קוני 2012

סרט ההמשך הגיע לרשת

ארגון Invisible Children, שספג ביקורת על הסרט הראשון הסוחף, נכנס הפעם לפרטים הקטנים של המצב באוגנדה. האם הוא ישמר הצלחת קודמו?

שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל
אי-פי

סרט יוטיוב פופולרי אחד הפך את ג'וזף קוני, מנהיג מיליציה מאוגנדה שאיש לא שמע עליו, לשם השגור בפי כל וקידם את המצוד אחריו. האם סרט המשך יכול לעשות עוד?

זו השאלה הבוערת שעומדת בפני ארגון Invisible Children (ילדים בלתי נראים), קבוצת פעילים קטנה מקליפורניה, שאחראית לסרט הראשון וכעת גם להמשך "Kony 2012 Part II".

סרט ההמשך חוזר על כמה מהצילומים המדהימים ומעוררי ההשראה מהסרט הראשון של קהילה בינלאומית צעירה מתגייסת לפעולה. אבל, בולט בחסרונו קולו של ג'ייסון ראסל, אחד ממייסדי הארגון שביים את הסרט הראשון.

ראסל אובחן כסובל מפסיכוזה זמנית בחודש שעבר לאחר שעוברי אורח ראו אותו מסתובב ברחובות סאן דייגו בעירום, צועק קריאות לא ברורות ומכה את הרצפה באגרופיו.

מהסרט השני נעדר גם הנראטיב שהפך את המקורי לכה ייחודי. Kony 2012 הציג סוגייה בינלאומית בוערת דרך עיניו של ילד, בליווי דיון בין ראסל ובנו הצעיר גאווין על עצירת הרעים. הסרטון החדש הוא דוקומנטרי מסורתי יותר, שנוגע בביקורת שהוטחה בארגון Invisible Children מאז שהסרט הראשון הזניק אותה לתהילה.

קרדיט: Invisible Children

עשו לנו לייק וקבלו את מיטב הכתבות והפרשנויות היישר לפייסבוק

בין היתר נטען כלפי Invisible Children כי הסרט הציג נקודת מבט אמריקאית ופשטנית יתר על המידה של סכסוך בן 26 שנה. עוד נטען כלפיה כי הקבוצה מוציאה הרבה פחות כסף ישירות על האנשים להם היא מתכוונת לעזור.

הסרטון הראשון משך כ-100 מיליון צפיות ביוטיוב, והוא ייזכר כמקרה מבחן של מה יכול להצליח ויראלית ברשת, אומר רוברט תומפסון, מומחה לתרבות פופולרית. אבל האינטרנט הוא הפכפך. "הסרטון התפתח בכל כך הרבה דרכים מוזרות עם חילוקי הדעות, וסרט ההמשך לא יכול באמת להבטיח את ההצלחה של הסרטון הראשון - שלימד אנשים על משהו שהם לא הכירו לפני כן", אמר תומפסון, פרופ' באוניברסיטת סירקיוס. "עכשיו אנחנו נכנסים לפרטים הקטנים, שהם אף פעם לא כאלה מרתקים". מצד שני, מה שהופך ויראלי לא מפסיק להפתיע.

בן קיזי, מנכ"ל ילדים בלתי נראים, אמר כי סרט ההמשך נעשה בשבועיים. לדבריו, הרעיון מאחורי הסרט החדש היה כי הארגון צריך לענות לאנשים שרצו לדעת מה עומד מאחורי ההצלחה שהובילה את האיחוד האפריקאי לשלוח 5,000 חיילים להצטורף למרדף אחרי קוני.

קיזי הודה כי החלק השני מגיע גם בשל הקושי לשמור על עניין הציבור. "תמיד קשה לשמר את המומנטום בנושא כזה. במיוחד מפני שלרוב האנשים הצופים בזה אין כל קשר למשהו שמתרחש במרחק אלפי מילים מהם", אמר והוסיף כי המטרה היא להבהיר שגם כעת יש אנשים שחיים תחת פחד מאלימות והתקפה בידי ה-LRA (מיליציית צבא ההתנגדות של האל").

תגובות

הזינו שם שיוצג כמחבר התגובה
בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שהינני מסכים/ה עם תנאי השימוש של אתר הארץ