האיחוד האירופי נגד גוגל: שנו את מדיניות הפרטיות - ברשת - הארץ

האיחוד האירופי נגד גוגל: שנו את מדיניות הפרטיות

בעקבות איחוד השירותים השנוי במחלוקת לתוקפו, דורשים נציבי הפרטיות של אירופה מענקית החיפוש לספק למשתמשים שליטה טובה יותר במידע שלהם

שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל
עודד ירון

האיחוד האירופי קרא לגוגל לשנות את מדיניות הפרטיות בשירותי החברה. נציבות הפרטיות הצרפתית (CNIL) שהציגה את הדו"ח שלה בנושא מתחה ביקורת על ההסברים המעורפלים שסיפקה החברה לאיחוד המידע שביצעה ב-1 במארס השנה, וביקש מהחברה לאפשר למשתמשים לשלוט בצורה יותר במידע שהם משתפים בשירותיה השונים. הנציבות הציגה שורה של המלצות לשינוי במדיניות של גוגל.

האיחוד הטיל על הנציבות הצרפתית לחקור את הנושא בעקבות החלטתה של גוגל לאחד את מדיניות הפרטיות ביותר מ-60 שירותים שונים כמו ג'ימייל, מנוע החיפוש ויוטיוב. גוגל הכריזה על השינוי בינואר השנה וטענה כי הוא נועד בסך הכל לפשט את השליטה ולהקל על המשתמשים. אולם, מבקרים ובהם גורמים באיחוד האירופי, בארה"ב ובמדינות נוספות טענו כי המטרה האמיתית היתה לאחד את המאגרים השונים והמופרדים שלה כדי לשפר את את המידע האישי שהיא נותנת למפרסמים לצורך יצירת פרסומות ממוקדות. כבר לפני כניסת השינויים לתוקפם, CNIL ביקשה מגוגל להקפיא את השינויים, אולם זו סירבה והבטיחה כי הם חוקיים לחלוטין. 

דוברת ה-CNIL, שנבחרה בעצם להוביל את החקירה של האיחוד, אמרה כי הם מעניקים לגוגל פרק זמן של שלושה עד ארבעה חודשים כדי לעמוד בדרישות. אם לא תעשה כן, היא צפויה לסנקציות, כדבריה. 

בדו"ח (לחצו לקריאה), שהציגה הנציבות היא אמנם לא הגדירה את המעשים של גוגל כעבירה על החוק, אולם היא הסבירה כי החברה לא עמדה ברוח חוקי הפרטיות. "לא ניתן לקבוע מהניתוח כי גוגל מכבדת את עקרונות הבסיס של הגנה על המידע", הסבירה. ראשית קבעה כי ההסברים של גוגל אינם ברורים דיים ואינם מכסים את כל המידע ואת כל השימוש שנעשה בו. במיוחד ציינה כי גוגל לא מספקת הסברים על שימוש במידע כמו מיקום המשתמשים, מספרי כרטיס אשראי וטלפונים. על כן המליצה הנציבות לשפר את ההסברים שמספקת גוגל. בין היתר גוגל נדרשת לספק הסברים ברורים יותר ופרטניים לכל שירות, שיכללו בין היתר הודעו ומצגות אינטראקטיביות, שיבהירו את אופן השימוש במידע.

קרדיט: רויטרס

    CNIL קבעה עוד כי גוגל לא מספקת למשתמשים דרכים לשלוט בצורה טובה יותר באופן השימוש במידע שלהם בשירותים השונים, ובפרט אינה מספקת דרך להתנגד לאיסוף ואיחוד המידע. כמו כן, קבע הרגולטור כי מלכתחילה גוגל הציגה את הכל כעסקת חבילה. משתמשים שרצו להמשיך את השימוש בשירותים היו חייבים להסכים לתנאים של החברה.

    "גוגל צריכה לפשט את מנגנוני הבחירה, ולפתח כלים חדשים שמאפשרים להפעיל את הזכות להתנגד לשילוב המידע", נכתב בפרק ההמלצות של הדו"ח. בנוסף נכתב כי עליה לקבל הסכמה מפורשת לאיחוד המידע. כמו כן קורא הדו"ח לגוגל לספק גם למשתמשים שאינם רשומים לשירותיה, שליטה טובה יותר במידע שהיא אוספת עליהם. בנוסף היא נדרשת להגדיר גם לכמה זמן נשמר המידע.

    פיטר פליישר, נציב הפרטיות העולמי בגוגל, מסר בתגובה: "קיבלנו את הדו"ח ואנו בוחנים אותו. מדיניות הפרטיות שלנו מוכיחה את המחויבות שלנו להגנה על המידע של משתמשנו וליצירת כלים נהדרים. אנו בטוחים שהודעות הפרטיות שלנו מכבדות את החוק האירופי".

    ברשת הועלו בימים האחרונים הסברות כי קשה מאוד טכנית להחזיר את הגלגל אחורה בכל הנוגע למדיניות המידע של גוגל. אולם, זאת ככל הנראה הקטנה בבעיות. עו"ד ד"ר נמרוד קוזלובסקי, המתמחה במשפט וטכנולוגיה, כי "הרגולטורים האירופאים נלחמים פה קרב מאסף על חקיקת הפרטיות. גוגל הוכיחה שאתה יכול לעמוד בכל הוראות הדין אבל בכל זאת לפגוע פגיעה קשה בפרטיות. לכן הרגולטור היה בעמדה שהוא חייב להוכיח שיש שיניים למבנה של דיני הפרטיות שאירופה מתבססת".

    "דיני הפרטיות נבנו על הנחות מוצא של שנות ה-80, כמו כמות מוגבלת של מאגרים, איסוף מוגבל של פרטי מידע, אתה יודע בדיוק מי הגורם האוסף, יש לך שליטה מסוימת במי אוסף אותו, ובהתאם לכך נבנו כללים יחסית מסורבלים אבל מתאימים. כתוצאה מכך דיני הגנת הפרטיות יכולים היום להוסיף סרבול, אבל הם לא מהווים הגנה אמיתית, והפכו לבלתי רלוונטיים". הוא מסביר שבמקרים רבים העבודה על חוק מסוים יכולה לקחת חמש שנים, אבל עד שהוא נכנס לתוקפו, המצב בשטח שונה לחלוטין. 

    תגובות

    הזינו שם שיוצג כמחבר התגובה
    בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שהינני מסכים/ה עם תנאי השימוש של אתר הארץ