מסתבר שפייסבוק דווקא מרחיבה אופקים - ברשת - הארץ

מסתבר שפייסבוק דווקא מרחיבה אופקים

מחקר חדש שפרסם שירות המידע של הרשת החברתית טוען כי הגלישה בה חושפת את המשתמשים לדעות מגוונות יותר

שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל
שני גורקביץ'

האם גולשי הרשתות החברתיות נוהגים להתחבר אליהן כדי לתקשר עם קומץ החברים הקרובים ביותר? או שאולי מדובר בעצם בקמפוס עצום ומלא אנשים שבו הגולשים סופגים ללא הרף רעיונות חדשים? במחקר חדש שפרסם אתמול שירות המידע של פייסבוק, נטען כי מי שמחובר לרשתות החברתיות לא נותר כלוא ב-ד' אמותיו, כפי שנטען עד כה, ולמעשה מרב המידע שהוא נחשף אליו מגיע מאנשים בעלי דעות ופרספקטיבות רחוקות ממנו ואף מנוגדות לשלו.

החוקרים איתמר רוזן, קמרון מרלו, לדה אדמיק ואיתן בקשי ערכו מחקר על פייסבוק כדי להבין את טבע התפשטות המידע ברשתות החברתיות. כותרת המחקר היא "חשיבה מחודשת על מגוון המידע ברשתות החברתיות", ומטרתו להפריך את הטענות כי הסתמכות על צריכת מידע מהפייסבוק מספקת טווח צר מאוד של חדשות.

בעוד אנשים רבים מכלים את רוב זמנם במסירת מידע על עצמם וסביבתם לקבוצה קטנה של חברים ששותפים לדעותיהם, החוקרים טוענים כי עצם גודלה של הרשת החברתית - 800 מיליון משתמשים - הוא זה שמוביל אותם בסופו של דבר ללמוד דברים רבים מאנשים שהם כלל אינם מכירים.

מייסד פייסבוק, מארק צוקרברג, נואם בכינוס בקליפורניה, ב-2010. על פי המחקר סביר שגם הוא יושפע יותר מרעיונות של אנשים זרים צילום: בלומברג

עשו לנו לייק וקבלו חדשות ופרשנויות ישירות לפייסבוק שלכם

המחקר מדגים את התיאוריה באמצעות דוגמה תיאורטית. נניח שלמשתמש בפייסבוק יש מאה אנשי קשר שנחשבים לחברים שהקשר עמם חלש ועשרה אנשי קשר שנחשבים לחברים שהקשר עמם חזק. נניח שהסיכוי שאדם ישתף פרסום של החברים הקרובים שלו הוא גבוה מאוד, כ-50%. לעומתם, החברים עם הקשר החלש נוטים לחלוק מידע פחות מעניין, כך שהסיכוי שהמשתמש ישתף את הפרסומים שלהם הוא רק 15%. לפיכך, כמות המידע שנפוץ כתוצאה מקשרים חלשים וחזקים יהיה 100*15=0.15 ו-10*5=0.50 בהתאמה. כך שבסך הכל יוצא שמשתמשים ישתפו יותר פרסומים של חברים שהקשר שלהם חלש.

כלומר, החוקרים טוענים שאף על פי שסביר יותר שאנשים ישתפו פרסומים של חבריהם הקרובים, העובדה שיש להם מספר גדול יותר של חברים רחוקים גורמת לכך שהם אלו האחראים למרב המידע שמופץ בפייסבוק. כך מראה האיור שההשפעה הגדולה ביותר נובעת מקשרים חלשים, אפילו אם הקשרים החזקים משפיעים יותר באופן פרטני.

מסקנת החוקרים היא כי המידע שאנו צורכים וחולקים בפייסבוק הוא למעשה מגוון הרבה יותר מששוער. לדידם, אנו חשופים ליותר מידע מהקשרים הרחוקים שלנו מאשר מחברינו הקרובים וגם מפיצים אותו יותר. וכיוון שהקשרים הרחוקים שלנו נוטים להיות שונים מאיתנו, עיקר המידע שאנו צורכים וחולקים מגיע מאנשים בעלי פרספקטיבות שונות.

תגיות:

תגובות

הזינו שם שיוצג כמחבר התגובה
בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שהינני מסכים/ה עם תנאי השימוש של אתר הארץ