הקרב על הפרטיות בפייסבוק מגיע לפנים שלנו

פייסבוק הסכימה בסוף השבוע להפסיק את השימוש בתוכנת תיוג הפנים באירופה, אך המאבק סביב הסוגייה הקריטית לפרטיות הגולשים עוד ארוך

קווין או'בראיין, ניו יורק טיימס
שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
מעבר לטוקבקים
קווין או'בראיין, ניו יורק טיימס

פייסבוק נתקלה ביום שישי בבעיה חדשה שעשויה להגביל את השימוש באחד הנכסים החשובים שלה - התמונות. החברה הבטיחה לגופי פיקוח באירופה כי היא תוותר על השימוש בתוכנת זיהוי הפנים ותמחק את המידע שמשמש לזיהוי משתמשי הרשת החברתית לפי תמונותיהם.

פייסבוק נמצאת תחת לחץ מוול סטריט ליצור רווחים מהאוצר האדיר של התמונות ברשת, ומנגד היא גם נמצאת תחת לחץ מרגולטורים בשל השימוש במידע האישי של לקוחותיה.

להחלטה עשויות להיות השלכות רחבות על האופן בו טכנולוגיית זיהוי פנים - תחום רגיש במיוחד - תשמש בתקופה בה מצלמות אבטחה הופכות נפוצות יותר ויותר בשטחים ציבוריים.

"זה נושא חשוב", אמר כריס הופנגל, מרצה למשפטים באוניברסיטת ברקלי, שמתמחה בפרטיות. "הפיתוח של כלים כאלה בשוק הפרטי משפיע באופן ישיר על זכויות אדם", הוא הסביר. "השימוש האולטימטיווי עומד להיות - האם אנו יכולים ליישם את התבניות הללו במצלמות מעקב כדי לזהות אנשים לצרכי ביטחון באופן אוטומטי, ואולי גם לצרכי שיווק?".

תיוג פנים בפייסבוקצילום: פייסבוק

ההחלטה באירופה נוגעת ל"הצעות תיוג" (“tag suggestions”), כלי של פייסבוק שמשתמש בתוכנת זיהוי פנים מתוחכמת שמחברת בין תמונות לשמות המצולמים. כשמשתמש פייסבוק מעלה תמונה של חבריו, הכלי יכול לשלוף באופן אוטומטי את השמות של המצולמים.

התוכנה פותחה בידי הסטארט אפ הישראלי Face.com, שפייסבוק רכשה ביוני האחרון, בסכום שלא נמסר.

החברה הפסיקה בחשאי את השימוש בהצעות התיוג לכל המשתמשים לפני כמה חודשים. פייסבוק מסרה ביום שישי כי היא צריכה "לבצע שיפורים ביעילות של הכלי", והיא לא מסרה מתי הוא יוחזר לפעילות. עם זאת, החברה הבטיחה לרגולטורים האירופיים ביום שישי, כי לא תחזיר את הכלי לשימוש באיחוד האירופי ללא הסכמתם.

פייסבוק סירבה למסור באיזה תנאים הכלי יוחזר לפעילות בארה"ב או במקומות אחרים.

ההבטחה של פייסבוק לרגולטורים האירופים ניתנה בעקבות חקירה שנועדה לבדוק אם מדיניות איסוף המידע של החברה מתיישבת עם חוקי הפרטיות באירופה. היא ניתנה לרגולטורים באירלנד, שם החברה מחזיקה את המטה האירופי שלה.

"אנו נמשיך לעבוד ביחד כדי לוודא שאנחנו עומדים בדרישות החוק האירופי להגנה על מידע", מסרה פייסבוק בהודעתה.

אירופה היא שוק חשוב בעבור החברה, שנאבקת להוכיח את שוויה בוול סטריט. כרבע מהמשתמשים של הרשת מתחברים אליה מאירופה. לפי מסמכי החברה, השוק האירופי אחראי לכמעט שליש מההכנסות שלה מפרסום.

תמונות תמיד היו חלק חשוב מפייסבוק. תמונות היו מה שמשך את הגולשים בימיה הראשונים, ותמונות הן מה שגורם לאנשים להמשיך לחזור לרשת. משתמשי פייסבוק מעלים 300 מיליון תמונות לרשת מדי יום. רכישת אינסטגרם השנה, רשת הצילום ושיתוף התמונות, סילקה את היריב המרכזי שלה בתחום.

תיוג התמונות חשוב לרשת החברתית מפני שהוא מאפשר לה לנתח טוב יותר עם מי הגולשים מתקשרים בעולם האמיתי.

בנוסף לבחינה של הרגולטורים באירופה, פייסבוק ספגה גם ביקורות מקבוצות להגנה על זכויות וממחוקקים בארה"ב בשל הטכנולוגיה לזיהוי פנים. בשימוע בסנאט בסוף יולי, הסנטור הדמוקרטי אל פרנקן תיאר את פייסבוק כ"מאגר המידע הפרטי הגדול בעולם של טביעות פנים, שמחזיק בהם ללא הסכמה מפורשת של המשתמשים".

ביום שישי מסר הסנטור כי הוא מקווה שפייסבוק תציע דרך שבה משתמשים אמריקאים יוכלו לבחור מרצון אם להיכנס למאגר הזה.

"אני מאמין שיש לנו זכות בסיסית לפרטיות, וזה אומר שאנשים צריכים שתהיה להם את האפשרות לבחור אם הם רוצים להירשם במאגר מידע לזיהוי פנים", הוא מסר באימייל. "אני קורא לפייסבוק לספק את אותה רמת הגנה על פרטיות בארה"ב כפי שהיא מספקת במדינות זרות".

The Electronic Privacy Information Center, ארגון הגנה על פרטיות בוושינגטון הגיש תלונה לוועדת הסחר הפדרלית בשל השימוש של פייסבוק בתיוג אוטומטי. הטיפול בתלונה עדיין לא הושלם. לוועדה יש צו הסכמה עם פייסבוק, שמחייב את החברה לעמוד בבדיקות על מדיניות הפרטיות שלה ב-20 השנה הקרובות.

מידע אישי הוא היהלום שבכתר של פייסבוק, אבל השימוש המושכל והרווחי בו הוא האתגר הגדול ביותר של החברה. לפייסבוק יש גישה לכמויות עצומות של מידע על מיליארד המשתמשים שלה, כולל התמונות שהם מעלים מדי יום. משווקים מנסים לקבל גישה יותר נרחבת למידע הזה, כדי שהם יוכלו להתאים את המסרים שלהם בצורה טובה יותר ללקוח המתאימים. צרכנים ומחוקקים במדינות שונות התנגדו לכך בצורה כזו או אחרת.

"הם מגמישים את הגבולות של מה שחוקי פרטיות מתירים, בדיוק כמו שנהג אגרסיווי עושה עם חוקי חניה", אמר בריאן וייזר, אנליסט בחברת Pivotal Research Group. "אתה לא יודע שעברת על החוק עד שמישהו אמר לך שעברת על החוק".

כמה מפתחי אפליקציות עצמאיים בוחנים דרכים לשימוש בטכנולוגיית זיהוי פנים בעולם האמיתי, וביקשו להשתמש בתמונות של פייסבוק כדי ליצור מוצרים משלהם.

לדוגמא חברה אחת באטלנטה מפתחת אפליקציה שמאפשרת לזהות משתמשים במצלמות המותקנות בחנויות ובמסעדות. החברה, Redpepper, כתבה בפוסט כי המשתמשים יכולים להתיר לאפליקציה לשלוף את הצילומים המתויגים החדשים ביותר. לדברי החברה, "מצלמות מיוחדות יוכלות להשתמש במידע כדי לזהות אותך בעולם האמיתי", וכך להציע הנחות ומבצעים.

תגובות

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ