מה מפחיד את פייסבוק

הרשת החברתית חשפה את הסיכונים שעומדים בפניה: מגוגל פלוס עד התעייפות הגולשים

עודד ירון
שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
מעבר לטוקבקים
עודד ירון

המסמכים שהגישה פייסבוק לרשות לניירות ערך בארה"ב חשפו הרבה על החברה. בין היתר חשפה פייסבוק גם את הדברים שמהם היא חוששת, או במלים אחרות, מה מאיים על סיכויי הצמיחה שלה, על ההכנסות ועליה ככלל.

פייסבוק לא חסכה בפרטים ומנתה יותר מ-30 גורמים שעשויים להכשיל אותה בעתיד. בין היתר צוינה הדומיננטיות של מארק צוקרברג כגורם שעשוי להיות בעייתי, זאת לצד התביעות הייצוגיות שהוגשו נגד החברה, ועלולות לפגוע ברווחיותה. גם סיקור תקשורתי שלילי, החמרת חוקי הפרטיות והרגולוציה בתחומים שונים והבעיות טכניות בשל המורכבות האדירה של התוכנות שעומדות בבסיס הרשת נמנו עם הגורמים. בנוסף היא ציינה את החשש מהאקרים ופושעי רשת שעלולים לפגוע בה.

גם מתחרות לא חסרות לפייסבוק, לצד טוויטר הוותיקה, גוגל פלוס - הרשת החברתית של ענקית החיפוש והטכנולוגיה - הולכת ומסתמנת כאיום על פייסבוק. אמנם חודשים רבים היא זכתה לזלזול בשל חוסר הפעילות של הגולשים בה, אבל מתחת לפני השטח נמשך הגידול במספר המשתמשים שלה, וגוגל פועלת לשלב אותה בשירותים רבים שלה כמו ג'ימייל, והחיפוש, שהחל להציג תוצאות מגוגל פלוס ושירותים נוספים. לצורך כך היא גם הכריזה על איחוד של מדיניות הפרטיות ביותר מ-60 שירותים שונים - איחוד שאמור לדבריה להקל על משתמשים להבין את הכללים, אך באותה מידה הוא גם מקל עליה להעביר מידע בין השירותים השונים שלה.

תחרות יכולה להגיע גם מרשתות חברתיות חדשות יותר שמושכות את הגולשים, בין אם כאלה המבוססות תמונות כמו אינסטגרם ובין אם מבוססות מיקום כמו פורסקוור. בסופו של דבר, פייסבוק עושה את כל מאמציה, כדי שיותר ויותר מחוויית הגלישה שלנו תתועל דרכה, בין אם בהאזנה למוסיקה, צפייה בסרטים וסדרות, קריאת כתבות, או גם שיתוף מידע מרשתות חברתיות אחרות.

בסופו של דבר פייסבוק יודעת שדווקא היתרון הבולט והברור ביותר שלה, עלול להיות גם אחד החסרונות. פייסבוק היא הרשת החברתית הגדולה ביותר בעולם, מספר המשתמשים שלה הוא חסר תקדים, ושיעור הצמיחה בהכנסות שלה הוא מרשים. אבל, היא מודעת לכך שיש גבול לגידול האפשרי, ומשתמשים עלולים להתעייף ולעזוב.

גוגל פלוס, או אחת מהרשתות האחרות, עלולה להתחזק מספיק כדי לאיים על ההגמוניה שלה. כי בסופו של דבר, למרות שהגולשים שכחו זאת, אף אחד לא מחזיק אותם בפייסבוק. ולמרות שכעת זה לא נראה סביר, גם היא עלולה ללכת בדרכה של מייספייס ולהפוך מהרשת החברתית הגדולה והחשובה ביותר לזמנה, לאתר שנאבק על חייו ומחפש לו דרך חדשה.

תגובות

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ