פרטים אישיים של בעלי רב-קו נשמרים במאגר נתונים לא מוגן - ברשת - הארץ

פרטים אישיים של בעלי רב-קו נשמרים במאגר נתונים לא מוגן

במשרד התחבורה טוענים כי המאגר של חברות התחבורה מאזן בין השמירה על הפרטיות לערך מתן השירות

שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל
ניר חסון
ניר חסון

יותר מחצי מיליון כרטיסי רב-קו, אשר משמשים נוסעים בתחבורה הציבורית ברחבי הארץ, מכילים פרטים אישיים רבים של הנוסעים ונמצאים במאגר שאינו מפוקח על ידי משרד התחבורה. כך טוענים גורמים חברתיים, פרלמנטריים וממשלתיים המתריעים מפני האפשרות שהמאגר ייפרץ ביתר קלות.

לצורך הנפקת הכרטיס החכם נדרשים הנוסעים מגיל 5 ומעלה למסור פרטים כגון גיל, מספר תעודת זהות, מקום מגורים וכן תמונה. נוסעים הזכאים להנחה, כמו תלמידים או קשישים, נדרשים גם להעביר את שם בית הספר שלהם או לדווח על זכאות לקצבה מהביטוח הלאומי. מלבד המידע שמעבירים רוכשי הכרטיס נשמרים במאגרי המידע הקשורים בו גם פרטים על אודות דפוסי הנסיעות. ממסמך שחיבר עו"ד אבנר פינצ'וק, ראש תחום מידע ופרטיות באגודה לזכויות האזרח, עולה כי המדינה אישרה לחברות התחבורה הציבורית לאסוף נתונים כמו מספר הקו שעליו עלו הנוסעים, תחנת העלייה ושעת העלייה לרכבת או לאוטובוס ולאגור אותם במשך שבע שנים.

כמה חברי כנסת, ובהם יריב לוין (ליכוד), ישראל אייכלר ואורי מקלב (יהדות התורה), טענו כי המאגר נבנה מבלי לקבל את אישור הכנסת לנוהלי השמירה על פרטיות הנוסעים. הנוסעים אמנם זכאים לרכוש כרטיס אנונימי שיאפשר להם לנסוע בתחבורה הציבורית מבלי למסור את פרטיהם, אולם פינצ'וק טוען כי רוב תחנות ההנפקה כלל אינן מציעות כרטיסים מסוג זה. מלבד זאת, הזכאים להנחה אינם יכולים להשתמש בכרטיסים אנונימיים אם ברצונם לזכות בהנחה.

נוסעת מציגה את כרטיס הרב-קו עם עלייתה לאוטובוס. ניתן לרכוש כרטיסים אנונימיים אך הם אינם מוצעים למכירה ברוב התחנותצילום: טלי מאייר

עשו לנו לייק וקבלו את מיטב הכתבות והפרשנויות היישר לפייסבוק

בדיון משותף של ועדת הכנסת וועדת הכלכלה לפני שבועיים הצטרפו לביקורת על הרב-קו גם אנשי משרד המשפטים. "מדוע כל אוטובוס שבו אני נוסע צריך לדעת את מספר הזהות שלי, האם אני קטין או האם אני זכאי להנחת נכה?", תהה עו"ד עמית אשכנזי, היועץ המשפטי של הרשות למשפט, טכנולוגיה ומידע במשרד. אשכנזי הדגיש את קלות הפריצה לרב-קו וציין שכדי לקרוא את המידע השמור בו יש לקרבו למכשיר מתאים, אף מבלי שיהיה צורך לגנוב אותו. "משרד התחבורה טרם הסביר לי מה בכוונתו לעשות בעניין", סיכם.

גם יו"ר המועצה לשלום הילד, ד"ר יצחק קדמן, תקף את הכרטיס, האוסף מידע מפורט על ילדים. "אין סיבה שחברת תחבורה תדע את כל הפרטים על הילד שלי", אמר, "זכותי לרכוש רב-קו מבלי למסור שורת פרטים, כמו כל מוצר אחר".

ממשרד התחבורה לא נמסרה תגובה. עם זאת, בדיון בכנסת הבהיר ממונה הפיקוח הארצי במשרד התחבורה, שלמה כץ, כי למערכת יש ביסוס חוקי. "יש ברשותנו חוות דעת מקצועית התומכת בעניין", אמר, "כמובן שקיים ערך ההגנה על הפרטיות, אך למולו עומד גם ערך מתן השירות. אנו מנסים לאזן ביניהם". כץ ציין כי הוא אינו סבור שמאגר המידע של חברות התחבורה גדול בהיקפו ביחס למאגרי מידע אחרים.

Read this article in English: Israeli activists fear bus passes may infringe on human rights

תגובות

הזינו שם שיוצג כמחבר התגובה
בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שהינני מסכים/ה עם תנאי השימוש של אתר הארץ