הייתם מפרסמים תמונה של כרטיס אשראי בפייסבוק? - ברשת - הארץ

הייתם מפרסמים תמונה של כרטיס אשראי בפייסבוק?

מסתבר שיש מי שחושב שזה רעיון טוב להתפאר בכרטיס האשראי הראשון של הילד בתמונה בפייסבוק. עכשיו השאלה היא איך מחנכים אותם

שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל
גלעד הראל

"כרטיס האשראי הראשון של ג'סטין. אני כל כך גאה!!! אתה גדל כל כך מהר :)" כתבה האם הנרגשת וגם צירפה תמונה של הכרטיס שלא יהיו לאף אחד ספקות שבנה היקר הגיע לגיל שאפשר להתחיל. הבעיה? היא פרסמה את זה קבל עם ועדה על קיר הפייסבוק שלה.

המחשבה הראשונה שבטח עולה לך כשאתה קורא את השורות האלה ורואה את התמונה היא, שהיא בטח ממש טיפשה. מי מפרסם תמונה של כרטיס אשראי בפייסבוק?! ואכן התגובות לפוסט של האם לא אחרו להגיע, וכפי שניתן לראות – חלקן היו נזיפות של ממש.

"הדרך שבה אנשים מקפידים על אבטחת המחשב שלהם לא תשתנה או תשתפר אם נקרא להם טיפשים" אומר סטפן קוב, מומחה אבטחה מחברת ESET, "זו המסקנה שהגעתי אליה אחרי 20 שנה בתעשייה, ואני חושב שעל מומחי אבטחה להפסיק להשתמש במילה הזו כשמדובר על משתמשים שפשוט לא בקיאים בתחום".

למעשה סביר להניח שאותה אם גאה היא חלק מהרבה מאוד גולשים בפייסבוק ש(א). מאמינים שפייסבוק זה מקום נהדר לשתף כמה מהחברים הקרובים שלהם ומשפחתם בנושאים אישיים ופרטיים אבל לא כיוונו את הגדרות הפרטיות שלהם בהתאם ו(ב). לא מעריכים נכון את מספר האנשים שמוכנים לנצל אותם או את הנתונים שהם מפרסמים לתועלתם האישית.

במילים אחרות הם פשוט לא בקיאים מספיק בתחום וקרוב לוודאי חסר להם הניסיון שגורם לאנשים אחרים לחשוב פעמיים לפני שהם מעלים תמונה כזו לאינטרנט. אני לא יכול לומר איזה אחוז מתוך 800 מיליון המשתמשים בפייסבוק משתייכים ל(א) או (ב) שלעיל, אבל מה שבטוח זה שהם יוצרים עורק ראשי שממנו מתפרנסים הרבה מאוד אנשים שהונאה היא מטה לחמם, והונאות בפייסבוק הפכו להיות דבר שבשגרה בשנים האחרונות, עם לא מעט קורבנות שנופלים בפח.

מה שבאמת צריך להדאיג אותנו הוא שהאנשים שמתוארים כך לא מתנהגים כך רק בפייסבוק והם מועדים להונאות גם בתחומים אחרים, בעיקר כשמדובר באמצעים אלקטרונים. הפושעים מצדם מודעים לנקודת התורפה הזו היטב, והם יודעים לנצל את חוסר המודעות של אותם משתמשים לתועלתם. הם מתכננים את התקפותיהם בצורה מיומנת והם סומכים על זה שלמשתמשים יש מודעות נמוכה, במקרה הטוב, בנושא האבטחה.

לחצו להגדלה

לכן הגיעה השעה לשלב תוכניות חינוך ומודעות החל מהגיל הצעיר, בו הנוער נחשף לראשונה לאינטרנט, כדי שנדע כיצד להתנהג ולשמור על מרחב הפרטיות שלנו בעולם המקוון שלנו שבו הכל הפוך לגלוי ומשותף.

גלעד הראל הוא דובר חברת אבטחת המידע ESET בישראל

תגובות

הזינו שם שיוצג כמחבר התגובה
בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שהינני מסכים/ה עם תנאי השימוש של אתר הארץ