רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

המפרסמים יוצאים למלחמה על הזכות לעקוב אחריכם ברשת

גורמים בתעשיית הפרסום מתקוממים בשבועות האחרונים על הקידום של כלי Do not Track, שנועדו למניעת מעקב בדפדפן. גם מיקרוסופט על הכוונת שלהם

21תגובות

תעשיית הפרסום יצאה בחודש שעבר במאמץ לנסות לעקר מתוכן את התנועה הקוראת להפסיק את המעקב אחרי הגולשים (Do Not Track). תוכנות Do Not Track הן כלים של הדפדפן – כמו פיירפוקס של מוזילה  או כרום של גוגל – המאפשרות לצרכנים לשלוח למפרסמים בקשה להפסיק את כריית המידע והמעקב אחר פעילויותיהם לצורך פרסום ממוקד.

תחילה נשלח מכתב נוקשה לנציבות הסחר הפדרלי מתשעה מחוקקים בבית הנבחרים השואל על קשר לארגון בינלאומי בשם World Wide Web Consortium או W3C, המקדם תקינה בינלאומית של כלי don’t-track-me. לדברי המחוקקים, הם מוטרדים מהאפשרות שהימצאות של כלי כזה בידי ציבור הלקוחות עלול להגביל "את זרימת המידע בלב ההצלחה של האינטרנט".

אחר כך הופיע מכתב פתוח מטעם דירקטוריון איגוד המפרסמים הלאומי לסטיב באלמר, מנכ"ל מיקרוסופט ומנהלים בכירים בשתי חברות נוספות. בכירים בחברות מובילות כגון Dell, I.B.M., Intel, Visa, Wal-Mart ואחרות, כתבו "מיקרוסופט עשתה טעות מצערת כשהחליטה לשלב את כלי Do Not Track כברירת מחדל בגרסה הבאה של הדפדפן Internet Explorer 10. אם צרכנים יבחרו להשאיר את האפשרות הזאת, הזהיר המכתב, הם יוכלו למנוע מחברות איסוף מידע בהיקף של עד 43 אחוזים מהדפדפנים הנמצאים בשימוש בארצות-הברית.

"הצעד של מיקרוסופט שגוי," נכתב, "כל עולם המדיה גינה את מהלך. בהינתן ההתנגדות והנזק הממשי שההחלטה עלולה גרום, הגיע הזמן כי החברה תיישר קו עם קהילת העסקים הרחבה ותשאיר כלי ה- Do Not Track במצב 'כבוי' כברירת מחדל".
עד כה, מיקרוסופט הגיבה בביטול לטענות המפרסמים. בגילוי דעת של ברנדון לינץ', אחראי על הפרטיות במיקרוסופט, הוא כתב כי לפי סקר דעת קהל שערכה לאחרונה החברה בארצות-הברית ובאירופה, 75% מהנשאלים ענו כי הם מעדיפים שכלי ה- Do Not Track יישאר במצב 'דולק'. "לקוחות רוצים ומצפים להגנה מובנית על פרטיותם במוצרים ושירותים מקיפים של מיקרוסופט," כתב לינץ'.

מוזילה

טון הדברים במתקפה שהובילה התעשייה יכול להישמע מעט מוגזם, בהינתן ש-W3C טרם החליט כיצד יבואו לידי ביטוי תוכנות ה- Do Not Track- או אפילו מה תפקידן. נכון להיום, כפתורי החסימה בדפדפן הם קצת יותר מכלי ריק, מחסום דיגיטלי חסר השפעה אמיתית והחברות עדיין רשאיות להחליט אם להתחשב או להתעלם לחלוטין מרגשי הלקוחות בנושא.

אולם מה שמוטל על הכף הוא עתיד כלכלת המעקב אחר צרכנים. כניסתן לשוק של תוכנות Do Not Track מאיימת על מערכת מסחר בה הלקוחות מאפשרים איסוף מידע על הרגלי הגלישה דרך תוכנות צד שלישי ופרסומות שקופצות מאחורי החלון הפתוח. כמו במין חוזה לא כתוב, הפרסום נעשה בתמורה לגישה פתוחה למפות, דוא"ל, משחקים, מוסיקה, רשתות חברתיות ותכנים נוספים.

מפיצים ואנשי שיווק נאבקים על שימור הסידור הקיים בטענה שאיסוף מידע על לקוחות מניע פרסום אפקטיבי התפור לפי רצונותיהם של הלקוחות. לפי טענה זו, הפרסום הממוקד מאפשר פריחה של אתרים קטנים ומספק תוכן עשיר.

לדברי מייק זאניס,יועץ ראשי במשרד הפרסום Interactive Advertising Bureau (IAB), "אם ניפטר מהפרסום המותאם, האינטרנט יהיה פחות מגוון, פחות מצליח כלכלית, ובכנות, גם פחות מעניין".

אך לטענת המצדדים בהגנה על הפרטיות, על הגולשים לדעת כי יש מחיר למציאות דיגיטלית שבה עשרות פרסומות ותוכנות צד שלישי יכולות לפעול על רקע דף רשת יחיד לאגירת מידע על דפוסי הקריאה, חיפוש או קניה. לכן, מן ראוי שתהיה בידם הבחירה לבטל אפשרות זו.

דן אוורבאך, טכנולוג בכיר ב-Electronic Frontier Foundation , ארגון העוסק בהגנה על בזכויות דיגיטליות, אומר כי "אם חיפשתם את המילה 'סרטן' באתר בריאות, ישנה סבירות גבוהה שיש לכם סרטן או שאתם מתעניינים בנושא. זה סוג המידע שנאסף". עוד הוסיף: "הגולשים בהחלט זכאים למידה של שקיפות בכל הנוגע לשימושים השונים שנעשים במידע על חייהם, ולבטל את איסוף המידע שאינו לרוחם".

אולם נראה כי שני הצדדים הגיעו למבוי סתום. בכנס של ארגון התקינה הבינלאומי W3C שהתקיים לא מזמן באמסטרדם בנושא פיתוח תקני פרטיות בפרסום וכלי Do Not Track, בכירים בתעשייה ואנשי הגנת הפרטיות החליפו האשמות, כשכל צד משוכנע שהשני פועל להכשלת התהליך.

"מסתמן כי W3C אינו הפורום המתאים לקבלת החלטות בעניין," אומרת רייצ'ל תומאס, סגן נשיא מחלקת עסקים ממשלתיים באיגוד הסחר הישיר (Direct Marketing Association) היושב במנהטן. "הניסיון להתוות מדיניות ציבורית חורג מתחום ההתמחות של הארגון".

במהלך הכנס, הציעה תומאס כי כלי Do Not Track יתירו איסוף מידע למטרות פרסום, חרף העובדה שהשליטה בהם היא התכלית שלשמה פותחו כלים אלה מלכתחילה. הרעיון הפרובוקטיבי התקבל אצל הנציגים האירופאים להגנה על הפרטיות ברוח דומה לזו שבה היה מתקבל מישהו שהצית סיגריה באזור ללא עישון מלא חולי אסטמה.

כמה מהדמויות הבולטות בהגנה על פרטיות הלקוח אכן פירשו את הצעת המפרסמים כמהלך לא ישר. לדברי ג'ון ד. ליבוביץ, ראש ועדת המסחר הפדרלית, "בשעה שמפרסמים רבים תומכים בפרטיות, יש בפירוש מימד של הונאה ברצון של רשתות הפרסום לחתור תחת התהליך. לפחות כך אני התרשמתי".

באירוע שנערך מוקדם יותר השנה בבית הלבן, קראו נציגי Digital Advertising Alliance, ארגון המאגד מספר משרדי פרסום מובילים ברחבי העולם, לכבד בקשות להסרת המעקב כל עוד התוכנות ידרשו מהגולשים לבחור באופן אקטיווי באפשרות להימנע ממעקב.

אבל ביום שלישי שעבר, פרסם הארגון הצהרה עם קווים מנחים לפיהם הוא רואה בהגדרות הגרסה החדשה של Internet Explorer, כהגדרות אוטומטיות מובנות ולא כאופציה הנתונה לבחירה אקטיווית של הגולש. אלא שבפועל, מיקרוסופט נותנת למשתמשים אפשרות להפעיל או לכבות את המנגנון בתהליך ההתקנה של הדפדפן. ולמרות הכל, הארגון הודיע כי מעתה לא יכריח את חברות הפרסום המאוגדות בו לכבד את בקשות הסרת המעקב של משתמשי הדפדפן.

מייק זאניס, שחברת הפרסום בה הוא עובד נמנית עם ה-D.A.A, מספר כי הארגון גיבש מתווה עצמאי עבור גולשים שיהיו מעוניינים לכבות את הודעות הפרסום הממוקד. "ה-D.A.A. עדיין מחויב לשילוב בקשות הסרת מעקב המתקבלות דרך דפדפן, אבל בתנאי שלא תהיה זו ברירת מחדל אוטומטית, אלא בחירה אקטיווית של משתמשים, ורק לאחר שינתן להם מידע על השלכות פוטנציאליות של הימנעות מפרסום מממוקד.
"יש לנו רגולציה עצמית שעובדת היטב", אומר זאניס. "מדוע לא ניתן לה הזדמנות להצליח?".

ואולם, בכירי ממשל אחדים מסתייגים בתוקף מהדברים. במכתב שנשלח החודש לנציבות הסחר הפדראלי (F.T.C.) הסנטור ג'ון ד. רוקפלר, דמוקרט ממערב וירג'יניה, כינה את תוכנית הרגולציה העצמית של חברות הפרסום "שיטה לא יעיל" עם חריגות פה ושם.
"עד היום, הניסיון לרגולציה עצמית ופיתוח תקני פרטיות בפרסום לא צלח," כתב רוקפלר.

כעת מכוני תקינה מזהירים כי ניסיון להתנגד לכלי ה-Do Not Track יתנקם בסופו של דבר במפרסמים, שכן המהלך ידרבן את מפתחי הדפדפנים להעניק יותר כוח לגולשים מתוסכלים. "ייתכן כי בקרוב נהיה עדים למרוץ חימוש טכנולוגי בו מפתחי הדפדפנים המובילים יתחרו ביניהם בשאלה - מי יספק למשתמשים יותר כלים להגנה על הפרטיות," אומר ליבוביץ מה- F.T.C. "ואולי זה לא דבר רע".

תרגום: יותם מורציאנו



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#