תאגיד המידע והשיווק שיודע עלינו הכל

חברת כריית המידע "אקסיום" אוספת עלינו אינספור פרטים, מגיל ועד הרגלי קניות. המגנים על הפרטיות מכנים את פעילותה "פפראצי של האינטרנט"

ניו יורק טיימס
ניו יורק טיימס

היא יודעת היכן אנחנו נמצאים. היא יודעת איפה אנחנו גרים. היא יודעת מה אנחנו עושים. היא חודרת לנבכי החיים האמריקאים יותר מאשר האף-בי-איי ורשויות המס או העיניים הדיגיטליות החטטניות בפייסבוק ובגוגל.

אם אתם אזרחי ארה"ב מעל גיל 18, רוב הסיכויים שהיא יודעת עליכם אינספור פרטים אישיים, בהם גיל, גזע, מין, משקל, גובה, מצב משפחתי, השכלה, עמדה פוליטית, הרגלי קנייה, בעיות בריאותיות, פנטזיות על חופשה ועוד ועוד.

ברגעים אלה ממש יותר מ-23 אלף שרתים בעיר קונווי שבארקנסו, צפונית לבירת המדינה ליטל רוק, עמלים על איסוף, השוואה וניתוח של מידע על צרכנים בשביל חברה ששמה כמעט שאינו עולה לכותרות. החברה נקראת אקסיום (Acxiom Corporation), והיא נחשבת לענק השקט העומד בראש תעשיית שיווק וכריית מידע שמגלגלת מיליארדים.

אף על פי שרק מעטים שמעו על אקסיום, מומחים מעריכים כי החברה מחזיקה כיום במאגר המידע המסחרי הגדול ביותר בעולם על צרכנים, והיא רוצה לדעת עלינו יותר, הרבה יותר. השרתים שהיא מפעילה מעבדים יותר מ-50 טריליון נתונים בשנה. מנהלי החברה אמרו כי מסד הנתונים הנוכחי כולל מידע על כ-500 מיליון לקוחות פעילים ברחבי העולם, בהם מרבית האוכלוסייה הבוגרת בארה"ב.

איסוף וניתוח מידע בקנה מידה כה גדול המבוסס על נתונים שנגישים לציבור הם חוקיים לחלוטין. בין לקוחותיה של אקסיום נמנים בנקים גדולים, בהם וולס פארגו ו-HSBC, חברות השקעות, יצרניות רכב כמו טויוטה ופורד, רשת חנויות הכלבו מייסיס וכמעט כל חברה גדולה שמעוניינת בצבירת מידע על לקוחותיה.

בזכות ההתעניינות הרבה במאגרי מידע, הפכה אקסיום, שמשרדיה ממוקמים בליטל רוק, לחברה רווחית ביותר. בשנה האחרונה, הרוויחה החברה יותר מ-77 מיליון דולרים. סך מכירותיה היה 1.13 מיליארד דולרים.

ואולם, הצלחת החברה באה לרוב על חשבונם של הלקוחות. הרשויות הפדראליות טוענות כי החקיקה הקיימת אינה מסוגלת להתמודד עם ההתרחבות המהירה של התעשייה, שבה סוחרים הרחק מעיני הציבור במידע פיננסי ובריאותי של בני אדם. מהות התעשייה היא לחלץ כמה שיותר מידע על חיינו, לעבד אותו ולמכור אותו, לרוב ללא ידיעתנו, לכל המרבה במחיר.

אקסיום שוקדת עתה על פיתוח טכניקות חדשות ומתקדמות לכרייה ועיבוד של מידע. לשם כך, היא מגייסת מוחות ממיקרוסופט, גוגל, אמזון ומייספייס, מפעילה כמה פלטפורמות לכריית מידע כדי לחזות את ההתנהגות של הצרכנים.

אנשי שיווק דיגיטלי מתאימים זה זמן רב את הפרסום לפעילות הלקוחות ברשת ונעזרים בקבצי "קוקיס" העוקבים אחר היסטוריית הגלישה באינטרנט. ואולם, לדברי מומחים, אקסיום מפתחת טכניקות איסוף ועיבוד נתונים מתקדמות ויעילות בהרבה בניסיון להשפיע על בחירות הלקוחות. כיום כבר נמצאים בידי החברה הכלים לעריכת שקלול מקיף של מידע על חייהם וטעמם של בני אדם. היא מעבדת נתונים שנלקחים מגלישה באינטרנט ומהטלפונים הניידים ובונה פרופיל התנהגות יסודי ומפורט. מנהלי החברה מכנים גישה זו בשם "תצפית של 360 מעלות" על הלקוחות.

נכון להיום, אקסיום מחזיקה במאגר נתונים עם פרטיהם של 190 מיליון תושבים ו-126 מיליון בתי אב בארה"ב. מלבד זאת, היא מנהלת מאגרי נתונים על לקוחות בשביל 47 מרשימת 100 החברות המובילות של המגזין Fortune. לאחר מתקפת הטרור של 11 בספטמבר, החברה סיפקה לממשלה פרטים על 11 מתוך 19 החוטפים.

פעילים למען ההגנה על פרטיות מביעים חשש כי טכניקות מתקדמות אלה לאיסוף מידע יובילו בסופו של דבר לעידן חדש של מעקב אחר לקוחות. ג'פרי צ'סטר, נשיא המרכז לדמוקרטיה דיגיטלית (Center for Digital Democracy), מכנה את החברה "האח הגדול מארקנסו". לדברי ג'ון לייבוביץ' מהנציבות הפדרלית למסחר, לצרכנים יש זכות לדעת את כל המידע האישי שנצבר עליהם ונסחר. "אחרי הכל, הם צלמי הפפראצי של האינטרנט שאוספים מידע על כולנו", הוא אומר.

תגובות

הזינו שם שיוצג כמחבר התגובה
בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שהינני מסכים/ה עם תנאי השימוש של אתר הארץ