השבוע ברשת

פורים בפיד, ביבי-דאק, והרוצח מאוגנדה

בזמן שאתם התחפשתם והעלתם תמונות לפייסבוק, ראש הממשלה ספר ברווזים, ומפקד ארגון גרילה אפריקאי הפך לגיבור הכי מפוקפק ברשת

שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל
ספי קרופסקי

כמעט קשה לחשוב על מה שהיה כאן לפני שחגגנו את פורים דרך הרשתות החברתיות. אז נכון שבטח גם אז היה שמח, הלכו למסיבות טובות ונפגשו עם חברים בשדרה, אבל דמיינו לעצמכם מצב שבו אתם חוזרים במנהרת הזמן ולא מעלים תמונה של ליעדי הקטן מחופש לשודד ים, או נמנעים מלתייג את עצמכם במסיבה הכי לוהטת בעיר? או, נגיד, סתם כותבים שאתם נגד הזוועה המיושנת הזו ושילכו כולם לעזאזל - אתם נשארים הערב בבית?

מאז ומתמיד פורים היה חג גדוש אקסבציוניזם, שבו גם הנחבאים והמופנמים נוהגים לשנות את דרכם היומיומית, המשעממת, לערב אחד - ומחפשים קצת אהבה ועניין; להתלבש כמו זונה ולהרגיש כמו מלאך. מכאן שהחיבור בין השניים, פורים ורשת חברתית (כלומר, במה חברתית) הוא בלתי נמנע. העיקר שאת כל התמונות המביכות שהעלתם לפייסבוק תמיד ניתן להלבין תחת הכותרת "פורים 2012 חחחח, היה כיףףףף", ואז בטח לא יתחייסו אליהן ברצינות.

בשירות הוד מלכותו

נוי אלוש, רמיקסולוג הרשת העברי הראשון, יצא השבוע עם הנשיא שמעון פרס למסע הדילוגים שלו בעמק הסיליקון בארה"ב וגם הכין לו קליפ לרגל הצטרפותו לפייסבוק. ובזמן שאלוש קיבל את חותם הממלכתיות הרשמי כחבר הפמלייה הנשיאותית, מילא את תפקידו כאן בלבנט אמיר קוטיגרו, שהנפיק סרטון ויראלי על נאום הברווז הגרעיני של ראש הממשלה בנימין נתניהו בוועידת איפא"ק.

בסרטון, שזכה לאזכורים גם בניו יורק טיימס, מופיע הקטע הקצר מנאומו של נתניהו השבוע: "אם זה נראה כמו ברווז, מגעגע כמו ברווז, אז מה זה? בדיוק, זה ברווז, והברווז הזה הוא גרעיני. הגיע הזמן שהעולם יקרא לברווז – ברווז". בתגובה לדברים מבליח בסרטון דאפי דאק, עצבני מתמיד, ועונה לנתניהו: "לא הושפלתי בצורה שכזו בחיי".

כנראה שסרטונו של קוטיגרו הופיע בזמן טוב, שכן בדומה לאלוש גם פרי יצירתו קיבל גיבוי מצד ישראל הרשמית: הקליפ עלה לעמוד הפייסבוק של ראש הממשלה בנימין נתניהו, ולידו נכתב: "אם זה נראה כמו ברווז, הולך כמו ברווז ומגעגע כמו ברווז, זה ברווז. רק שבמקרה הזה מדובר בברווז גרעיני!".

זו לא הפעם הראשונה שבה נתניהו משתף פעולה עם בדיחת רשת וויראלית עליו. גם לאחר שהתפשטו ברשת תמונות הביבי-בומב (נתניהו נדחף לכאורה לפריים – בהתבסס על אותה תמונה של נועם וגלעד שליט כשהוא ברקע), פרסם ראש הממשלה תמונת ביבי-בומב משלו מהנאום בפני מליאת האו"ם וכתב: "דוגרי, הצחקתם אותי".

רוצח ברשת

אבל עם כל הכבוד לנושאים השונים שעל סדר היום הישראלי, תופעת הרשת הכי חשובה שארעה השבוע בעולם (ואולי החשובה ביותר זה זמן רב), קשורה בכלל למנהיג ארגון גרילה מאוגנדה, אחד בשם ג'וזף קוני. סביר להניח שלפני ימים ספורים אף אחד מלבד תושבי המדינה האפריקאית השסועה, כמה עובדי סיוע ומומחים לנושא לא ידעו מיהו קוני ומה הוא פועלו.

עשו לנו לייק בפייסבוק וקבלו את מיטב הכתבות ישירות אליכם

קרדיט: Invisiblechildreninc

אך סרטון באורך כחצי שעה בשם "קוני 2012", שפורסם על ידי העמותה האמריקאית "ילדים בלתי נראים" השבוע ונצפה נכון להיום (שישי) על ידי יותר מ-50 מיליון גולשים ברחבי העולם, מגולל את מעשי הזוועה שחולל מנהיג ארגון הגרילה "צבא המתנגדים של האל" לתושבי המדינה האפריקאית. הסרטון הערוך היטב לא הותיר את צופיו אדישים, אך גם עורר ויכוח על השלכותיו ועל עדכניותו.

כאן תוכלו לקרוא קצת יותר על הסרט ועל השפעותיו השונות, אבל הינה כמה נתונים מדהימים עליו: הסרט קיבל עד כה יותר מ-425,000 תגובות, נצפה יותר מ-15 מיליון פעם ממכשירים ניידים, הועלה לפייסבוק קרוב ל-6 מיליון פעם, והוא פופולארי ביותר בקרב גברים בגילאים 13 עד 24, ונערות בגילאי 13 עד 17. בנוסף, הקלדת שמו של ג'וזף קוני בגוגל נכון להיום מובילה ליותר מ-28 מיליון הפניות.

אגב, גולשים בודדים בלבד צפו בסרט כשעלה ליוטיוב ב-4 במארס, בעוד שיום לאחר מכן הגיעה ה"מכה הגדולה" שגרמה לסרטון לנסוק ולהפוך לאולטרה-וויראלי. אז ניתן להניח מכאן שהפרסום ברשת עובד, אם הוא נעשה נכון. ואם הוא נעשה ממש נכון, אז הוא מביא את סיפורו של קוני לעשרות מיליוני בתים בזמן של כמה ימים ספורים. מדהים.

תגובות

הזינו שם שיוצג כמחבר התגובה
בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שהינני מסכים/ה עם תנאי השימוש של אתר הארץ