בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

כשגם החומוס יהפוך לסם בלתי חוקי

עם תסריט נשכח, כמה חברים ו-800 שקלים הפיק ערן ורד את "היחידה לחקירות חומוס" סאטירה קצרה על שלטון החוק בארץ. לו אין אשליות שזה ישנה משהו. "גם אם אקבל מיליון צפיות – מחר ישכחו מזה"

25תגובות

כתב החדשות מתייצב בבטחה ברחוב סואן במרכז תל אביב ומדווח למצלמה כי "תושבי ישראל מתעוררים הבוקר למציאות שונה לחלוטין, לאחר שאתמול הועבר 'חוק החומוס' האוסר על אכילת חומוס". ככה מתחיל סרטון חדש בשם "היחידה לחקירות חומוס" שצבר כבר אלפי צפיות ברשת. למרות שמדובר כמובן בסרטון דמיוני והיתולי, אפשר בקלות לגרד מעליו את קליפתה של הקטנייה האהובה ביותר בישראל ולשלוף מתוכו מסר פוליטי מזוקק למדי.

בסרטון הביתי שעלה ליוטיוב, 12 דקות אורכו, מוצגת מציאות דמיונית שבה החומוס מוצא מחוץ לחוק. הדבר גורר תגובות נזעמות אך גם אוהדות מצד אזרחים ופוליטיקאים, וגם שוק שחור של אזרחים שלא מוכנים לוותר על הסלט האהוב. כדי לאכוף את החוק החדש אף מוקם גוף משטרתי בשם "היחידה לחקירות חומוס" שתפקידו לרדוף אחר כל מי שסוחר וקונה את המוצר.

באופן מפתיע, התסריט לסרטון האקטואלי מתמיד נכתב כבר לפני כחמש שנים וכמו תסריטים רבים וטובים עשה את דרכו למדף הביתי למנוחה ארוכה. "כתבתי אותו, זרקתי לתיקייה ושכחתי מזה", מספר ערן ורד, עורך וידיאו בן 42 מתל אביב שעומד מאחורי ההפקה, "לפני כשנה וחצי שנתיים קראתי את זה שוב, וצחקתי מזה. אמרתי לעצמי שאם אני צוחק, אז כנראה שזה שווה משהו. התחלתי לגבש את העניין ולדבר עם חברים שהם לא שחקנים. בהתחלה חשבתי לצלם סצינה או שתיים עם שוקי גלילי (עיתונאי ובעל הבלוג "חומוס להמונים", ס"ק), אבל זה התפתח למפלצת". המפלצת הזו, אגב, עלתה לוורד בסך הכל 800 שקלים.

במסגרת העריכה המגמתית של הסרטון, למשל, נלקח קטע קצר מערוץ הכנסת שבו נראה ח"כ דני דנון מהליכוד אומר מעל הדוכן: "אבטיח, שמן זית, אורז, חומוס, ויש להם חגיגות וארוחות". בתגובה, אחת מהמשתתפות בסרטון עונה למיקרופון של הכתב הנודד: "אסור לאכול חומוס במדינה הזו, מה יש לי לעשות פה?", בעוד שמשתתף אחר (כולם בתפקיד האזרחים המודאגים), שדווקא תומך בחוק אומר למיקרופון: "כל האנשים האלה שאמרו שזו התרבות שלהם – עכשיו אתה רואה אותם מסתובבים ברחובות, אוכלים חומוס מדולל, חומוס מקולקל...זה חוסר תרבות!".

לא מדובר בפעם הראשונה שסרטון עצמאי מסוג זה – שמושקעת בו עבודה רבה – זוכה להצלחה, לתואר סרטון "ויראלי" ברשת הישראלית. כך למשל זכור בעיקר סרטון החתונה שהפיקו לפני כשנתיים ניב תשבי וטל גרנות, שני סטודנטים מבצלאל, שביצעו גרסה משלהם לשיר "ביילמוס" שהפך ל"ע-מוס" ("עכשיו זה רגע האמת").

אך בשונה משני הסטודנטים מבצלאל שהפיקו סרטון שהוא בעיקר כיפי ולא מזיק, במקרה הזה, יש גם מסר פוליטי חד המתכתב עם אירועי הקיץ האחרון אך בעיקר עם גל החקיקה של מפלגות הימין בכנסת הנוכחית. ורד עצמו מספר כי החל לצלם את הסרטון שלו זמן קצר לפני שהחלה המחאה החברתית, והמשיך לצלם אותו לאחריה. "היינו די מעורבים במחאה והיתה לנו הפסקה של כמה חודשים, אפשר לראות כרונולוגית – שבהמשכו של הסרטון לובשים הגיבורים חולצה עם סיסמאות המחאה".

לדבריו, לא קל לעניין את הגולשים ברשת ובתוך כך לייצר סרטונים שזוכים לצפיות רבות. "בעידן האינטרנט חייבים להיות מתוחכמים ושנונים מכיוון שיש המון מתחרים על הזמן של הציבור, וככל שאנו מתקדמים יותר קשה להתחרות", אומר ורד. "אם הייתי מראה את הסרט ב-1997, למשל, הייתי מקבל הרבה יותר צפיות". הוא מציין עוד כי ברגע שהוא קיבל תגובות לא טובות וביקורתיות לסרטון, "הבנתי שמדובר בהצלחה".

בנוגע למסר הפוליטי שעולה מהסרטון אומר ורד כי "מה שעצוב הוא שמי שמבין את זה מבין את זה, ומי שלא מבין אתה לא מבין". לדבריו, "משנה לשנה השיר של שלום חנוך 'מחכים למשיח' הופך ליותר ויותר רלוונטי". לוורד עצמו אין אשליות בנוגע ליכולת של סרטון מסוג זה לשנות את המצב: "גם אם אקבל מיליון צפיות – מחר ישכחו מזה. הציבור ימשיך לשמוע את מה שהתקשורת הממסדית אומרת לו".
 



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות

כתבות שאולי פספסתם

*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו