוריד את כל המרווחים כדי שלא תהיה גלילה באתר, יכול לגרום לאתר להיראות מיושן, מחניק ומלחיץ.

אם הוא צודק - כנראה שהוא אמין

צילום: none

בטופס מילוי כרטיס האשראי של github, שהוא לבן, נקי וברור, כשמקלידים את הספרות הראשונות של כרטיס האשראי- מובלט אוטומטית כרטיס האשראי הנכון. המידע שרלוונטי לגולש נמצא מסביב, הגולש מבין היכן הוא נמצא, על מה הוא משלם וכמה יעלה לו. הפרטים שהוא נדרש להזין מינימליים והתהליך ברור ואמין:

קצר ולעניין והכי חשוב- פשוט

טפסים ארוכים, מייגעים, המורכבים ממספר עמודים, יכולים לייאש את הגולש. ההרגשה שמקבל הגולש, כשהוא מסיים למלא את כל שדות החובה בעמוד ובלחיצה על "המשך" מוצג בפניו עוד עמוד, שהוא לא ציפה לו, ולאחריו עוד עמוד בלתי צפוי, לא תשאיר הרבה גולשים בסוף התהליך.

צילום: none

הגולש צריך לדעת כמה עמודים עליו למלא, מה התהליך שהוא עומד לעבור. ואם ניתן לוותר על משהו- וותרו עליו.

פסקת הסבר בהתחלה יכולה להיות מצוינת, ואם יש מספר שלבים, ספרו על כך לגולשים, או הציגו לשוניות. ראו כמה עדין הטופס הבא, המעוצב בפשטות. הטופס נקי, נעים ומזמין להשאיר בו פרטים

צמצמו בפרטים

באתר הבא, הכותרת הגדולה, ההסבר הבסיסי שמציין שצריך בדיוק 2 שניות כדי למלא את הטופס, הצגת כל שדה בצבע ובנראות ברורה ונפרדת, וכפתור ההמשך הענק, הופכים את הטופס הבא למזמין:

לחצו להגדלהצילום: none

טפסים מעוררי השראה

באתרים מסוימים, בהם השירות שמוצע ללקוח כולל אומנות, יצירתיות, אופנה וכן הלאה, מומלץ שהטופס יזמין את הגולש להשאיר את פרטיו על ידי עיצוב הטופס באופן ייחודי, המעביר את המסר. זאת, על אף העובדה שטופס הוא בדרך כלל עמוד פונקציונאלי שיכול להיות מאוד משעמם.

אולי הטופס העמוס ביותר בטור, אך משרת היטב את המטרה שלשמו הוא נבנה. שימו לב, עד כמה מעניין יכול להיות טופס לגיוס עובדים יצירתיים:

לחצו להגדלהצילום: none

בטופס המקסים הבא, הלחיצה על "נסו אותנו" מגלגלת אופקית את עמוד יצירת הקשר. הטופס מוצג במלוא עיצובו והדרו: מחולק למלבנים, המהווים את הקונספט העיצובי של האתר כולו. רק למלא מייל ולשלוח:

הטופס בחלקו התחתון של העמוד

כמו שאנחנו כבר יודעים, הגולש גולל למטה. כבר תקופה ארוכה, שהגולש מורגל בעמודים ארוכים ובאינסטינקט הוא גולל למטה. גם בגוגל כבר יודעים זאת, והם ממקמים פרסומות בסוף העמוד ולא רק בתחילתו. סגירת העמוד על ידי הצגת טופס יצירת קשר בסופו מנצנצת ברשת בהרבה אתרים חדשים.

לחצו להגדלהצילום: none

באתר הבא, גללו את העמוד למטה לצפות בטופס הממוקם בתחתית.

פונקציונליות ברורה ובסיסית בה שולט הגולש

תנו להם מקום לכתוב, אל תגזימו עם שדות החובה ואל תתקנו אותם כל הזמן. תנו לגולש להבין, להתמצא ולמצות את התהליך באופן שהוא רוצה ויכול.

האתר הבא לקח זאת צעד אחד רחוק מדי: כאשר לוחצים על contact מתחיל להיכתב לבד מייל בשם הגולש, שכל שנותר לו לעשות הוא להמשיך את המייל באופן שהוא רואה לנכון וללחוץ על שלח:

הקשר לעולם הפיזי

מומלץ לא לשכוח להראות לו מי אתם או איפה אתם. העולם לא נגמר באתר. מאחורי האתר יש אנשים, שירותים ומוצרים ממשיים. הצגת תמונה אישית, אם זה רלוונטי, או תמונה של מקום העסק יכולה להיות מאוד חשובה. הצגת אופציות התקשרות נוספות, כדי לחבר את הגולש גם לרשתות החברתיות יכולה להמשיך את הקשר מעבר לדפי האתר.

לחצו להגדלהצילום: none

בחירת הפונטים, המרווחים, המלל, התמונה הגדולה של המיקום הפיזי הופכת את הטופס הבא להיות נעים ומזמין, על אף אורכו:

צילום: none

רושו יונית היא מנכ"לית בניית אתרים דיינמיק-ווב ומרצה במסלול לעיצוב אינטראקטיבי במכללת שנקר. בוער לכם להציג אתר או אפליקציה ברמה בינלאומית? אני ממתינה לכם בפייסבוק ואהיה כאן בשבוע הבא.

לחצו לטורים קודמים בסדרה

7 הטרנדים שיעצבו את הרשת ב-2012

7 הטרנדים שכבשו את הרשת ב-2011

אמנות הגלילה: לצלול בסטייל לתוך הרשת

המלך מת, יחי המלך החדש

תגובות