דו"ח: גוגל אספה מידע פרטי במסגרת street View בכוונה - ברשת - הארץ

דו"ח: גוגל אספה מידע פרטי במסגרת street View בכוונה

הדו"ח המלא של ה-FCC מגלה כי התוכנית לאיסוף המיילים, הסיסמאות ופרטים נוספים, שגוגל טענה שנבעה מיוזמה מקומית של מהנדס, נבדקה ואושרה על ידי מהנדסים רבים ובהם בכירים

שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל
דייוויד סטרייטפילד, ניו יורק טיימס

גוגל אספה אימיילים, סיסמאות ומידע אישי נוסף מבתים בארה"ב ובמדינות נוספות במסגרת Street View בכוונת תחילה, ולא כתוצאה מטעות או מהחלטה של מהנדס שחרג מההוראות כפי שטענה, כך עולה מדו"ח של ועדת התקשורת הפדרלית.

הדו"ח של ה-FCC הוא פרי חקירה של פרויקט גוגל Street View, שנמשכה 17 חודשים. גירסה מאוד מקוצרת של הדו"ח פורסמה לפני שבועיים, אז נקבע כי גוגל לא הפרה שום חוק בפעולותיה, אם כי היא קיבלה קנס בגובה 25 אלף דולר על כך שהפריעה לחקירה.

ביום שבת גוגל פרסמה גירסה של הדו"ח שממנה הושמטו רק שמות העובדים. הגירסה המלאה מציירת תמונה של חברה, שמהנדס בה יכול לפתוח בקלות בפרויקט לאיסוף אימיילים אישיים והיסטוריית שאילתות החיפוש של מאות מיליוני אנשים, זאת מבלי להתייחס לשיקולי פרטיות. זאת במסגרת מה שגוגל כינתה 20% - הזמן שמוקדש לפרויקטים אישיים.

המדיע נאסף בחשאי בין 2007 ל-2010 כחלק מהפרויקט, שהושק לאחרונה גם בישראל. כשהתוכנית לפרויקט נהגתה היא כלל פעולה שהיה צריך לבצע - "לדון בשיקולי פרטיות עם יועץ המוצר". על פי הדו"ח "זה לעולם לא קרה".

המכונית של גוגל סטריט וויו

והיום, אתם סומכים על גוגל? ספרו לנו בפייסבוק

בדוח נכתב כי גוגל אמרה כי איסוף המידע היה חוקי. ואולם, כשרגולטורים ביקשו לראות מה נאסף, גוגל סירבה, בטענה כי שיתוף של החומר עלול להוות עבירה על חוקי הפרטיות והאזנות הסתר.

דוברת גוגל אמרה ביום שבת כי החברה הקשיחה מאוד את הגנות הפרטיות, בין היתר בעקבות הביקורת שנמתחה על פרשת Street View. היא אמרה כי היא מקווה שעם פרסום הדו"ח המלא, "נוכל לשים את הנושא מאחורינו".

מאז שיצאו הפרסומים הראשונים על איסוף המידע לפני כשנתיים, גוגל טענה כי מדובר בטעויות של מהנדס, שפעל לבדו והדגישה כי המידע מעולם לא שולב באף מוצר של גוגל.

הדו"ח, המצטט את ההצעה הראשונית של המהנדס מצייר תמונה שונה. את המידע, כתב המהנדס, "ניתן לנתח לצורך שימוש ביוזמות אחרות". גוגל טענה כי זה לעולם לא נעשה.

הדו"ח שפורסם לראשונה בגרסתו המלאה בלוס אנג'לס טיימס, מציין גם כי אותו מהנדס, שהחל את הפרויקט כחלק מאותם 20 אחוזים, "אמר במפורש לשני מהנדסים אחרים, כולל מנהל בכיר על איסוף המידע".

הדו"ח קובע עוד כי כבר ב-2007 מהנדסי סטריט ויו קיבלו "גישה נרחבת" לתוכנית לאסוף את המידע. חמישה מהנדסים בחנו את הקוד של Street View, מהנדס שישי עבר עליו שורה אחר שורה, ומהנדס שביעי עבד עליו גם.

פעילים למען פרטיות אומרים כי הדו"ח המלא מאיר את גוגל באור שלילי. "התרחיש שציירה גוגל, של מהנדס שפעל על דעת עצמו, מתמוטט לנוכח העובדה שאחרים היו מודעים לפרויקט ולא התנגדו", אמר מארק רוטנברג, מנהל Electronic Privacy Information Center. "זה מה שקורה בהיעדר אכיפה ובהיעדר פיקוח".

פרויקט סטריט ויו בוצע באמצעות מכוניות מיוחדות המצויידות במצלמות. גוגל אמרה בתחילה כי המכוניות רק מצלמות רחובות, ולא חשפה כי היא אוספת מנקודות WiFi מידע על תעבורת אינטרנט, אותו כינתה payload data, עד מאי 2010, אז דרשו ממנה הרגולטורים בגרמניה תשובות בנושא.

בסופו של דבר גוגל נאלצה לגלות כי המידע שנאסף יכול היה לכלול טקסטים מלאים של אימיילים, אתרים שבהם גולשים ביקרו ומידע נוסף.

אפילו אם משתמש לא עבד על המחשב ברגע בו המכונית של גוגל Street View עברה ברחוב, המערכת יכלה לאסוף כל מיני סוגים של מידע, אומרים מומחים.

"איך זה קרה? פשוט מאוד, זו היתה טעות", כתב בכיר בגוגל בבלוג של החברה ב-2010. "מובילי הפרויקט לא רצו ולא התכוונו להשתמש ב-payload data".

אבל לפי הדו"ח המלא, המהנדס מבהיר בהצעתו כי הכל נעשה במכוון. "אנחנו שומרים את תעבורת המשתמשים עם מידע מספק כדי לזהות במדויק את מקומם בזמן מסוים, בשילוב עם מידע על מה שהם עושים".

נראה עם זאת שהטיפול בניירת לא היה בראש סדר העדיפויות. מנהלי פרויקט סטריט ויו אמרו לחוקרי ה-FCC כי מעולם לא קראו את הצעת המהנדס. מהנדס בכיר אמר כי אישר את המסמך מראש, לפני שנכתב.

יותר מעשר מדינות פתחו בחקירה של גוגל סטריט ויו ב-2010. בארה"ב, משרד המשפטים, ועדת הסחר הפדרלית, התובע הכללי וה-FCC חקרו את הנושא.

המהנדס שבלב הפרשה ביקש להשתמש בהגנת התיקון החמישי לחוקה כדי להימנע מלהפליל את עצמו. מפני שחוקרי ה-FCC לא יכלו לראיין אותו, הם ציינו כי עדיין נותרו סוגיות בלתי פתורות בחקירה.

תגובות

הזינו שם שיוצג כמחבר התגובה
בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שהינני מסכים/ה עם תנאי השימוש של אתר הארץ