שתפו בפייסבוק
שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל

פייסבוק בדרך לבורסה: הכניסה 3.7 מיליארד דולר בשנה

בכירי החברה, שהגישה את המסמכים הראשוניים לקראת הנפקתה בבורסה, התאכזבו לגלות שהם מרוויחים "רק 4.39 דולר לכל משתמש"

שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל
מעבר לטוקבקיםכתוב תגובה
הדפיסו כתבה
אי-פי

פייסבוק הגישה אמש (רביעי) את התשקיף הראשון לקראת הנפקתה הראשונה לציבור, אשר בה תגייס 5 מיליארד דולר. מסמך ה-S-1 (המסמך הראשוני המוגש בהליך ההנפקה) שהגישה פייסבוק לרשות לניירות ערך בארה"ב אמנם נוסח בידי כלכלנים ועורכי דין, אבל יש בו גם לא מעט נתונים עסיסיים.

מעל הכל המסמך מוכיח את מה שכולנו שמענו: פייסבוק מאוד רווחית וזה רק הולך ומתעצם. החברה שמארק צוקרברג פתח עם כמה חברים ב-2004 נהנתה מזינוק בהכנסות מ-777 מיליון דולר ב-2009 ל-3.7 מיליארד בשנה שעברה. רווחי פייסבוק צמחו בשיעור דומה: מ-122 מיליון דולר ב-2009 ל-668 מיליון בשנה שעברה. פייסבוק סיימה את 2011 עם 3.9 מיליארד דולר במזומן, סכום קטן יחסית לעומת כמעט 45 מיליארד הדולר של גוגל.

פייסבוק חבה את שגשוגה לצמיחה העקבית של קהל המשתמשים שלה, שהפך את האתר ליותר ויותר אטרקטיווי למפרסמים - המהווים את חלק הארי של ההכנסות. פייסבוק סיימה את שנת 2011 עם 845 מיליון משתמשים - זינוק של 39% לעומת השנה הקודמת, שהסתיימה עם 608 מיליון גולשים. יותר ממחצית המשתמשים - כ-468 מיליון איש - נכנסים לאתר מדי יום. מסמכי ההנפקה של פייסבוק גם מספקים רמזים לגבי המועד שבו היא צפויה לעבור את קו מיליארד המשתמשים. אם היא תמשיך בצמיחה הנוכחית שלה, זה אמור לקרות בקיץ הקרוב.

מארק צוקרברג

עשו לנו לייק וקבלו את מיטב הכתבות והעדכונים ישירות אליכם

הפרסומות היו אחראיות ל-85% מההכנסות של פייסבוק בשנה שעברה, אבל היא מצמיחה מקורות הכנסה נוספים במהירות גדולה יותר מהמתחרה גוגל. במקרה של ענקית החיפוש, הפרסומות אחראיות על 96% מההכנסות.

למרות הנתונים המרשימים הכנסות החברה אכזבו כמה אנשים שבחנו את המסמכים.הסיבה: החברה מייצרת בערך 4.39 דולר לכל משתמש. "זה מספר נמוך באופן מפתיע", אמר טים לונגהורן, פרופסור למימון, באוניברסיטת נוטרה דאם. גוגל לעומתה מרוויחה כ-30 דולר למשתמש בשירותיה. "פייסבוק צריכה למצוא עוד דרכים להשיג הכנסה מהמשתמשים", אמר.

פייסבוק ציינה כי הזדמנויות ההתרחבות המבטיחות ביותר שלה הן בברזיל, גרמניה, הודו, יפאן, רוסיה ודרום קוריאה. החברה מקווה שבסופו של דבר תוכל להיכנס גם לסין אם היא תוכל להתמודד עם חוקי צנזורת תוכן ברשת הקיימים במדינה.

המרוויחים הגדולים מההנפקה צפויים להיות מייסד הרשת, מארק צוקרברג בן ה-27, וחברו דסטין מוסקוביץ', שמחזיקים כמעט ב-134 מיליון מניות, חברת ההון סיכון Accel Partners שמחזיקה ב-201 מיליון מניות, חברת ההשקעות הרוסית DST Global Ltd שמחזיקה ב-131מיליון מניות ומנכ"ל פייסבוק לשעבר פיטר טיל שמחזיק ב-45 מיליון מניות. מאות עובדים המחזיקים במניות צפויים להפוך למיליונרים. לחברה יש כ-3,200 עובדים.

פייסבוק ציינה גם שורה של דברים המאיימים עליה, כשהבולטים שבהם הם המתחרה גוגל שמנסה לקדם את הרשת החברתית שלה גוגל פלוס באגרסיביות, ובנוסף לכך היא חוששת מחוקי פרטיות נוקשים יותר באירופה ובארה"ב.

תגובות

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ